Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Totalt utbytte tenker du da for gjenvĂŠrende 23 og 24?

For 2025 synes jeg det er vanskelig Ä spÄ i krystallkulen men anser selv at MPCC med dagens utbyttepolitikk lett kan bli en 10% i Äret utbytteaksje selv om det skulle vÊre litt trÄtt. Dette da de har lav gjeldsgrad fremover og sunn ledelse som gjÞr gode valg med tanke pÄ kapitalallokering.

De selv synser jo litt pÄ denne mÄten:

100 kroners spÞrsmÄlet blir jo da hva en tror dette innebÊrer av ratenivÄ for feeders. Pre covid - fordi alt mÄ bli som fÞr. Eller mer stabilisert rundt «bÊrekraftige» inntjeningsnivÄer og lengder rundt det vi nivÄet der en har flatet ut pÄ nÄ.

6 Likes

FÞrst, tusen takk for godt svar :wink: Ja, tenker 23-24, da i konteksten utbytte rundt 10-14kr i perioden og at regnestykket pÄ et kjÞp i dag pÄ 17-18kr i praksis blir et spÞrsmÄl om MPCC klarer Ä holde seg over 4-8 kr aksjen videre etter 2024. PÄ 4-8kr tror jeg de vil ha sÄ store verdier i flÄten+videre utbytter at den nesten mÄ prises fortsatt nÊrmere 10-12kr selv etter utbytte festen som kommer/vi er i. Med det i tankene leter jeg egentlig etter gode motargumenter. Det blir som du sier at ratene mÄ ganske lavt fÞr MPCC sitt case ikke kan gi utbytter lengre.

Blir litt usikker av div. miljÞkrav fra EU og ser kanskje for meg at de vil se seg nÞdt til Ä investere mer i flÄtefornyelse etterhvert.

2 Likes

Bare hyggelig! :blush:Gode betraktninger selv! Fearnley sa dette ifm Q4:

SĂ„ si at man legger seg pĂ„ lavsiden pĂ„ rundt 10 kr. Da mĂ„ du ha 7-8kr. Er litt lat sĂ„ har ikke regnet selv pĂ„ skipsverdier og NAV men tror at nĂ„r selskapet beholder 25% selv sĂ„ vil jo det bidra til Ă„ gjĂžre selskapet ennĂ„ mer robust neste 2 Ă„rs periode. Dette da uttalt strategi tilsynelatende er at all stĂžrre kapitalbruk skal vĂŠre «accretive». SĂ„ sant ikke Baack fĂ„r stĂžrre oppgaver og de setter MunchmĂŒller Petersen familiens sorte fĂ„r til Ă„ styre beslutningene.

Videre vil jo den lave gjeldsgraden ogsÄ sikre at ratene skal gÄ lavt om en ikke skal kunne klare break even.

Framdriftsmaskineri risken er jo der - men for hele bransjen. Og her ogsÄ synes jeg de sier mange gode ting. Fingeren pÄ pulsen ift samarbeid med utviklere av fuels og tenketanken (?) til Maersk eller hva det var, samtidig som Herr Baack uttaler «not all eggs in one basket», ulike muligheter for oppbygging av forsyning av ulike fuels pÄ intra regional vs major tradelanes osv osv.

NÄ var kanskje ikke dette svaret pÄ spm ditt men jeg er fremdeles der at en god del av portefÞljen min satser pÄ at du minst fÄr igjen 7-8kr i 2025 :pray::+1:

3 Likes

Vi sitter i samme container mtp. holdning til caset, fra noe forskjellige vinkler. Siste estimat pÄ flÄteverdien jeg sÄ var rundt 6-7mrd scrap value(eller det var 8, men har nedjustert det selv), men scrap har falt litt(da jeg sjekket rundt sist) og det er ikke gitt at den verdien vil ta seg opp om ratene faller ytterligere, men igjen, det sagt, sÄ er vi der at nÄr scrap er over/rundt market cap og de samtidig tjener rundt 4mrd i Äret i overskudd, sÄ kan jeg ikke se annet enn at det mÄ vÊre rom for Ä se pÄ dette som en sterk investering, selv om ratene skulle falle 40-60% videre til cost. Noe jeg heller ikke tror blir tilfellet.

Litt utenfor tema, men caserelevant:
Tror ogsÄ MPCC er et case som vil tjene pÄ at krigen lÞser seg, sÄ: Slava Ukraina! :stuck_out_tongue: HÄper vÄroffensiven gjÞr susen. (Vil at Ukraina skal komme sÄ bra ut som mulig uavhengig av min Þkonomi altsÄ, men liker ogsÄ Ä investere i noe som tjener pÄ fred og ikke krig.)

