Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Multiconsult - Småprat

Multiconsult ASA - Share buyback - programme completed

Multiconsult ASA - initiate offer to buy back shares

Multiconsult ASA - result of offer to buy back shares

Multiconsult expands in Sweden through acquisition of Helm

Mandatory notification of trade - primary insiders

Mandatory notification of trade - primary insider

Multiconsult expands in Sweden through acquisition of VA-Resurs

1 Like

1 Like

image
underforstått: kjøpsmulighet.

1 Like

Tveitereid har investert i bransjekollega AFRY. Kursen er kraftig barbert etter periode med lave marginer, kurs er lavere en covid, må helt tilbake til 2016.

Ja, det er interessant at Tveitereid har gått inn med 75 mill i Afry.
Virker som de pt sliter med lønnsomheten. Kan imidlertid være en turnaround-case som kan reprises om de lykkes med å oppnå akseptable marginer etter hvert. Tveitereid kjenner bransjen.

Leser av Q3 rapporten at de, som del av restrukturering, skal nedbemanne med 150 FTE i Q4 med en kostnad på 50 MSEK og ytterligere 150 FTE ila H1-24. Prises til historisk stor rabatt mht piers, bla Sweco.

Ja, det kan godt være at denne ikke er så dum. Minner litt om der multi var for et par år siden med forrige ledelsen. Prøvde meg med en post selv. Mitt inntrykk er at afry ikke når helt opp til Norconsult multi sweco når det gjelder omdømme og status som attraktiv og profilert arbeidsgiver, men det er meget godt mulig jeg har “home bias” og norske briller. Dette afry x kan virke som nettopp et forsøk på å fremstå som fremoverlent og attraktiv for “ungdommen” i kampen om de beste hodene. Nå er det mer back to basic og kanskje tidligere lønnsomhet kan reetableres.

Ja, kan minne litt om situasjonen Multi stod i mens de (sitat Tveitereid) var «mismanaged» under den forrige administrasjonen.

Multi har likevel alltid vært relativt høyt oppe i kåringer som attraktiv arbeidsgiver blant ingeniører, både blant studenter og yrkesaktive, ref universum. Det samme har Norco. Det samme kan vel ikke sies om Afry, se tabell under. De har til tross for dette lykkes med å bygge seg opp til et stort konsern med 19.000 ansatte i 40 land og en omsetning på 20 mrd SEK. Det står det jo respekt av. De opererer også i et attraktivt og diversifisert marked med forventet vekst i mange år fremover.
Dersom man ønsker en slik eksponering i porteføljen (er det ikke det man sier), er det ikke sikkert inngangen i Afry er så dum på dagens nivå.

Jeg tror Afry generelt har færre fag de er gode på enn “tier ones” og dermed ikke like stor diversifisering.

Det kan godt være, for alt jeg vet. For å gjøre det bra på en slik kåring a la universum er det vel viktig å tilby alle fag slik at man sanker poeng hos flest mulig (?) Mens de mer spesialiserte firmaene kan være veldig attraktive for noen få.

Ja. Jeg tror Afry er ganske sterke på bygg, fjernvarme, veg og noen få slike ting.

Det er mitt inntrykk at Multi har en mye større diversifisering mot også kraft, industri. Mye større på elektro så da får de andre prosjekter.

De som er mer spisset svinger mer. Mest til nedsiden.

Tja. Afry er diversifisert, iflg Pareto Securities.

Multi er også veldiversifisert, her er fordelingen mellom de ulike forretningsområdene pr Q3-23. Som det fremgår er det vekst for samtlige :blush:

Ok. Der tror jeg må være mest i Sverige. På samme måte som at Multi og Norconsult nok et mer diversifisert i Norge. Det påvirker student-rating når ikke alle kan ha en fremtid der osv, men ser bra ut overall når andre land tas med.

AFRY kommer fra ÅF - ÅngpannaFöreningen som derav har en spesiell posisjon innenfor district heating.