Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Godt mulig. Henger ikke helt med siden den fÞrste bokstaven i den du har ringet rundt er skjult. Hva et det en ser pÄ i det forholdstallet?
Kilde?

1 Like

T/C as 

Viser at det fremdeles tjenes penger i container

1 Like

Ca 140% over BO
.hvis det stabiliserer seg her er jo det helt innenfor. De andre grafene med nybygg vs eldre skip er jo ogsÄ veldig grei.

1 Like

Clearstream kjÞper hver dag og vil med denne takten antakelig ta kontroll i selskapet tidlig vÄren 2025
 :smiley:

1 Like

Egentlig ganske interessant grafisk fremstilling, og ikke bare for MPCCere (min mening da), men ogsÄ de med tÞrrlast, product og tankaksjer! TÞr man spÞrre hvem som er kilden?

Plukket det opp pÄ twitter, skal visstnok vÊre Maritime Strategies International (MSI) som er kilden

NOTIFICATION OF MAJOR HOLDINGS

Herrejemini for noen duster - tenke seg til Ă„ selge noe som er verdt over en halv milliard for 400 millioner mindre
.:see_no_evil::sweat_smile::crazy_face::face_with_monocle::thinking:đŸ€·

1. Dette var jv, sÄ mpcc eide kun 50%. 2. Har du tenkt pÄ hvor mye det allerde har seilt inn? 3 skipet skulle klasses (5 mill $) nÄ i Mars. 4. Kan se ut som mpcc er i gang med flÄtefornying i.h.h t. drivstoff osv, sÄ fint Ä bli kvitt gamle skip.
1 Like
3 Likes

Ironi alert

Man vet jo aldri
 Man skal ihvertfall ta hva FA skriver med en god klype salt. Artikkelen er ogsÄ redigert flere ganger, FA har 0 kredibillitet i min bok.

1 Like

Ser FA har redigert vekk den delen med «har tapt over 400 mill pÄ kort tid» nÄ.

Virker som om FA sin metodikk til shipping ville ha vÊrt - inngÄ lukrative time charters i boom tider for sÄ Ä ringe motparten en har inngÄtt kontraktene med etter kun kort tid og si - du vet den kontrakten vi hadde, drit i den for nÄ selger jeg skipet til over en halv millliard i fortjeneste. Tipper du etterhvert leder et av de feeder rederiene med best inntjening pÄ sikt.

Jeg glemte Ă„ kjĂžpe flaxlodd idag - det gjorde at jeg gikk glipp av en million kroner :see_no_evil:

2 Likes

Det er helt korrekt at skipet er J/V. Og at det ble solgt basis ss/dd due. Uavhengig av hva skipet har tjent inn i gÄr (eller i fjor for den del), sÄ er altsÄ fakta at skipsverdier for containerskip (ogsÄ i feedersegmentet) har stupt like bratt og raskt som de steg himmelhÞyt i 2021 og frem til april i fjor. Skraprelaterte verdier (som mener Ä ha nevnt for litt siden) er nÄ relevant for skip bygget 2003 og fÞr. Og skal ikke vÊre etterpÄklok, men det hadde nok fortont seg bedre Ä ha solgt for $ 50 m (+) i fjor enn 7.5 nÄ. NÄ avhendet jo ogsÄ MPCC noen enheter i fjor pÄ hyggelige/greie nivÄer. Senest var vel =AS CARPATHIA= 2,824/03 og =AS CLEOPATRA= 2,742/06 (ogsÄ J/V) for $ 49.8 m netto e/b. Sist jeg verdianslo =AS CARINTHIA= var i august i fjor, da til $ 39 m (som vanlig basis ppt del t/c-fri basis). Mao ned ganske deprimerende 80% siden den gang. Og MPCC har en haug med andre enheter pÄ samme stÞrrelse omtrent: 5 enheter pÄ 2,742 TEU, 9 pÄ 2,842/2,846 TEU og =AS CASPRIA= pÄ 2,851 TEU. Det er kanskje det viktigste Ä merke seg. Legger man til grunn at HELE flÄtens verdi (minus nybygg) har stupt med 80% siden august (basis ppt t/c-fri levering), blir det ganske stygge tall. For Ä si det mildt.