Edit: MÄtte ta litt MPCC :stuck_out_tongue: Bare 5k da, men det er godt Ä eie MPCC igjen :slight_smile:

Edit2: En av grunnene til at jeg ogsÄ vil inn igjen er at Norges Bank nekter Ä kutte i kronesalget og har planlagt 1400 millioner i kronesalg hver dag i mai. SÄ utbytter og inntjening i kr for MPCC vil bare bli bedre i mÄnedene som kommer med svekket krone.

3 Likes

Jeg er ogsÄ inne igjen med 4k. Det er den aksjen som for min del er den som har gitt desidert best utbytte over tid

1 Like

Beklager tykke streker:

Ser for meg ut som 16,5-16kr er et fint sted for trading:

Jeg har selv snitt over 17, men ser ut som det blir greie muligheter her for Ä hente 30-50 Þre per trade i det omrÄdet, om aksjen skulle gÄ til 16. Tidsrammen for trading rangen er fram til Q1 rapporten fordi vi da fÄr varsel om neste utbytte, og det fÞrer alltid (hittil i hvert fall) kursen opp.

image

Target for brudd opp 23. mai nÄr markedet fÄr vite neste utbytte og oppdatert ordrebok, tenker Ä fylle pÄ litt til rundt 16kr om den holder seg der litt til. :slight_smile:

Klarte ikke Ä dy meg her heller og fylte litt pÄ nÄ som contex er grÞnn og den er relativt forutsigbar i svingningene.

1 Like

StĂžrre utviklingstrekk

1 Like

Bare en liten bump pÄ trÄden for Ä minne alle om nytt utbyttevarsel og nye tall for ordreboken 23. mai med Q1 rapporten :slight_smile:

Har vi noen prediksjoner til ordreboken?
Jeg regner med 0,14 dollar/aksje i utbytte denne gangen.

1 Like

Ser at estimatene sÄ langt har ligget mellom 0,15 - 0,17

1 Like

Krysser fingrene for 0.15 for min del. Da er jeg fornÞyd. Om du med ordreboken mener hvilke MPCC fartÞy som har fÄtt nytt charter siden sist sÄ er det vel ikke sÄ mange som har kommet av rate siden Q4 rapporten i slutten av Februar:

Blitt litt slÞv :slight_smile: sÄ husker ikke helt hvilke av disse som er blitt plukket opp inne pÄ dicorden ift fornying og til hvilken rate og lengde. Kan ev finne det ut.

1 Like

Ja, med dagens USD gir det 1,58

Antar en USD holder / stiger sÄ ligger en mellom 1,50 og 1,65 om alt ellers er likt (altsÄ ingen uventede salg eller annen krumelur).

1 Like

Ja, generelt pleier kursen Ä gÄ opp tilsvarende utbyttet, og ofte litt til i ukene etter at det blir meldt. SÄ jeg i hvert fall satser pÄ en slik reaksjon igjen. Vi fÄr se om MPCC er like konsekvent denne gangen. :slight_smile:

I mellomtiden kan vi kose oss med:

Akkurat som bestilt :slight_smile: En tur ned mot 16kr og sÄ opp igjen mot Q1

1 Like

Vi har jo lurt litt pĂ„ hvordan shipping skal bli “grĂžnt” og dette er jo et interessant alternativ, opprettelsen av ruter for grĂžnne skip med tilrettelegging for rask og effektiv seiling og refuel:
Korridorer skal fĂ„ fart pĂ„ grĂžnn skipsfart. To hindre stĂ„r i veien. – E24

Brukbar den! God helg!

http://www.vesselfinder.com/vessels/details/9294537

3 Likes

Fint Ä se ogsÄ at samtlige reduserer sin short eksponering i disse dager :slight_smile: De mÄ vel ha sett at jeg gikk inn? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

KjÞpte meg litt aksjer selv i MPC Container Line idag. Tenker langsiktig perspektiv . SÄ liker jeg utbytte selskaper. Hafnia hadde muligens vÊrt en " sikkrere " investering? Men har Frontline fra tidligere, sÄ synes jeg MPC Container Line virker spennende nok. Er litt opptatt av volym ogsÄ, hvorfor? Tja
, hÞres jo automatisk bedre ut, med flere
-hehe. Men min tankegang da. Fasit har en vel om et Ärs tid , utvikling og avkastning (utbytte) inte minst.

MPCC: Invitation to Q1 2023 Earnings Call