Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

La oss knekke 19kr idag👍
Mot tredje forsĂžk idag etter 5dg graf

1 Like

16-17kr i morgen pga ex-dag. Det viktigste for aksjen er hva den er i ukene etter utbytte, ikke fÞr ^^ HÄper aksjen snart kan gÄ opp etter utbytte og ikke deise ned mer enn utbyttet var pÄ. Ser dog positive tendenser i handelen, sÄ greit Ä hÄpe pÄ tenker jeg.

1 Like

MPCC: Ex dividend USD 0.19 (Q3 2022) today

1 Like

Standard form for notification of major holdings

KjĂžpt for nye 100 000 idag.

3 Likes

MPC Container Ships ASA completes extraordinary general meeting

1 Like

To chart over MPCC. Det Ăžverste er inkludert utbyttebetalinger

2 Likes

Har alle fÄtt utbyttet? Har fÄtt omtrent halvparten da aksjene er pÄ to konto. Fler?

Utbytte pÄ konto. DnB er brukbare pÄ den biten.

1 Like

Jeg mangler fortsatt 50%:roll_eyes:

Jeg har fÄtt. Idag var nordnes raskere enn vanlig.

SkjÞnner ikke helt hvorfor mpcc er topp 5 pÄ short reg, da rater er lÄst til kontrakter stort sett i hele 23.
Andre som har oppfatning sv dette?

Min erfaring som eks-shipping-investor er at aksjemarkedet bryr seg mest om spotrater og skipsverdier. At et selskap er heldig med lÄste rater et Är gjÞr ikke nÞdvendigvis sÄ store utslag pÄ vurderingene deres.

2 Likes

Litt nedgÄende rater er ikke grunnen til fallet etter nyttÄr, dette er generelt markedsuro og veldig mye robot handel. Det er varslet hÞyt utbytte+ ekstra i februar. Vi ser fort 17kr igjen.

1 Like

Det er indikert ca 14,- i utbytte kommende Ätte kvartal (eks. salg av skuter), sÄ matematikken i denne aksjen er enkel :slight_smile: Husk ogsÄ kontantbalansen som nÄ er omtrent lik gjeld
 Skutene er verd ca 2,5 mrd

Aksjen er i mine Þyne den mest deriskede aksjen jeg kan finne i dagens marked. Kom gjerne med innspill pÄ aksjer dere mener er mer solid enn MPCC :slight_smile:

3 Likes

Er vel greit Ä presisere at dette er skrapverdi, ikke markedsverdi, av flÄten. Mener Ä huske tallet USD 238 mill som MPCC selv estimerte. Bare dette utgjÞr jo ca 5 kr pr aksje.
Ellers enig; selv om markedet for tiden ikke er spesielt opplĂžftende kan MPCC seile gjennom uvĂŠret med god kontraktsdekning med lav risiko for mislighold. Kan nok vĂŠre at flere motparter vil Ăžnske Ă„ kansellere kontrakter framover (lik den det kom melding om 13. des), men da mot en klekkelig kompensasjon.
Minner om at MPCC rapporterte en EBITDA-backlog pÄ inngÄtte kontrakter pÄ USD 1,3 mrd pr 3Q22, dvs nesten det dobbelte av bÞrsverdien i skrivende stund

3 Likes

Det stemmer Mulligan, skrapverdi.

I mine Þyne er selskapet godt posisjonert nÄr markedet snur post resesjon / krig hvor en vil fÄ ett naturlig markedsdrevet oppsving globalt. Godt Ä sitte i en aksje hvor eneste bekymring er Ä bli kjÞpt opp :slight_smile:

3 Likes

MPCC - skipsverdier (05.01.2023)

Et av de sist rapporterte salg av containerskip er for skrap (rapportert fĂžrste uke 2023):

M/V =AKINADA BRIDGE= 5,610 TEU/Blt 01 71,366 tdw 23,911 ldt $ 595 per ldt ($ 14,227,045) Pakistan for demo

Selv ga jeg verdianslag pĂ„ MPCC’s flĂ„te sist 20.08.2022, da til $ 2,100.35 mill (den gang omfattende 64 skip, unntatt nybyggene, og ikke hensyntatt 50/50 andel i enkelte J/V skip). FĂžr det 19.02.2022 til 2,674.4 mill (65 enheter, ellers som foran). Siden august har jeg selv solgt meg ut av MPCC, og har ikke gitt anslag siden for hele flĂ„ten (det er faktisk tidkrevende, men samtidig har det vĂŠrt svĂŠrt fĂ„ relevante 2nd hand rapporterte salg). Har dog til de som har forespurt anslĂ„tt at flĂ„teverdien har sunket med ytterligere («give or take») 40% siden den gang.

MPCC har i hele 2022 gitt strÄlende utbytter. All kreditt for det (og at det fortsetter)! Min vinkling (etter en eventyrlig reise som aksjonÊr fra rundt oktober 2021) har (som nÄ prehistorisk skipsmegler) vÊrt Ä holde fokus pÄ skipsverdier. Det kan jeg (min pÄstand) faktisk litt om ennÄ, regnskap minimalt.

Nok om det. Slik jeg ser det, vil for alle praktiske formĂ„l containerskip som er 20 Ă„r eller eldre nĂ„ bli verdianslĂ„tt til skrapverdi. Å ta skip gjennom klassifisering (hvert 5 Ă„r) for disse vil vĂŠre kostbart (la meg tippe rundt $ 4-5 mill pr enhet), og de store befrakterne vil vĂŠre mer enn skeptiske. NĂ„r alt er «konge» bryr ingen seg, nĂ„r markedet er nede rynker alle pĂ„ nesen.

For Ă„ komme til poenget: MPCC har (meg bekjent) bare igjen 3 enheter som er bygget 2003 og tidligere (=CARPATHIA= 2,824 TEU/2003 ble vel nylig solgt). Det positive er at de tre gjenvĂŠrende skipene (=AS CARINTHIA= 2,824/2003, =CARDONIA= 2,824/2003 og =CIMBRIA= 2,824/2002) er eid 50/50 med J/V-partneren, eksponering pĂ„ skipene for MPCC’s del vil vĂŠre tilsvarende. I august anslo jeg verdiene pĂ„ disse 3 enhetene til $ 39, 39 og 38,000,000. Skrapverdien (som nĂ„ er relevant) er basis et anslag pĂ„ en LDT av 17,000 tonn pr enhet x $ 595 = 10 mill (+) pr enhet. =CIMBRIA= som (antagelig - ? - gikk gjennom klasse i fjor) tror jeg ikke kan forvente Ă„ fĂ„ betalt nevneverdig for det i befraktningsmarkedet. For ordens skyld, mine verdianslag (er og har alltid vĂŠrt) er basis forholdsvis prompt T/C-fri levering.

10 Likes

Takk for ett, som alltid, utdannende og interessant innlegg :slight_smile:

Yep, forventet utbytte er rundt 12-16kr/aksje neste to Är, og da har selskapet ogsÄ tatt 25% av overskuddet tilbake i driften. Derfor vil de ha 3-4kr/aksje Ä skape merverdi for i perioden. Selv med lave rater har jeg liten tro pÄ at MPCC skal ned til 0-4kr/aksje i perioden. SÄ det ser ut som man er relativt safe i Ä sitte her, men, markedet kan overreagere kursmessig avhengig av hva eierne foretar seg. Om flere selger seg ut faller kursen uavhengig av case. Er derfor kanskje strategisk Ä vente litt med eventuell inngang. Har i hvert fall ikke noe hastverk her, selv om aksjen ser ut som et veldig godt kjÞp nÄ.