Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Om det er mine innlegg du sikter til sÄ hÄper jeg at det ikke er det du sitter igjen med at undertegnede mener ihvertfall.

Det er mer summen av positiviteten jeg stiller meg spĂžrrende til :slight_smile:

Er overhode ikke positiv til at skipsverdiene faller. Er heller ikke positiv til markedet eller ordrebok osv osv. NÄr jeg nÄ en gang sitter her med en del av pengene mine i MPCC fremdeles er det fordi jeg gjorde gode penger med min investeringsstrategi i MPCC i 2022
og har et hÄp om at jeg kan klare Ä gjÞre det igjen i 2023. Iallfall at jeg ikke har stÞrre sjangs for Ä gamble vekk pengene her enn andre steder. Dog er denne tankegangen for min del litt langsiktig og tilpasset en del andre ting i min personlige Þkonomi. At det finnes andre og bedre muligheter i aksjemarkedet - meget mulig.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

At de 2 Ärene vi har sett nÄ ikke kommer igjen pÄ overskuelig fremtid tror jeg du har rett i. At det ikke er mulig Ä tjene penger pÄ shipping og containershipping som en del av det fremover er jeg ikke nÞdvendigvis enig i. Stikker stadig vekk her :sweat_smile:

2 Likes

Mange har allerede fÄtt mer i utbytte enn de gav fÞr aksjene. Og 2023 og 2024 er ju kjennt hva de har av order og kontrakt og det ser fett ut. Etter 2024 kan det bli annet. Men hvis man ligger godt pÄ plus allerede nÄ, hvorfor ikke sitte 2024 ut? Sikre penger, synes jeg.
Selv er jeg sÄ klÞnete at jeg lett kan miste hele dritten hvis jeg prÞver meg pÄ noe. SÄ jeg sitte stille i bÄten.
Men fÞr de som kjÞpt seg inn dagens nivÄ og over, sÄ er det selvfÞgelig litt annet.

4 Likes

Key information relating to the cash distribution to be paid by MPC Container Ships ASA

2 Likes

https://www.mpc-container.com/investors/investor-news/2023/mpc-container-ships-declares-event-driven-dividend-and-carries-out-new-portfolio-optimization-measures/

Commenting on the dividend and portfolio measures, CEO Constantin Baack said:
“Following the successful execution of the portfolio measures communicated in December, we are happy to declare another event-driven dividend, confirming our ongoing commitment to return capital to our investors.”

“We are also pleased to announce a new set of accretive measures in line with our strategy for portfolio optimization and rational capital allocation. With these transactions we further simplify and strengthen our corporate structure and improve our fleet composition in terms of vessel size, age and design. The acquisitions increase the earnings and distribution potential of the company already in 2023 and onwards, without any impact on the expected distributions from our existing fleet.”

“MPC Container Ships is in a favorable position given the strong charter backlog and a very healthy balance sheet. Under the current market conditions, we will continue to optimize our fleet through potential vessel sales, accretive acquisitions, or retrofit investments. At the same time, we will remain committed to our ambition for reliable shareholder distributions.”

:partying_face:

5 Likes

MPC Container Ships to participate in Capital Link’s Corporate Presentations series

2 Likes

Dagens bÞrsmelding(er) tolker jeg positivt. Ekstra utbytte ($0.07) var vel annonsert rundt 13.12.2022 av selskapet, sÄ det samt salget av J/V skipet (som riktignok fÞrst nÄ meldt) var diskontert.

Men jeg (uten at det betyr sĂ„ mye selvfĂžlgelig) syntes dagens annonsering mht kjĂžp av to enheter (=RIO CENTAURUS= 3,426 TEU/2010 Blt og =TRF KAYA= 2,824/07) var positiv. De annonserer i mine gamle Ăžyne at de er “back to basics”. Prisen pĂ„ skutene for $ 33.9 mill enbloc er over markedspris, men sistnevnte er da basert pĂ„ de vanlige prinsipper om evaluering “prompt T/C free delivery”. Og i bĂžrsmelding annonserer Baack i den kontekst at “Moreover, both
vessels come with existing charters attached with renewal in Q4 2023 and Q1
2024, respectively.” Mao. og forhĂ„pentligvis med forholdsvis rask overlevering, sĂ„ vil MPCC nyte godt av inntjening langt over dagens marked frem til tilbakelevering mot slutten av 2023 og begynnelse 2024. Det skulle vĂŠre artig/hyggelig Ă„ hĂžre hva ratene er.

