Takk for den. Det viser det som MPCC sier at ordreboken i feedersegmentet er overkommelig. Litt slow steaming, skraping og litt vekst i intraregional handel, sÄ er det raskt for lite tilbud.
Kan man selge 23.12 og fortsatt fÄ utbytte?
20/12 er eks utbytte, sÄ du kan selge da og fortsatt fÄ utbytte
EhâŠ
« Key information relating to the cash distribution to be paid by MPC Container Ships
The distribution will be made from previously paid in share premium transferred from the Companyâs share premium account.
Distribution amount: USD 0.19 per share
Declared currency: USD. Payment to shares registered with Euronext VPS will be distributed in NOK.
Last day including right: December 19, 2022
Ex-date: December 20, 2022
Record date: December 21, 2022
Payment date: December 23, 2022 (on or about)
Date of board resolution: November 16, 2022»
Denne siste artikkelen indikerer tilsynelatende at Costco kan hatt en finger med i spillet.
Utbytter er hyggelige (bortsett fra mĂžkkaskatten)!
SÄvidt jeg forstÄr mottar de altsÄ $ 52.5 mill ($ 49.8 mill netto) for de to skipene de har solgt.
Jeg har verdiansatt hele flÄten til MPCC en haug med ganger siste par Ärene eller sÄ. Sist gang var 20. august i Är, etter det har det vÊrt vanskelig, mest pÄ grunn av at antall salg rapporterte har vÊrt svÊrt fÄ. Men verdiene har fortsatt Ä stupe.
- februar i Är anslo jeg hele flÄten (da fratrukket 50% for J/V-skipene og nybyggene), skip for skip, til Ä ligge pÄ $ 2,548 mill, 20. august til $ 2,012 mill. Alltid basis prompt t/c-fri levering.
For de skipene som nÄ er rapportert solgt var verdiene som fÞlger:
AS CLEOPATRA 2,742 TEU Bgt 2006 24.02.22 $ 52 mill 20.08.22 $ 41.5 mill
CARPATHIA 2,824 TEU Bgt 2003 24.02.22 $ 51 mill 20.08.22 $ 39 mill
Fra august til nÄ vil jeg anslÄ at verdiene har blitt redusert med ytterligere 40% (som passer noenlunde med roughly $ 25 mill pr enhet for de to). Hele flÄten (igjen minus nybygg og 50% de tre gjenvÊrende J/V-skip) skulle nÄ lande pÄ rundt $ 1200 mill. Det er ogsÄ en del av regnestykket.
God morgen @Struts! Kjekt Ă„ se deg. Takk for gode beregninger.
Disse joint venture skipene blir nok aldri fullt og helt, mer stykkevis og delt ja.
Virker som det nĂ„ settes fart i skrapingen av eldre tonnasje: ââŠthe start of what could become a massive wave of containership demolitionsâ.
Det gir vel ca 2,7USD (ca 448mill aksjer) pr aksje da. Litt under 35NOK, som de og Pareto oppgir. Fortsatt grei oppside hvis de dumper alle skip i dag da
Ser ut til at Ă„ betale seg ut av langvarige hĂžye charters er den nye vinen:
Ye, mangler bare et oppsving i ratene rett etter at det er gjort
Musikk:
Det er sÄ vidt jeg har forstÄtt sÄnn at utbytte i MPCC ikke utlÞser skatt pÄ utbytte, men fungerer pÄ den mÄten at skatten kommer pÄ posisjonen OM kursen gÄr tilbake til nivÄet fÞr utbyttet.
18,5kr kurs fĂžr utbytte
2kr utbytte og 16,5kr kurs etter utbytte
ingen skatt pÄ utbyttet
om kursen gÄr til 18,5kr igjen anses det som 2 kr profit ved salg.
