Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Ang volum er man sikret at man kommer seg ut/inn nÄr man vil i MPCC, som er veldig fint :slight_smile: Det Äpner ogsÄ mulighet for bruk av stop-loss om man Þnsker det. Jeg personlig velger uten.

Uansett MPCC er relativt sikre en stund framover, men aksjonÊrene i Container er veldig risikoaverse, og reagerer sent pÄ endringer. SÄ det er to ting Ä ta med seg nÄr man vurderer inngang/utgang. NÄr noe har skjedd tar det tid fÞr markedet priser det inn.

Anyways, her er min forventning til kursutvikling etter Q1 23. mai. Alt avhenger av at cost ikke blir for hĂžy i dollar, at utbytte-planen fortsetter uten endringer og at ledelsen viser fortsatt nĂžktern holdning til videre strategi.

Har de 0 ordrevekst forventer jeg det rÞde. Har de god ordrevekst forventer jeg de grÞnne. :slight_smile: Interessant at vi har to trendkanaler som kjemper mot hverandre nÄ nÄr man zoomer litt ut. Om vi holder oss over den nedre pÄ sikt, sÄ vil avkastning+utbytte her bli veldig godt samlet sett. TÞr ikke statse pÄ at den Þvre holder, da det ville vÊrt for lukrativt :stuck_out_tongue_winking_eye:

For balansen mellom tilbud og etterspÞrsel sÄ er det lov Ä hÄpe at de har rett.

1 Like

PÄ den ene siden ja, mer i rater potensielt, men ogsÄ lavere verdsettelse av flÄten om mye scrappes. Spesielt den eldre delen. Blir et to-egget sverd som hviler pÄ at det faktisk skulle fÞre til bedre rater.

Jeg tenker at med den skjeve supply demand balanse i form av “container avalanche” som nĂ„ er pĂ„ vei inn sĂ„ kommer en ikke utenom lavere verdsettelse av eldre tonnasje uansett i en mellomperiode. Da er det for ratene sin del bra at en del eldre kapasitet blir tatt ut. Ellers blir det bĂ„de lave skipsverdier OG lave rater.

1 Like

Ja, tenker her pĂ„ stĂ„l-verdien, som ville vĂŠrt holdt hĂžy uten mye scrapping, men kan ikke si jeg har full oversikt over det markedet, sĂ„ blir pĂ„ gefĂŒhlen at det antas. Skipsverdiene som bruks-verdi holdes hĂžyere av mye scrapping ja.

1 Like

Key information relating to the cash distribution to be paid by MPC Container Ships ASA

2 Likes

Ding! :slight_smile:

Ble akkurat som forventet dette :slight_smile: Opptur pÄ helt varslet utbytte, hvem skulle trodd? :stuck_out_tongue:

For et selskap ^^

image

Dyrt med nye skip? Hva tenker vi om kost her?
image

image

SĂ„ kan vi sammenlikne nyeste slide med forrige for backlog:
Fra nÄ:

Fra Q4:

SÄ ordreboken er relativt uendret for 2024+, det er litt dÄrligere enn jeg hÄpet pÄ. Men totalt sett fornÞyd med rapporten.

1 Like

Da ble det brudd opp inn i de grÞnne strekene da, bedre enn forventet kursmessig. Target rundt 19,5 pÄ veldig kort sikt, sÄ test av nedre stÞtte mellom 17-18, og sÄ ca. 20 fÞr utbyttet. Om Þvre scenario utspiller seg :slight_smile: Men man kan aldri vÊre helt sikker selvsagt.

ForÞvrig er det ultrabull om vi gÄr rett opp over den Þverste sorte streken.

Der er vi vel allerede. Ca. 15% oppgang pÄ to dager, og dagen er enda ikke slutt.

Hei! Jeg er ikke aksjonĂŠr lenger. Men det mĂ„ vĂŠre lov Ă„ gratulere med siste dagers oppgang - det er dere vel unt! Jeg mĂ„ innrĂžmme at jeg ikke sĂ„ det komme. Intet nytt under kjolen der heller. Men for meg er det et lite tankekors at disse sĂ„kalte anal-ytikerne heller ikke sĂ„ det. De mĂ„ da ha sett inntjeningen (som signalisert av mester Baack) tidligere annonsert for 2023 og 2024 (for den del). Det blir nesten som motsatt julekveld pĂ„ kjerringa! OG NÅ vĂ„kner analytikerne. Utrolig at de i de hele tatt fĂ„r betalt for jobben de gjĂžr (eller ei).

Nok om det - jeg vil ogsÄ innrÞmme at jeg har som regel at dersom en aksje jeg innehar stiger med mer enn hÞyrentekontoen (for meg 3.4% per annum) i lÞpet av en dag, da er det bare Ä selge! SÄ feil kan jeg innimellom (og ganske ofte) ta!

Dere fÄr feire - men ikke med mÄte! :grinning: :champagne:

PS. Tidligere (i gamle dager tilbake i 2021-2022, haha) var det eminente regnemestere (ingen nevnt, ingen glemt) som kalkulerte omtrent pĂ„ Ăžret (eller $ 0.001) hva resultatet ville bli i forkant av hvert kvartal. Det var i FA Forum (kvaliteten har falt drastisk der, riktignok bare min mening), der hadde vi ogsĂ„ “spioner” som fulgte og rapporterte om hvert enkelt skips anlĂžp World-Wide. De er muligens i Discord (?) forumet nĂ„. Kjempegjeng!

