Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

MPC Container Ships ASA announces Extraordinary General Meeting

3 Likes

Liker bakgrunn og hva jeg leser om nytt styremedlem (bakgrunn og opptatt av nye og «grÞnne» lÞsninger tilsynelatende).

Ellers er det tegn til at markedet har flatet litt ut og stÄr og vipper her og der

1 Like

Ja, de ikke viktige indeksene flatet ut, men har fortsatt fallet de to siste ukene, sÄ hÄper ikke samme tendenser kommer etter utflatingen. Men vi fÄr sjÄ. Er uansett langt igjen til MPCC sin cost/day. En utflating hadde vÊrt helt greit her pÄ lang sikt.

Dette skulle til en viss grad motvirke at absolutt alle de gamle baljene blir lÞnnsomme samt fÄ igang noe skraping igjen pÄ sikt.

1 Like

Ye, skulle kanskje hatt enda stĂžrre satsing pĂ„ nye grĂžnne skip, men ser problemstillingen de tok opp pĂ„ konferansen du linket til i at kravspeccen ikke er tilstrekkelig for Ă„ kunne lage skip man vet blir regnet som “grĂžnne” enda. Dette hjelper kanskje litt pĂ„ den veien til forstĂ„elige krav.

2 Likes

Ikke mange lyspunkt Ä spore for deep sea, med ekstra kraftig fall pÄ 10% siste uken pÄ ruten Shanghai - Rotterdam.

[# World Container Index - 01 Dec

Drewry’s composite World Container Index decreased by 5% to $2,284.10 per 40ft container this week.](Drewry - Service Expertise - World Container Index - 01 Dec)

image
image

PĂ„ shortern floppen eller bare jakter du inngang? :wink:

Langt ifra 2 284 US til break even her.
KjĂžper det jeg kan.

Jaggu ikke sikker, men har ikke shortet. Fokus pĂ„ tank, energi og oppdrett nĂ„, og det er begrenset hva man greier Ă„ dekke. Liker Ă„ holde meg litt orientert for Ă„ prĂžve Ă„ “connect the dots”, sĂ„ mine innlegg mĂ„ for all del ikke toles som dissing :slight_smile:

1 Like

Interessant med mer info, ratene har dog ikke kortsiktig pÄvirkning pÄ MPCC. Det er ratene pÄ lange kontrakter nÄr vi kommer til slutten av 2023 og inn i 2024 som blir interessant for ordreboken.
2023 og halve 2024 er allerede booket til ville rater ^^

1 Like

I utgangspunktet tror jeg vi har hele 24 pÄ godt betalte rater. Jeg tror etterslepet i verden er stÞrre enn vi aner og det vil ta mange Är fÞr vi ser rater ned pÄ normalen.

Etterslepet av hva?

Det som er relevant nÄ, og en usikkerhet er denne saken som TenSing_Gundersen postet i gÄr. Er nok derfor kurs falmer litt. Hvor mye de skal ha av potten blir et stort spÞrsmÄlstegn per nÄ som det hadde vÊrt fint Ä fÄ klarhet i.

Om vi snakker om etterslepet som i “supply chain disruption” sĂ„ vil jeg si at pĂ„ WC US sĂ„ er det helt borte og i kraftig reduksjon pĂ„ EC US:

Blanked sailings er jo ogsÄ en indikator pÄ at akkurat nÄ er demand svakt.

Det er ikke dermed sikkert at TC nivÄene fortsetter Ä stupe. Ref. at New contec nÄ feks har stabilisert seg.

Verdt Ă„ merke seg!

Det er vel forventet normalisering i fraktratene fremover. Vil tro at dette ligger en del over spotratene som inngÄs. En halvering av ratene er vel en del bedre en katastrofeoverskriftene i avisene :slight_smile:
Leser ut fra artikkelen at det blir vekst i volumet ogsÄ, da de skal Äpne flere nye butikker. Bra for Europris at ratene gÄr ned og bra for befrakter Ä fÄ lengre kontrakt.

Viktig ogsÄ Ä merke seg at Europris ikke har fÄtt halv pris pÄ den raten linerne betaler MPCC men halv pris pÄ raten de betaler for Ä frakte containeren med linerne.

2 Likes

Siste ukerapport fra Bancosta. Bekrefter vel egentlig det som har vĂŠrt trenden de siste ukene; at ratefallet mer eller mindre har stoppet opp.

MPCC’s flĂ„te er i gjennomsnitt pĂ„ ca 2200 TEU. For den nĂŠrmeste kategorien i Bancosta’s rapport (2500 TEU) er estimatene pĂ„ nye 1 Ă„rs TC kontrakter nĂ„ pĂ„ USD 18 879. I 3Q-rapporten guidet MPCC en CBE pĂ„ USD 7768, dvs en cash margin pĂ„ fortsatt svĂŠrt hyggelige USD 11 111 for en slik TC kontrakt.

4 Likes

Bel eller Mpc, hvis helt ĂŠrlig?
Edit: unĂžyaktig, hvis kjĂžp faom i dag.