Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

RSI forÞvrig nede pÄ 22 fÞr Äping idag - har ikke sett den sÄ lav siden jeg begynte Ä notere ned litt nÞkkelparametre for over 2 Är siden

Pris/bok er snart nede pÄ 0,75. Blir spennende Ä se verdien pÄ flÄten o.l. ved neste rapport den 21

2 Likes

Det mange ikke tenker pÄ nÄr det gjelder MPCC inn i en ny oppgangssyklus er at selskapet i praksis er gjeldfritt. Det er temmelig unikt, og noe en ikke bÞr glemme nÄr en ser pÄ investeringsbeslutning innen shipping.
SekundÊrt har selskapet gode kontraktslÞp frem i tid, og en skal muligens heller ikke se bort fra en gjensidig fordelaktig reforhandling av disse der MPCC forlenger levetiden ytterligere pÄ kontraktene med noe rabatt pÄ eksisterende kontraktsrater til liner. Dette virker fornuftig i det marked vi ser fremover.

Oppgang i rater fÄr vi ikke fÄr skrapingen tar av + markedet fÄr mer positivt preg. NÄ er det litt for mye fokus pÄ Þkende arbeidsledighet, omsetningsfall i mange sektorer, krympflasjon og renter. NÄr renta snurvil vi se Þkning i konsum som gir mer aktivitet. Slik det ser ut nÄ er dette punktet i Q2-24. Skrapingstakten Þker nok i god tid fÞr dette.

Skulle ratene snu i Q2 eller fÞr, sÄ vil vi kunne se Þkning i utbytter allerede i 2024 (tror jeg).

Ikke ett investeringsrÄd, men jeg sitter i MPCC med den ledelsen og de utsiktene jeg ser fra min kontorstol.

3 Likes

Riktkurser og i enn hĂžyre grad dagskurser styres av kortsiktighet og ofte reine feiltenk.
2024 er i princip fulltegnet pÄ kjente rater sÄ vi veit at det blir bra utbyte der. OgsÄ 2025 har en hel del oppboket, men ratene er lavere og selvfÞgelig vill utbytet gÄ ned kommende Ären. Det blir ikke 7-8 NOK i utbyte 2025 og fremover. Men MPCC gÄr ju neppe i konk og mÄ selge skippene til vrakpris vÄren 2025, som bÞrskursen idag peker pÄ. SÄ kun et utbye pÄ 1-1,5 NOK/ Är fra 2025 gir helt OK avkasting hvis man inkluderer 2024. PÄ dagens kurs da. Men hva et evetuellt utbyte faktiskt blir etter 2024 veit ingen idag. Det kan bli null. Det kan bli mer enn de 1-1,5 som jeg regner med.
Selv har jag skapligt lav GAV pÄ denne og sitter hellre Ä ruger pÄ aktjene sÄ lenge de gir noe utbyte enn Ä selger. En alternativ plassering er ikke fri fra risiko den heller. Dessuten har MPCC skippene og bare stÄlet (mange 1000 ton) kommer altid at ha en viss verdi.

Hvor mye utgjÞr bilfrakt i container? Etterhvert som kapasiteten innen bilfrakt Þker (ca 30% ordrebok i bilfrakt?) vil nok bil i container flyttes over pÄ mer egnet skipstype.

Er bilfrakt nisje i containerfrakt eller utgjÞr det sÄpass volum at endringen kan ytterligere forverre stÄa for containershipping?

1 Like

Mulig ting har endret seg litt men mistenker at effekten av en slik endring vil vĂŠre mindre enn lite vann i Panama kanalen feks.

Aner ikke kildeverdien her:
https://commons.wmu.se/cgi/viewcontent.cgi?article=1469&context=all_dissertations

I 2014 var volumet 700k nye biler mot 8mill brukte.

