Voleon: Hold my beerâŠ
God artikkel om short og long term rated for containerfrakt (mÄ ikke forveksles med skipsrater) med intervju av en nordmann noen vil dra kjensel pÄ:
SkjÊr ses i horisonten, men om man gidder Ä lese helt til slutten sÄ er fÞlgende noget opplÞftende:
« I think shippers are going to see substantial cost reductions on their long-term contracts compared to 2022 and also somewhat compared to 2021, but I believe rates are still going to be up in 2023 from 2019 and 2020 contract levels.â
Svarte @Paddy80 skal du komme inn her og lage sÄnn time for time dynamikk. Noe av grunnen til at jeg er i denne aksjen er at jeg pga familiesituasjonen ikke har tid til Ä fÞlge med hele tiden
Skal slutte
Nei, for Ă„ vĂŠre litt seriĂžs. Please do! Fisket litt idag, men fikk ikke napp. Kanskje like greit.
Hva ser du i kulen?
Ikke annet enn at det er fint om linjen den har sÄvidt brutt gjennom holder som stÞtte fÞr den gÄr videre, touchet sÄvidt i dag, sÄ blir det vel opp mot 20, neste trendlinje for test der
Mulig meget dumt spĂžrsmĂ„l, men er ikke tradisjonelle âverktĂžyâ og âtegnâ som RSI, skulder, kaffehank og Ăžvrige noe som kanskje ga mer forutsigbare indikasjoner fĂžr privatinvestorer og algoritmer / roboter entret scenen?
Man kan jo se pÄ hva som har skjedd i caset her den siste tiden samtidig som aksjen har falt under 20kr. Star Capital med 9,99% av aksjene solgte hele potten pÄ 17,73kr/aksje. Deres fundament for investeringen var at de hadde et 5 Ärs vekst-case for MPCC og at de ikke skulle vÊre i aksjen lenger fordi det caset var ferdig tidsmessig og i at MPCC har gÄtt fra vekst-case til utbytte/verdi-case. MPCC har rapportert om et overraskende positivt Q3, og ratene har blitt noe redusert, men ser ut til Ä flate ut/holde seg hÞyere enn vi kanskje fryktet. De har ogsÄ meldt om at kontraktene som er inngÄtt er bunnsolide og ikke vil bli brutt, som DNB spekulerte i. Samtidig har det kommet to kursmÄl fra DNB pÄ fÞrst 19,2kr fÞr Q-pres og sÄ over 20kr etter Q-pres. Utbyttet blir litt hÞyere enn forventet. Totalt sett vil jeg si caset ser bedre ut nÄ enn da kursen sto i 20kr, men som @TenSing_Gundersen nevner over er det skjÊr i sjÞen ganske langt fram i tid hva angÄr Ä opprettholde den enorme profittmarginen de nÄ har. De gÄr potensielt litt ned i overskudd pÄ kontraktene som lages i 2024 og 2025 nÄ og framover i forhold til snittratene pÄ disse, som lÄ rundt 38k/dag. Husk at cost for MPCC er pÄ rundt 5,5-6k/dag, sÄ at de vil gÄ med godt overskudd er garantert sÄ lenge de fÄr kontrakter over 6k/dag, men vi er laaangt over det fortsatt. 2023 er locked inn som et suksessÄr, 2024 blir nesten garantert veldig bra og 2025 blir kanskje litt roligere pÄ stÞrrelsen pÄ utbyttene. Med mindre ratene forbedrer seg innen da.
Cascading jaâŠsamtidig er skal det ikke mer enn redusert fart, scrapping og litt mindre «doom and gloom» knyttet til demand i 2025 fĂžr MPCC seiler forsiktig forbi skjĂŠrene. Som demonstrert av hector gonzales pĂ„ Discorden etableres det nĂ„ feks nye regionale feederruter da det nĂ„ er blitt lĂžnnsomt Ă„ gjenopprette disse siden ikke trans Atlantic trenger like mye kapasitet.
Jeg har iallefall gjort mine vurderinger samt diskutert fortsettelsen pÄ dette caset med en person i DnB som har vÊrt solid i andre varslinger.
Jeg har nÄ 21 000 aksjer pÄ snitt rundt 17.
Jeg kommer til Ä prÞve Ä fÄ 30 000 til denne uka med Ä vri portefÞljen over til verdi caset mpcc.
Bare laget en liten oversikt over forventningene til utbytter 2022-2024:
Utbytter: | Kurs: | ||
---|---|---|---|
MPCC | 18 | ||
Bear: | Bull: | ||
des.22 | 0,19 | USD | 0,19 |
mar.23 | 0,15 | 0,18 | |
jun.23 | 0,15 | 0,18 | |
sep.23 | 0,15 | 0,18 | |
des.23 | 0,15 | 0,18 | |
mar.24 | 0,15 | 0,18 | |
jun.24 | 0,14 | 0,17 | |
sep.24 | 0,14 | 0,17 | |
des.24 | 0,14 | 0,17 | |
Total 2 Ă„r: | 1,36 | 1,6 | |
Dollarkurs: | 10 | 10 | |
NOK: | 13,6 | 16 | |
Rest etter utb.: | 4,4 | 2 |
Skipssalg kommer pÄ toppen(utenom des.22 hvor skipssalg er med).
Selskapet guidet jo ganske bra pĂ„ âdividend yieldâ i siste rapport, og da ogsĂ„ inkludert 2025. Det inkluderer sensitivitet pĂ„ Ă„pne kontraktsdager med nĂ„vĂŠrende markedsrater og 10 Ă„rs historiske markedsrater. Basert pĂ„ davĂŠrende kurs 16,67 og NOK/USD = 9,93 gir det etter mine beregninger fĂžlgende utbytter i NOK:
2023 | 2024 | 2025 | Sum | |
---|---|---|---|---|
Current market rates | 6,67 | 7,33 | 7,33 | 21,34 |
10 year historical market rates | 5,83 | 5,17 | 3,17 | 14,17 |
Inntjening etter 2025 og skrapverdi pÄ skipene (som de selv anslÄr til ca 5,40 kr pr aksje) representerer ytterligere oppside.
Jepp, tallene mine over er lÞst fundamentert pÄ det og ordreboken de har i dag, samt forventningene til den. Siden det fortsatt mangler Ä fylle opp 2024 og 2025.
Alle som driver eksport/import av en viss stĂžrrelse og regularitet har som regel avtaler med rederiene eller frakt/logistikkselskaper. Disse avtalene regulere pris, og garanti om plass for et avtalt volum. Det er derfor verdt Ă„ merke seg at eksisterende avtaler ikke alltid er skrevet i stein:
âMeanwhile, carriers serving the major tradelane have been obliged to offer their contracted customers âtemporary rate reductionsâ, or, in some cases, waive contract terms altogether and allow shippers to make bookings via their digital platforms at substantially lower rates.â
CEO forsikret oss om at MPCCs avtaler er skrevet i stein ved Q3. Har lagt bort tankene om den usikkerheten personlig, men folk fÄr gjÞre sine egne vurderinger.
Et poeng i den artikkelen som er mer relevant for MPCC (som jo driver i intra-regional trafikk):
âHowever, Maersk said there were reasons to be optimistic about the worldâs largest tradelane, intra-Asia, which had seen demand bounce back after the Golden Week holiday earlier this month.â