3 Likes

Helt enig at det ser stygt ut - men MPCC valgte vel Ä fjerne setningen i vedtektene for noen Är siden om at mÄlet var realisering av hele flÄten som et asset play pÄ et tidspunkt, sÄ gitt at man har kontinuerlig rederidrift som forretningsmodell sÄ blir det vel som Baack og co har gjort til nÄ kontinuerlige avveininger om salg vs ny rate ifm at eksisterende rater gÄr ut. I og med at dette er en JV skute sÄ skal man ikke se bort ifra at Baack og co ikke har fÄtt lov til p bestemme helt pÄ egenhÄnd hva de skulle gjÞre med skipene til enhver tid. Tydelig at de iallfall har gÄtt for Ä rydde opp i dette ved enhver naturlig milepÊl for disse bÄtene i og med at Bluewater JV snart er et tilbakelagt kapittel.

Evig eies kun det tapte
:sweat_smile:

2 Likes

Det er som du sier gÄtt bort fra asset play, ergo sitter man med skutene gjennom opp-, ned- og oppturer igjen.

For min del hadde jeg jo i fjor Þnsket at de stod pÄ opprinnelig plan som var MPCC som ett asset play, men nÄr det ble som det ble sÄ ser jeg lyst pÄ kommende opptur pÄ gjeldfri basis. Driftskost blir en annen dans da, enn med noen milliarder i gjeld. Dette vil gi gode utbytter langt inn i fremtiden selv med lave rater. Dette er et viktig poeng slik jeg ser MPCC.

4 Likes

« Programm (Vorschau), Mittwoch, 15.Februar 2023»

« 3:50 Leadership, Growth & Risk Management in Shipping

• Today’s leading executives share their views on the future of shipping.
  • Risks & Opportunities in 2023
  • Newbuildings and Energy Transition – What to Order?
  • It’s All About People – Strategies for Creating a Positive Corporate Culture
  • Meeting “Sustainability” Goals Across the Entire Enterprise
  • Managing Inflation
  • Capital Allocation
  • Strategies for Using Capital Markets
  • Looking into the Crystal Ball – 2028
    • Scott Bergeron, Managing Director Global Engagement & Sustainability, Oldendorff Carriers
    • Constantin Baack, CEO, MPC Container Ships ASA
    • John Michael Radziwill, CEO, GoodBulk Ltd.
    • Vincenzo Romeo, CEO, Nova Marine Holding ASA
    • Georg Whist, CEO, Gram Car Carriers
    • Moderator: TBD»
3 Likes

Herr Baack out and about

« Mr Constantin Baack gave us a great insight into the containers industry and answered our members’ queries about the current trends and the future outlook of the market.” – Bayes Shipping Society, 2023»

Antakelig var dette hovedgrunnen til at Constantin og hovedeier var over i London (Marine Money Ship Finance Forum).

Betalingsartikkel men sier litt om hvordan hovedeier (og dermed ogsÄ C.Baack) tenker.

https://www.tradewindsnews.com/esg/lowest-cii-rating-to-hit-ship-values-and-charter-options-warns-mpc-capital-s-rychly/2-1-1394669

1 Like

Jeg mÄ si jeg tenker mitt nÄr jeg fÄr inntrykk av enkelte innlegg her at det er tilnÊrmet uproblematisk at verdiene (skipene) faller med 80% i verdi. Tror det er flere her som vil vÊre tjent med Ä ta til seg innleggene til Struts. Som jeg skrev i et innlegg tidligere, hvorfor sitte Ä vente pÄ utbytter som eroderer aksjekursen tilsvarende, og sitte igjen uten gevinst etter X antall Är.