1 Like

Hvem var det for en stund siden som samarbeidet med NCL om noen grþnne nybygg forresten
:thinking:

« Selve skipet organiseres som et fellesforetak – en «joint venture» – men partene Ăžnsker forelĂžpig ikke Ă„ gi detaljer om eierskapet.»

«langtidskontrakt med Yara» 

Ikke MPCC specefikt, men container gjenrellt.

What is Going on With Shipping? Med container special.

1 Like

MPCC: Invitation to Q3 2023 Earnings Call

1 Like

Correction: MPCC: Invitation to Q3 2023 Earnings Call

MPC Container Ships Reports Q3 2023 Results

3 Likes

Key information relating to the cash dividend to be paid by MPC Container Ships ASA

Dette er by far mitt favoritt Shipping selskap uavhengig av segment og markeds sentiment!

Eminent ledelse som gjĂžr akkurat det de har flagget at de skal gjĂžre!

5 Likes

De leverer ja, supert, og framtiden ser ikke sÄ ille ut som jeg fÞrst trodde heller. :slight_smile: Cost opp til 7k/dag, men samtidig har de fÄtt til heftig mye pÄ 20-30k/dag i lang tid framover.

Og 0,14 dollar reccuring, altsÄ uten noen av skipssalgene er veldig fint :slight_smile:

Det viktigste var kanskje at de ikke har gjort noen endringer i utbyttestrategien, eller fÄr vi vite mer om det i ettermiddag?

4 Likes

Lurer litt pÄ hva retained earnings her vil si?

image

ForÞvrig ganske vilt at et selskap som betaler ut 43% i recurring yearly dividend og sitter pÄ verdier til over 10 mrd NOK og har overskudd pÄ rundt 4-5 mrd NOK Ärlig, og nÄ beviste at det vil fortsette, prises til 6mrd NOK. Burde vÊrt pÄ 30-40 mrd NOK om man var garantert 8-9% recurring yearly dividend pÄ det, men selvsagt er ikke container nÄ med de lave ratene sÄpass sikkert. Er bare heftig med en 80% rabatt for usikkerhet.

1 Like

Tror stikkordet her er: Hva er skipsverdien nÄr det kommer ufatterlig mange nye containerships ut i markedet, og f.eks Maersk tegner et grimmt bilde av nÊrmeste fremtid.

jeg har dog benyttet dagens Q presentasjon til Ä laste opp i MPCC - 1.5 * 4 = 6 kr i Ärlig utbytte pÄ et verdipapir til 14-15 kr 

1 Like

Correction: MPC Container Ships Reports Q3 2023 Results

Interessant Ă„ se hvor forskjellig kursvurderingene er:

Ser de er i vater pÄ andre selskaper jeg har i kikkerten, men akkurat pÄ MPCC er de laangt over vÄre norske analytikervenner
 Er lett Ä tenke at det er angsten for 2025 og senere som prises inn i aksjekursen nÄ nÄ av DNB og lignende mens Simply Wall Street kun ser i Þyeblikksbildet alt likt videre frem

Simply WallSt er automagisk analyse og ikke veldig god, du har nok rett i at den ser pÄ nÄ bildet mer enn fremover. Men nÄ har det jo vist seg at norske analytikere har tatt feil i 2 Är allerede og de ser ikke ut til Ä skjÞnne selskapets situasjon med lite gjeld og god inntjening og mye lÄste rater selv de neste Ärene selv om andelen faller noe.

1 Like

Ja, antar det er analyse uten fokus pÄ trend. NÄr de konkluderer med kursvurdering over 40,- nÄr de norske ligger rundt 15,- sÄ er det jo fundamentalt avvik. Et annet spÞrsmÄ jeg stiller meg er jo hvor korrekt det er Ä sette kursmÄl i november 2023 pÄ det de mener Ä tro kan skje i 2025 :slight_smile:

Vel, de fÄr holde pÄ inntil de er overflÞdige. Antar AI vil ta over mange jobber i finans de kommende mÄndere / Är.

1 Like