Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Jaggu ikke sikker, men har ikke shortet. Fokus pĂ„ tank, energi og oppdrett nĂ„, og det er begrenset hva man greier Ă„ dekke. Liker Ă„ holde meg litt orientert for Ă„ prĂžve Ă„ “connect the dots”, sĂ„ mine innlegg mĂ„ for all del ikke toles som dissing :slight_smile:

1 Like

Interessant med mer info, ratene har dog ikke kortsiktig pÄvirkning pÄ MPCC. Det er ratene pÄ lange kontrakter nÄr vi kommer til slutten av 2023 og inn i 2024 som blir interessant for ordreboken.
2023 og halve 2024 er allerede booket til ville rater ^^

1 Like

I utgangspunktet tror jeg vi har hele 24 pÄ godt betalte rater. Jeg tror etterslepet i verden er stÞrre enn vi aner og det vil ta mange Är fÞr vi ser rater ned pÄ normalen.

Etterslepet av hva?

Det som er relevant nÄ, og en usikkerhet er denne saken som TenSing_Gundersen postet i gÄr. Er nok derfor kurs falmer litt. Hvor mye de skal ha av potten blir et stort spÞrsmÄlstegn per nÄ som det hadde vÊrt fint Ä fÄ klarhet i.

Om vi snakker om etterslepet som i “supply chain disruption” sĂ„ vil jeg si at pĂ„ WC US sĂ„ er det helt borte og i kraftig reduksjon pĂ„ EC US:

Blanked sailings er jo ogsÄ en indikator pÄ at akkurat nÄ er demand svakt.

Det er ikke dermed sikkert at TC nivÄene fortsetter Ä stupe. Ref. at New contec nÄ feks har stabilisert seg.

Verdt Ă„ merke seg!

Det er vel forventet normalisering i fraktratene fremover. Vil tro at dette ligger en del over spotratene som inngÄs. En halvering av ratene er vel en del bedre en katastrofeoverskriftene i avisene :slight_smile:
Leser ut fra artikkelen at det blir vekst i volumet ogsÄ, da de skal Äpne flere nye butikker. Bra for Europris at ratene gÄr ned og bra for befrakter Ä fÄ lengre kontrakt.

Viktig ogsÄ Ä merke seg at Europris ikke har fÄtt halv pris pÄ den raten linerne betaler MPCC men halv pris pÄ raten de betaler for Ä frakte containeren med linerne.

2 Likes

Siste ukerapport fra Bancosta. Bekrefter vel egentlig det som har vĂŠrt trenden de siste ukene; at ratefallet mer eller mindre har stoppet opp.

MPCC’s flĂ„te er i gjennomsnitt pĂ„ ca 2200 TEU. For den nĂŠrmeste kategorien i Bancosta’s rapport (2500 TEU) er estimatene pĂ„ nye 1 Ă„rs TC kontrakter nĂ„ pĂ„ USD 18 879. I 3Q-rapporten guidet MPCC en CBE pĂ„ USD 7768, dvs en cash margin pĂ„ fortsatt svĂŠrt hyggelige USD 11 111 for en slik TC kontrakt.

4 Likes

Bel eller Mpc, hvis helt ĂŠrlig?
Edit: unĂžyaktig, hvis kjĂžp faom i dag.

Hvis disse prisene holder seg, sÄ er det ikke veldig store endringer pÄ lÞpende kontrakter for MPCC det neste Äret. Vedlagt er ledige bÄter i Äret som kommer. Noe nedjustering, men det vil ha lite Ä si pÄ utbyttekapasiteten tror jeg.

3 Likes

God jul melding, hÄper vi alle tjener uanstendig summer

3 Likes

Det er snittratene for geared 2500 TEU, sÄ du ligger alt for hÞyt med dine 11111 da snittet som du sier er 2200 for MPCC, og 30 av 63 bÄter er gearless.

1 Like

Intra regional trades og mindre feeders kan ha en noe annen og bedre markedsdynamikk enn for de stÞrre skipene fremover. Finner litt mager trÞst i det nÄr en samtidig ser at ordreboken fremdeles vokser:

GRD vs GLS har ikke sÄ mye Ä si, det er mer stÞrrelsen det kommer an pÄ :stuck_out_tongue_winking_eye:

Men enig; burde tatt jobben med Ă„ interpolere mellom 1700 og 2500, 2200 TEU ligger nok ca 1000 USD lavere enn 2500 TEU.

1 Like

SĂ„ det er Bel?
Har satset pÄ begge hester

Tank er vel den nye vinen nÄ?

Noen ganger er dÄrlige nyheter gode nyheter.

"With about 10-15 smaller container vessels reportedly being discussed in the recycling market this week, ten from one Far Eastern owner, this is the indicative sign that the container bubble has finally burst.

3 Likes

It has begun

Edit: Litt interessant at skrapingen begynner i segmentet der ordreboken er tynnest.

2 Likes