Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Denne inneholder ogsÄ god analytikersynsing rundt mange av faktorene en bÞr holde Þye med i 2023:

Supply vs demand
Scrapping
Postponed/deleted orderbook
Congestion
Osv

1 Like

M/V =AKINADA BRIDGE= 5,610 TEU/Blt 01 71,366 tdw 23,911 ldt $ 595 per ldt ($ 14,227,045) Pakistan for demo

For ordens skyld, dette salget feilet (ikke uvanlig i skrapbransjen), og skuta har nÄ blitt rapportert solgt for $ 575 per ldt ($ 13,748,825) til India.

5 Likes

Sakser fra en ukerapport (KjĂžp og salg) mottatt i helgen:

Sales are emerging at levels substantially lower than the stratospheric levels that the
market supported for much of last year.

In a sale to Chinese buyers, “G. ACE” (2,553 TEU, 33,662 dwt, Built Naikai Zosen
2007, MAN-B&W) has obtained US$ 13.7 million. It’s noteworthy that in January 2022, a
2011-built sister vessel, “ST EVER” obtained US$ 46.5 million.

MSC is paying US$ 9.75 million for “BUXCONTACT” (2,478 TEU, 33,807 tdw, Built
2002 Aker Mtw Werft Gmbh, cranes 3 x 45 tons, Sulzer). In January 2022 a sister,
“HSL PORTO” (2,478 TEU, Built 2004) achieved a price of US$ 23 million. MSC is also
linked to the purchase of “NORTHERN GENERAL” (4,294 TEU, 53,870 dwt, Built 2008
Hyundai Mipo, MAN-B&W) – price unreported.

6 Likes

Ja, det er en del spÞrsmÄl ute og gÄr hva angÄr gamle skip og miljÞ/klima-krav. Vet ikke helt hvor stor ekstrakostnaden av Ä bruke gamle skip blir nÄr man skal CO2-kompensere for trafikken deres. Er kanskje best Ä kjÞpe nybygg, selv om spesifikasjonskravene ikke er gode nok enda i fÞlge det siste seminaret jeg sÄ med ledelsen i flere av de store innen container frakt.

2022 Capital Link German Maritime Forum - Fleet Renewal & Newbuild Options & Strategies - YouTube (postet av TenSing_Gundersen tidligere i 2022)

1 Like

FÄr litt lyst til Ä sende en mail til Folketrygdfondet og be dem slutte med all shortutlÄningen. De torpederer alle aksjer de er inne i med Ä la shorterne fÄ ta store nok poster til at varig kurspress blir verdt det. Er ikke bare dem, men synes det er kjipt av FTF Ä skulle holde pÄ sÄnn. Anyways for min del er det flott at jeg fÄr billigere aksjer, men synes det er teit av FTF uansett.

SÄ lenge folketrygdfondet er fornÞyd med avkastningen pÄ shortingen sin sÄ gir de antakelig bÊng i det.

Alternativt perspektiv:
Folketrygdfondet sitter med grei inngang og er hovedsakelig ute etter utbyttedelen som avkastning.

De hedger/ sper pÄ avkastningen ved Ä lÄne ut aksjene. Slik kontrollerer de pÄ en mÄte litt aksjen og kursutviklingen litt ift hvor mye de til en hver tid lÄner ut og nÄr.

Muligens

«“Nonetheless, as inflation eases and consumer spending returns, we project that growth will slowly return going into the second half of the year,” adds Hackett.»

MÞtte en som rÄdgir forvalter av fondets midler i en del av markedet. Er visst utstedt til andre banker Ä gi rÄd til hvordan de skal forvalte posisjonene. Tipper det er de som har gitt rÄd om short utlÄn. Men har ikke sÄ mye Ä gÄ pÄ der.

1 Like

5500TEU mindre supply fremover tar vi med oss pÄ en ellers litt «short» dag

1 Like

Hei struts! https://twitter.com/olaharaldmoen1/status/1613128099209543680?t=x-7NipfKse4yUrFFYu-t9w&s=33

Fra hector pÄ forum for «kidsa». Dette er vel pÄ linje med de salgene du har postet over?

«Hva nytter det at stÄ fast nÄr allting ramler»

Jo, det er ett av flere salg som har blitt kjent pĂ„ nyĂ„ret. Nevnte ogsĂ„ (tror jeg) salget av =NORTHERN GENERAL= 4,294 TEU Blt 2008, da uten pris. Ble i gĂ„r fortalt at prisen pĂ„ det skipet er $ 21 mill. Det er interessant ogsĂ„ i lys av at det er direkte sammenlignbart med MPCC’s stĂžrste skute (ser da bort fra nybygg som kommer) M/V =AS EMMA= 4,256 TEU Blt 2010. Sistnevnte evaluerte jeg i henholdsvis februar og august i fjor for respektive $ 95 og 70 mill 

1 Like

Forresten fint med Ibsen-sitatet! Men vi fĂ„r huske pĂ„ John Gabriel Borkman: “OverkjĂžrt blir vi alle sammen - en gang i livet. Men sĂ„ fĂ„r en reise seg opp igjen. Og late som ingenting.”

Hehe - var det han som til slutt etter lang tid gikk ut i snĂžvĂŠret, og sovnet stille inn?:sweat_smile:

Joda, var ogsÄ han som begikk underslag i banken og skyldte pÄ alle andre enn seg selv. Var vel det han la i overkjÞrselen kanskje. JGB er i det store og det hele (min mening) en trist historie. Det er vel ogsÄ Peer Gynt, men der er det fart i sakene - Ibsen visste Ä komme til bunns i menneskers indre liv.

Nok om det, hĂ„per uansett det beste for MPCC’s aksjonĂŠrer - og utbytte ser jo utvilsomt bra ut ogsĂ„ for begynnelsen av 2023 - prosentvis ift kurs mĂ„ det jo vĂŠre fenomenalt?

1 Like

Mtp pÄ utbytte sÄ gir jo mange charts feil inntrykk. Blir litt irritert nÄr folk snakker ned aksjer med kun eit skjermbilde av dalende kurs. Noen som vet om gode og enkle sider som viser charts med blant annet utbytte/tilbakebetaling justert for mpc, og flere? Gjerne med aksjesplitt/spleis og lignende ogsÄ.

2 Likes
2 Likes

Aksjen ser ut til Ă„ vĂŠre litt under press fra shorterne, et positivt tegn Ă„ ta med seg er da at tredje stĂžrste aksjonĂŠr ser ut til Ă„ plukke jevnt og trutt fra 100k til 220k aksjer og har gjort det siden fĂžr jul.

4 Likes

MPCC: European Single Electronic Format (ESEF) for FY 2021 Annual Report

Om man tror at MPCC er en ok case og at utbytter er tingen sÄ er det bare Ä begynne pÄ oppussings prosjektet og kaste nÞkkelen til tradeview frem til mars:

Da sparer man seg for mye :wink:

2 Likes

Sitter i ro i denne aksjen sÄ lenge dagens ledelse sitter, og de holder pÄ strategien. Det kan enten bli veldig lenge, eller ikke lenger enn frem til de blir kjÞpt opp av en liner med mange velfylte pengebinger. Personlig tror jeg det siste vil inntreffe ved det minste tegn til stabil oppgang i Harpex. Dette for Ä maksimere inntjeningen ved neste oppsving (post-krig).

HÄper derimot at dette ikke skjer da jeg gjerne sitter i aksjen langt inn i pensjonistalderen :slight_smile:

2 Likes