Uansett, kanskje bunn (prismessig) er nÄdd? Det er i det minste lov Ä hÄpe!

3 Likes

Det ryktes at TRF KAYA gÄr pÄ 26k USD/dagen

2 Likes

Oppskriftsmessig, dobbel bunn? Jeg fikk fatt i noen pÄ 14,74 her om dagen. :slight_smile:

2 Likes

Vurderer den positivt jeg ogsÄ. Vi var allerede enige om svakheten i JV salget - men 2 nyere skuter inn med sikret inntjening til rykter om om brukbar inntjening er etter mitt syn «accretive» som Herr Baack pleier Ä si.

Hva rater og skipspriser ligget pÄ i 2024 vil gi fasiten pÄ om det er en riktig vurdering eller om en betalte for mye

Nuvel 
.Luftslott, - de er sĂ„ nemme Ă„ ty inn i, de. Og nemme Ă„ bygge ogsÄ 

2 Likes

Yup, stor sjanse for at MPCC faller til bÄde 10 og 5 innen den tid, men man reddes av utbyttet. :slight_smile: Og gÄr det greit i mellomtiden fram til 2025, sÄ er nok MPCC verdt mer enn 5kr i hvert fall, sÄ da sitter man fint i pluss. :slight_smile:

Liker at Constantins kommunikasjonsstrategi innholder «og avslutt med vÄr plan om forutsigbar «return of capital to our shareholders» hver gang» :grinning:

3 Likes

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9401178

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9330549

Hils pÄ vÄre to nye skip :ship::ship:

EDIT: TRF Kaya ser ut til Ä vÊre en rask balje. Befinner seg nÄ tilsynelatende i StorbÊlt med ankomst Chenai, India i morgen. Lovende :sweat_smile:

6 Likes

Ja, det var imponerende hastighet pĂ„ den skuta😄

Takk!

Noen her som tror kursen vil holde seg eller stige frem mot utbytte etter tall igÄr eller fÄr vi en justering ned?

Haha, Speedy Gonzales!

Ellers: Selskapet meldte 31.01.23 om kjĂžp av to 2nd hand enheter for $ 33.9 mill e/b inklusive T/C-er frem til respektive Q4 23 og Q1 24.

I den grad av interesse (og/eller ikke kjent for alle), sÄ gir Seasure noen tilleggsopplysninger (dog ikke om rate) i sin ukerapport i gÄr:

M/V =RIO CENTAURUS= 3,426/10 Fosen Nordseewerke ble ervervet for $ 18.9 m inklusive T/C (q423) basis levering DD due.

M/V =TRF KAYA= 2,824/07 Hyundai Mipo ble handlet inn for $ 15 mill inklusive eksisterende T/C til q124 (rate $ 26,000 iht Keefer) basis levering SS/DD passed. Jeg skal ikke pÄstÄ jeg vet sÄ mye om befraktning/rater, men vil allikevel driste meg frempÄ og anslÄ at dagens marked (for T/C rundt 10-12 mÄneder vil ligge pÄ rundt $ 17,000 kanskje, give or take?) SÄ da kan man jo begynne Ä regne pÄ hvor mye lavere markedsverdi basis PROMPT T/C-fri levering vil ligge pÄ, noe avhengig av hvordan man regner/mener T/C-raten for denne stÞrrelsen er. Hvilken rate som fÞlger med den stÞrre enheten er meg bekjent ennÄ ikke opplyst, men tillater meg, uavhengig av det, Ä tippe pÄ et nivÄ i underkant av $ 20,000 pr dag kanskje?

5 Likes