Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

ForÞvrig har bÄde New Contex
https://www.vhbs.de/index.php?id=28

og Michelin fÄtt vind i seilene tilsynelatende:

NÄr jeg leste dette var min fÞrste tanke at de faktisk har jobbet og fortsatt jobber med oppkjÞp av mindre feederaktÞrer med kontraktsportefÞlje i markedet. KjÞp av egne aksjer tror jeg betydelig mindre pÄ da dette har vÊrt tema tidligere uten at dette har skjedd pÄ lave kurser (ogsÄ da med fullmakter pÄ plass).

Kan ikke skjĂžnne annet enn at MPCC blir et netto positivt selskap en blir sittende i til de uvergelig blir kjĂžpt opp. Det er forretningstypisk dĂžmt til Ă„ skje fĂžr eller siden, mest sannsynlig ved neste antydning til hĂžykonjunktur.

Det blir spennende Ä betrakte verdensmarkedet nÄr lettelsesrallyet etter krigens slutt brer seg.

Tsakos is rumored to have switched another two feeder newbuilds into a suezmax at Hyundai Heavy. This mirrors what they reportedly did earlier in the year, after having ordered four 2,800 TEUs in 2022. Effectively just a cancellation of some boxship orders while adding tankers this, but it is still interesting to note that the feeders where originally scheduled for delivery in 2023 – 24, while the suezmaxes are said to be arriving in 2025
-PAS

1 Like

Ikke “just because”, men fordi det i covid-19 tiden ble bestilt en helt enorm mengde containerskip som leveres i 2023 og 2024.

Alphaliner’s data of confirmed containership orders shows more than 6.22m teu worth of vessels are now on order. Once a number of reported orders are confirmed, the orderbook will topple the heights experienced in 2008 when the orderbook-to-fleet ratio hit 65%.

Ok - men da mĂ„ vi inn og nyansere litt ift. hva vi snakker om skal returnere til “pre-covid 19 levels” Container shipping rates Pacific/Atlantic, TC rates all segments, Large segments? Intra regional trades? Hvor mye har “Slow speed” Ă„ si vs ordrebok og cascading effects i de ulike perspektivene osv. Dette ref. f.eks denne:

fra Q4 rapporten.

2 Likes

Ok - for Ă„ spille med, du har nok rett

Men er ikke hovedvolumet av bestilt kapasitet i Liner, ikke Feeder? Mente jeg leste at godt over 80% av ordrene er i Linersegmentet.

MPCC kommer til Ä gÄ bra uansett, men kan hende sentimentet faller raskere enn det som er fair. Har aldri sett et sÄ risikoaverst eierspekter som i shipping. Et friskt pust i forhold til biotech og andre sektorer hvor folk gang etter gang kaster penger etter hÄp. Her prises ting veldig restriktivt i mine Þyne, og uroligheter fÄr raskt sentimentet ned, sÄ tror man kan finne fine innganger etter hvert her, selv om framtiden for MPCC ser lysere ut enn de fleste andre selskaper pÄ bÞrsen.

Men hva skal liksom vÊre grunnen til lettere panikksalg nÄ? E24 artikkelen inneholder ikke noe nytt. Det er bare en gjentagelse av ting det har vÊrt skrevet om mange ganger allerede.

Skal vi nedom 12 tallet fÞr dette snur ser det ut som. Kommer det en kontrakt med lave rater i 24 nÄ, sÄ tror jeg vi kanskje har sett toppen.

For oss som fÞlger med ja, men sÄnn er ikke markedet. De blir overrasket hver gang det blir meldt nytt utbytte planlagt og reagerer ikke pÄ ratene fÞr det meldes i media :stuck_out_tongue: Markedet pÄ shipping er sÄ dÄrlig pÄ Ä ta inn info, men reagerer plutselig pÄ ting vi vet lenge etterpÄ.

1 Like

Noen som fÞlger tett her? @Martins? Hvorfor har mpcc falt sÄ drastisk etter utbytte? Tror du dette er bunnen? Vet rater er ok i 23 og mye av 24, sÄ fall til 15 er egentlig ikke begrunnet noe sted annet enn at mange har kanskje tatt utbyttet og gevinst.

Dersom grunnen til oljepriskuttet fra OPEC+ skyldes at de ser mindre etterspÞrsel etter olje pga resesjon i verdensÞkonomien vil det vÊre negativt for handel og dermed ogsÄ for etterspÞrsel etter containerfrakt. Dette vil pÄvirke MPCC mer og merutover i 24 og 25. Dersom det er riktig

1 Like

FÞler kuttet var for Ä pumpe brent. Om det skulle vÊre en stor sannsynlighet for dette, burde vel alle medlemmene gÄtt inn for kutt, og ikke bare de som vifter med halen nÄr Samaco plystrer

Nedgang pÄ detaljhandel kommer nok, men hva om China Äpner i full blomst nÄ frem mot sommer og videre

De skal jo gjerne ha noen Ä selge varene til. Middelklassen i vesten som stÄr for brorparten av importen har nok fokus pÄ andre ting enn duppeditter og krimskrams fra Kina i disse dager. Det er i alle fall min tanke.

Litt surt sentiment i US for container samt den E24 artikkelen i kombo med hÞyeste antall nordnet eiere som kjeder seg i pÄsken - skal ikke mer til

tok for 200K idag.

2 Likes

Jeg tipper MPCC vil oscilere i synkende trend sÄ lenge langtidsplanene ikke forbedres, negative nyheter vil bli driveren, men det blir mest synlig etter utbytte. Siden hele utbyttet ofte prises inn noen uker fÞr det kommer, og folk av en eller annen rar grunn selger etter utbytte. Mye bedre Ä selge fÞr utbytte og kjÞpe litt etter. Men flott for meg at markedet gjÞr motsatt. Har gitt meg noen kroner her og noen kroner der :slight_smile:

2 Likes

MPCC ikke justert for utbytter

Justert for utbytter

5 Likes

Passelig med litt inndekning nÄr man fÄr artiklene i den kulÞrte presse i gavepakning:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353