Dette er vel korrekt forstÄelse? Vil bare forsikre meg om at det er riktig
Anyways, har god tiltro til ledelsen. De virker Ä ha god kontroll og god forstÄelse av risk management. Selskapet stÄr veldig sterkt inn i en tid med potensielt lave rater, sÄ og si sÄ sterkt som de kan. Men ja, hÄper scrappingen hever ratene pÄ sikt. Virker for meg som bransjen er lei av mange Är med lave rater, og vil tilbake pÄ et hÞyere nivÄ asap. Med MPCC sin cost er det dog fortsatt god profittmargin pÄ ratenivÄet nÄ, men hÄper det tar seg opp mer sÄ utbyttene kan fortsette i denne leia videre i 2025-2026 osv. Da snakker vi god profitt pÄ denne aksjen
Min forstÄelse (som mÄ tas som et lekmannsutsagn) er fÞlgende:
"Tilbakebetalt belÞp skal redusere inngangsverdien pÄ aksjen
Tilbakebetaling av innbetalt kapital medfĂžrer at inngangsverdi/skjermingsgrunnlag skal reduseres med det tilbakebetalte belĂžpet.# Dette gjelder selv om det medfĂžrer at aksjenes inngangsverdi er eller blir negativ. NĂ„r inngangsverdien reduseres, vil konsekvensen vĂŠre at gevinsten ved et fremtidig salg av aksjene blir tilsvarende hĂžyere."
Det vil altsÄ si i ditt eksempel sÄ kjÞpte du aksjene til kr 10.
18,5kr kurs fĂžr utbytte
2kr utbytte og 16,5kr kurs etter utbytte
Den dagen du selger de vil profitt/tap beregnes som om du kjĂžpte aksjene til kr 8 med tilhĂžrende skattekonsekvens.
Ref. denne
EDIT: Veldig viktig Ä telle rett retning (altsÄ som at du kjÞpte de til kr 8 ikke 12 )
Om de nylige salgene og tilhĂžrende analytiker utsagn.
Ye, samme jeg forsto det som, sÄ det er fint SÄ i utgangspunktet kunne man holdt aksjen for alltid, og fÄ 30kr i utbytte de neste 5 Ärene (gitt at det blir sÄnn da) og aldri betale noen skatt.
â Rederiene vil skrape skip, slow-steame og fordele kapasiteten over pĂ„ andre mindre handelsruter som igjen vil dra ned ratene pĂ„ disse ogsĂ„.
Den siste delsetningen som er relevant for MPCC.
En gjennomgang over listen av skipene Wan Hai Lines skal skrape, viser imidlertid at hver av dem har en TEU pÄ mellom 1.088 og 1.368, som betyr at det er skip av en mindre type.
Er ikke dette midt i stÞrrelsen som MPCC har pÄ sine skip?
Siste utbyttedag i dag Blir spennende Ă„ se ferden videre inn i jula
De skipene Wan Hai skal skrape er nettopp i den stĂžrrelsen (MPCC har riktignok bare 17 skip under 1500 TEU)! Og i Ernst Russâ sin for den del. Det pussige er ironisk nok at i det samme segmentet (smĂ„ feedere) er ogsĂ„ det hvor det har blitt kontrahert fĂŠrrest (relativt sett) skip innevĂŠrende Ă„r. I stĂžrrelsen rundt 2700 TEU derimot har det vĂŠrt atskillig flere bestillinger. Men ikke noe i nĂŠrheten av antall kontraheringer hvor linjeselskapene (MSC, CMA CGM, MĂžller osv) dominerer.
Tidligere i innevÊrende Är spilte det ingen (nÊrmest) rolle hvilken alder et containerskip hadde (det vÊre seg det ene eller det andre segment, dog - generelt - jo stÞrre jo bedre). 2002 bygget hadde vel tilnÊrmet samme verdi som et ti Är yngre skip, alle ville ha dem. NÄ er normalen tilbake. SÄ for alle praktiske formÄl, vil jeg anta at mye av tonnasjen bygget i 2003 (20 Är fra januar 23) vil innta skrapverdi fra en kjÞper standpunkt.
Tilbake til ironien: De smÄ enhetene rundt 1000 TEU som det er minimalt av som blir bestilt, kanskje ikke sÄ rart tatt i betraktning at det er relativt dyrere (TEU for TEU-inntak) Ä kontrahere jo mindre enhetene er. Teoretisk kan man kanskje ende opp i den situasjon om et Är eller to at de smÄ enhetene vil tjene bedre penger enn de stÞrre (alt relativt).
Som et apropos, som dere antagelig fikk med dere fra Seasures slutningsrapport pÄ fredag, stÞrrelsen pÄ skipene sier sitt, det samme gjÞr ogsÄ ratene:
=Maersk Yangtze= Post P 6078 Hanjin HI 2003 - CNR - 1 yr USD 15000
=Sonderborg= Feedermax 1085 Nanjing Wujiazui 2012 - Crowley Maritime - 6 mths USD 15000