Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Er en god del skepsis ift. deep sea rundt omkring, og det vil nok smitte over pÄ feedermarkedet.

1 Like

Cascading ja
samtidig er skal det ikke mer enn redusert fart, scrapping og litt mindre «doom and gloom» knyttet til demand i 2025 fĂžr MPCC seiler forsiktig forbi skjĂŠrene. Som demonstrert av hector gonzales pĂ„ Discorden etableres det nĂ„ feks nye regionale feederruter da det nĂ„ er blitt lĂžnnsomt Ă„ gjenopprette disse siden ikke trans Atlantic trenger like mye kapasitet.

2 Likes

Jeg har iallefall gjort mine vurderinger samt diskutert fortsettelsen pÄ dette caset med en person i DnB som har vÊrt solid i andre varslinger.

Jeg har nÄ 21 000 aksjer pÄ snitt rundt 17.
Jeg kommer til Ä prÞve Ä fÄ 30 000 til denne uka med Ä vri portefÞljen over til verdi caset mpcc.

3 Likes

Bare laget en liten oversikt over forventningene til utbytter 2022-2024:

Utbytter: Kurs:
MPCC 18
Bear: Bull:
des.22 0,19 USD 0,19
mar.23 0,15 0,18
jun.23 0,15 0,18
sep.23 0,15 0,18
des.23 0,15 0,18
mar.24 0,15 0,18
jun.24 0,14 0,17
sep.24 0,14 0,17
des.24 0,14 0,17
Total 2 Är: 1,36 1,6
Dollarkurs: 10 10
NOK: 13,6 16
Rest etter utb.: 4,4 2

Skipssalg kommer pÄ toppen(utenom des.22 hvor skipssalg er med). :slight_smile:

5 Likes

Selskapet guidet jo ganske bra pĂ„ ‘dividend yield’ i siste rapport, og da ogsĂ„ inkludert 2025. Det inkluderer sensitivitet pĂ„ Ă„pne kontraktsdager med nĂ„vĂŠrende markedsrater og 10 Ă„rs historiske markedsrater. Basert pĂ„ davĂŠrende kurs 16,67 og NOK/USD = 9,93 gir det etter mine beregninger fĂžlgende utbytter i NOK:

2023 2024 2025 Sum
Current market rates 6,67 7,33 7,33 21,34
10 year historical market rates 5,83 5,17 3,17 14,17

Inntjening etter 2025 og skrapverdi pÄ skipene (som de selv anslÄr til ca 5,40 kr pr aksje) representerer ytterligere oppside.

3 Likes

Jepp, tallene mine over er lÞst fundamentert pÄ det og ordreboken de har i dag, samt forventningene til den. Siden det fortsatt mangler Ä fylle opp 2024 og 2025.

3 Likes

Virker som ratene har flatet ut i fĂžlge siste rapport fra BanCosta.

2 Likes

Alle som driver eksport/import av en viss stĂžrrelse og regularitet har som regel avtaler med rederiene eller frakt/logistikkselskaper. Disse avtalene regulere pris, og garanti om plass for et avtalt volum. Det er derfor verdt Ă„ merke seg at eksisterende avtaler ikke alltid er skrevet i stein:

“Meanwhile, carriers serving the major tradelane have been obliged to offer their contracted customers “temporary rate reductions”, or, in some cases, waive contract terms altogether and allow shippers to make bookings via their digital platforms at substantially lower rates.”

1 Like

CEO forsikret oss om at MPCCs avtaler er skrevet i stein ved Q3. Har lagt bort tankene om den usikkerheten personlig, men folk fÄr gjÞre sine egne vurderinger.

1 Like

Et poeng i den artikkelen som er mer relevant for MPCC (som jo driver i intra-regional trafikk):
“However, Maersk said there were reasons to be optimistic about the world’s largest tradelane, intra-Asia, which had seen demand bounce back after the Golden Week holiday earlier this month.”

2 Likes

MPC Container Ships: Resignation of Board Member and Board Observer

1 Like

MPC Container Ships ASA announces Extraordinary General Meeting

3 Likes

Liker bakgrunn og hva jeg leser om nytt styremedlem (bakgrunn og opptatt av nye og «grÞnne» lÞsninger tilsynelatende).

Ellers er det tegn til at markedet har flatet litt ut og stÄr og vipper her og der

1 Like

Ja, de ikke viktige indeksene flatet ut, men har fortsatt fallet de to siste ukene, sÄ hÄper ikke samme tendenser kommer etter utflatingen. Men vi fÄr sjÄ. Er uansett langt igjen til MPCC sin cost/day. En utflating hadde vÊrt helt greit her pÄ lang sikt.

Dette skulle til en viss grad motvirke at absolutt alle de gamle baljene blir lÞnnsomme samt fÄ igang noe skraping igjen pÄ sikt.

1 Like

Ye, skulle kanskje hatt enda stĂžrre satsing pĂ„ nye grĂžnne skip, men ser problemstillingen de tok opp pĂ„ konferansen du linket til i at kravspeccen ikke er tilstrekkelig for Ă„ kunne lage skip man vet blir regnet som “grĂžnne” enda. Dette hjelper kanskje litt pĂ„ den veien til forstĂ„elige krav.

2 Likes

Ikke mange lyspunkt Ä spore for deep sea, med ekstra kraftig fall pÄ 10% siste uken pÄ ruten Shanghai - Rotterdam.

[# World Container Index - 01 Dec

Drewry’s composite World Container Index decreased by 5% to $2,284.10 per 40ft container this week.](Drewry - Service Expertise - World Container Index - 01 Dec)

image
image

PĂ„ shortern floppen eller bare jakter du inngang? :wink:

Langt ifra 2 284 US til break even her.
KjĂžper det jeg kan.