Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚢

Velkommen til oss Gullars. Ja kan vel si meg enig i at dette er i gråsonen

1 Like

Takk for svaret @TenSing_Gundersen. Nokså ny i gamet, så setter pris på konstruktive tilbakemeldinger som dette. Tror jeg skal følge litt ekstra gått med på om denne begynner å svinge ned. Må si jeg ikke helt likte hva jeg fant. Merkelig nok finner jeg ingenting om denne informajsonen foruten på nettsiden til MPC.

1 Like

Nybegynner spm: hvor lenge må man være aksjonær i et selskap for å få utbytte i aksjen? :see_no_evil:

Generelt: Det kjedelige svaret er «it depends». Noen selskaper betaler ikke utbytter mens andre trenger du bare å eie over 2 dager for å oppnå utbytte.

MPCC: Når det gjelder MPCC har de en uttalt utbyttepolitikk som følger

https://www.mpc-container.com/investors-and-media/the-share/dividend-policy/

Constantin Baack hintet noe i dag om timing for når de ev. vil komme i posisjon.

Det ble vel guidet tidligere at de ville betale ned litt gjeld før utbyttene tiltar. Ellers står det at de har 75% av overskuddet skal til dividende. Så da blir spørsmålet hvordan finansieres flere oppkjøp (av feeder skip)? Emisjon?

Vi får se - jeg venter spent på halvårsrapporten. Da er det gjort ytterligere slutninger på avtaler. 9 skip har nye kontrakter til fornyelse i juli/aug ihht regnearket til Helg11. Da begynner vel hele 2022 å komme på plass.

Jeg hadde først kursmål på 15-18 og salg ikke før august/okt, så 25 men nå vet jeg ikke. Det er sykt høye rater på lange kontrakter så vi får håpe at det kommer utbytte og at ikke penger syltes ned i alle andre aktiviteter. (Har svidd meg på Havila der de største eierne gikk inn i obligasjonslån til selskapet til skyhøye renter og droppet utbytte).

1 Like

Støtter deg i det du skriver her! Er også et brent barn av Per Sævik og co så håper virkelig ikke de tar en Havila. Vil si at Per Sævik har tolket det Haugianske ideal “Ånd og Hånd” litt vel mye “Hånd” til egen fordel.

Godt mulig at det blir fristende for MPCC å tenke at å gå for mulighetene ved oppkjøp o.l. er mer fristende enn å pløye kapitalen tilbake til aksjonærene (verdistigning i seg selv burde være nok), men da tenker jeg det er litt selvskudd å komme med denne type uttalelser ifm med presentasjonen av Songa kjøpet:

" – MPC Container Ships kan kunne kommunisere en returnering av kapital til aksjonærene senere i år når man har vurdert en optimalisering av balansen, sier adm. direktør Constantin Baack under dagens presentasjon av Songa-** **oppkjøpet, ifølge TDN Direkt."

Uansett, som deg synes jeg halvårspresentasjonen blir megaspennende å følge med på!

De neste 2,5 år tror jeg og Pareto blir bra,jeg bare satser,har 60+prosent å flyte på,er i tilegg nylig blitt eier i Ernst Container! Ship ohoy!

1 Like

…det er en veldig fin måte å hause opp aksjen på da. Små-aksjonærene blir fristet til å kjøpe, aksjen stiger markant, og kjøpsprisen i emisjonen blir mye høyere.

1 Like

Hysj… la meg beholde illusjonen min om en hyggelig tysker som vil meg vel :joy:

1 Like

Hei,

Nok et nub-spørsmål, men hvor kan man finne informasjon om kontraktene til de ulike skipene, hvilke skip som har kontrakter, og hvilke skip som skal innhente nye kontrakter?
Kunne tenke meg å se på balansen til dette selskapet.

Håper på noen flotte svar :slight_smile:

Hei Gullars. Det nærmeste du kommer er regnearket til Helg11 på MPCC-forumet i første innlegg på fa.no . Videre vil du kunne finne informasjon på websidene til selskapet.

Takk for informasjonen Keefer. Du kjenner vel ikke til hvor Helg11 har fått infoen fra, eller er dette basert på unøyaktigheter?

Det er en sammenstilling av flere aktive i det forumet. VV der bl.a. settes konservativt av en tidligere skipsmegler. Det har vist seg å være svært nøyaktig når det leses opp mot regnskap og kvartalstall når disse foreligger i etterkant.

1 Like

Ser du gjennom gamle børsmeldinger/presentasjoner ser du også kontraktene

1 Like

Takk for tilbakemeldingen :slight_smile:

Jeg har også kommet meg inn i Ernst Russ. Men investeringen virker tryggere i MPCC pga åpenheten til selskapet. ER er mye mer tilbakeholden med info slik at det er vanskeligere å estimere ut fra NewContex og Harper.

Men ER har jo guidet at de estimerte 39% økning i inntektene (mener det var det jeg leste).

Men tilbake til MPC - tror dere at det tar endel av skipene sine på spot nå? Nå er det ikke mye Feeder nybygg som kommer - og kan det da være verdt risken å kanskje “hai’e” inn 60-100.000 i et desperat marked?

Handletur i dag

1 Like

Dnb gir en muligheten til å bli reder i dag. Laster for glatte livet jeg

Må jo le litt av DnB og skamme seg samtidig over at man har boliglånet sitt der

Fikk også snudd meg raskt, og lastet opp i dag. Virker på meg som en noe uforståelig baissing (veldig spesielt når DNB selv sitter tungt lastet), men hvem klager når en får OBX`s mest lovende utbytteaksje med rabatt. Ut fra hva jeg for min del faktisk vet om selskapet og markedet virker det å være en snodig analyse. Som andre har nevnt blir det interessant i morgen, da vil vi se om DNB har kjøpt.