2 Likes

Ja, det er alltid sÄnn i MPCC at markedet blir overrasket over at de skal gi ut utbytte, selv om det er sÄ og si garantert langt fram i tid. Helt idiotisk, men man fÄr bare utnytte det. De blir ogsÄ veldig overrasket over at Gav synker ved utbyttebetaling, sÄ da selger de den ned mer enn utbyttet etterpÄ. Og sÄnn gÄr runddansen. Hittil i hvert fall.

OgsÄ overrasket over at den gikk over 19,5kr. Som sagt for en god stund siden er dette drÞmmescenariet jeg trodde var alt for optimistisk.

Hadde beregnet $ 90 M pÄ ordinÊr drift i 1Q, altsÄ ganske nÊr. For 2Q ligger jeg pÄ $ 100 M, eller i overkant av 22c/aksje som EPS. Det burde gi ca. 17C utbetaling i slutten av sept.

1 Like

Ja, en nyvending er at de deler opp utbyttet i delvis redusert gav og delvis normalt utbytte. Jeg likte skatteutsettelsen ved kun redusert gav, dumt de gÄr over til delvis normalt utbytte synes jeg.

ForsÄvidt enig i det, men kanskje disse kapitalutbetalingene virker forstyrrende pÄ markedet, som er vant med skattbart utbytte Äret etterpÄ. Mer normalt utbytte gir kanskje bedre kursutvikling?

1 Like

Hei Struts! Kjekt du stikker innom! Hvor holder du deg nÄ? Selv stÄr jeg i spagat mellom tank og MPCC - bare bÄtene ikke seiler for langt fra hverandre.

• Natt og dag, vinter og sommer er den over meg - denne dragende hjemve etter havet.

Tiden flyr og det er nesten litt rart at 2021-2022 nÄ er blitt gamledager. Husker fremdeles kvelden da jeg leste en artikkel pÄ e24 om MPCC og endte pÄ Hegnar trÄden etter litt googling. Deretter hÞydeskrekk pÄ 7.5 kr hehe.

Noen av heltene er fremdeles aktive pÄ discorden og brukbart nivÄ der inne fremdeles - om enn ikke helt gammel Hegnar kvalitet.

1 Like

HĂžhĂž, skulle nesten tro du har lest “Fruen fra havet”! Jeg surrer mest i shipping pĂ„ bĂžrsen, det blir litt trading i tank (FRO og Hafnia), har en del i GOGL som akkurat ikke nĂ„ er mest Ă„ skryte av, men innbiller meg at den vil komme tilbake. Ellers har jeg fremdeles en del i DVD, som har vĂŠrt greit nok, men ikke de store hĂžyder. Ja, og sĂ„ kjĂžpte jeg litt i HAUTO i gĂ„r, etter nedsalget til HĂžegh-familien var minus 15% nedgang nesten for fristende. SĂ„ spĂžrs det om jeg syntes det samme neste uke. Sukk.

Det er bra kjernen holder til pÄ Discord - samt her ogsÄ!

Lest hele skal man ikke pÄberope seg, nÄr det gjelder Ibsen opererer jeg mer etter

«Man skal ei lese for Ä sluke, men for Ä se hva man kan bruke.*

GÞy at du er sÄpass mye i tank. Da kan det vÊre at jeg mÄ spÞrre fint om Ä konsultere din gode kunnskap om skipsverdier der. Var litt inne i Frontline men hoppet ut igjen da Euronav stÄket var pÄ det hÞyeste. NÄ er det US og STNG og INSW for min del. PrÞver Ä akkumulere sÄnn jevnt og trutt. ForelÞpig gÄr det sÄnn passe - lite hjulpet av at man kjeder seg pÄ ettermiddagene og dermed roter rundt i US nÄr man ikke burde :sweat_smile:

“Peer Gynt” er alltid lystig lesing, datidens nordmenn (muligens ei heller nĂ„tidens) forstod ikke at det var en saftig harselas over selvgode nordmenn.

Mye og mye i tank, fru Blom, vender uansett stadig tilbake til FRO. Det er (som en del andre) lett Ă„ trade i, volatilt og store volum som blir omsatt hver dag. NĂ„r det gjelder US aksjer, holder jeg meg unna. Ikke noe galt med de selvfĂžlgelig, men jeg er en gjerrigknark, og hater Ă„ betale mer enn 0.04% (eller NOK 39) i kurtasje. Handlet noe i Ernst Russ i fjor/forfjor, minnes at minstegebyret var pĂ„ Euro 75.- (!). Det var jo greit all den stund aksjen da bare gikk en vei (og det var ikke ned), men med slike gebyrer blir handel pĂ„ belĂžp under 100K ganske uinteressant. NĂ„r det gjelder skipsverdier, sĂ„ fĂžlger jeg ikke like godt med som jeg i sin tid (og tildels fremdeles) gjorde pĂ„ cont-siden. Men for meg virker det som bĂ„de tank- og tĂžrrlastverdiene holder seg veldig sterke, mulig en indikasjon pĂ„ at troen pĂ„ gode fraktmarkeder fremover fremdeles er sterk. Den som lever osv 
 PĂ„ et av bokkortene (heter det det?) mine stĂ„r det forresten “Man lĂŠrer sĂ„ lenge man leser”. God pinse! :grinning:

1 Like

Lesing er bra! Denne gang lÊrte jeg litt nytt om effekten av de nye miljÞreguleringene ved Ä lytte ogsÄ:

1 Like