Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NattoPharma (NATTO)

Ja før eller senere bør aksjetrenden matche den fundamentale trenden. Regner med at det skjer i løpet av året dersom de leverer pluss på bunnlinjen som lovet.

3 Likes

K2’s popularitet i følge google-trends pr 13.01.2018:

2012: Norge 100, Canada 94, Ungarn 56, Danmark 51, USA 43
2013: Norge 100, Ungarn 52, Canada 14, Danmark 12, Sverige 5
2014: Norge 100, Ungarn 38, Danmark 15, Østerrike 12, Slovakia 11
2015: Norge 100, Ungarn 35, Østerrike 24, Sverige 23, Danmark 23
2016: Norge 100, Sverige 61, Østerrike 58, Tyskland 54, Slovakia 48
2017: Østerrike 100, Tyskland 89, Norge 72, Slovakia 67, Ungarn 53

K2 har endelig blitt mer populært i et annet land enn Norge! :smiley: Med all markedsføringen vi har i Norge så er dette stort! Skulle USA eller Kina snike seg oppover på listen så blir det eksplosiv vekst med tanke på antall innbyggere. Men Tyskland er jo ikke gale det heller!

2 Likes

Jeg dauer egentlig litt av at alle aksjen i porteføljen min som gikk i pluss, så hadde jeg:
image

… det sier egentlig sitt om hva handlingen i denne aksjen har vært. Kun ørejokking, mens alle forventer et bra Q4 og bra guidingen i morgen. :wink:

2 Likes

Hvis 2018 blir som tidligere guidet har den endel å gå på nå. 2017 blir greit, men litt under forventet totalt sett, så jeg er mest spent på om guidingen opprettholdes.

2 Likes

2017 totalt blir vel ikke så bra, men satser på at Q4 leverte og at de guider Q4 eller bedre ut 2018.

De har jo også splittet opp selskapet. Jeg lurer på hvordan det påvirker utgiftene for nattopharma.

Når får vi de nye aksjene???

Prøvde å sjekke, men fant ikke noe. Har ikke investert i det nye selskapet, så har kanskje ikke fått all info?

1 Like

Du har fått aksjene, men de er ikke notert på en børs enda.

2 Likes

Åja…når blir de evt notert da?:blush:

Året 2018 blir knallbra, lavere utgifter og mye høyere inntekter. Og blir det avtale i Pharmaco med legemiddelpartner, så eier vi 45% av verdiene her :smiley:

2 Likes

I løpet av 2018 skal den noteres

1 Like

Jeg må si jeg misliker når selskaper begynner å splitte seg selv opp i mindre biter. Ja, det gjør kanskje verdiene tydeligere, men fy faen så mye penger og energi de må bruke på å kjøre hele prosessen. NattoPharma er jo fortsatt såpass tett bundet til Pharmaco via lånet og eierskap at de jo er avhengig av at de lykkes.

Rapporten ved første øyekast bedre enn jeg har estimert :+1: både bedre vekst og bruttomargin enn jeg hadde satt opp.

Bruttofortjenesten øker med 37% i 2017 mot 2016 - det er godkjent i et skuffende mellomår med skaleringsproblemer :slight_smile:

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=443734

4 Likes

Hei,

Prises til P/e nå ?

Om de leverer som guidet 2018 ligger det på rundt 11 (forward p/e)

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Taper-penger-men-ble-reddet-av-salg-av-virksomheten

1 Like

Jeg synes dette var en viktig bekreftelse på at bruttomarginen og kapasiteten er på vei opp

Our gross margin in Q4 was very strong at over 53%. This higher margin reflected improvements in our manufacturing operations as long-awaited capacity additions and production improvements began to show positive results. We continue to add capacity to meet increasing demand, and with each new addition we are experiencing faster ramp-up time and efficiency gains.

2 Likes

Jeg synes det er viktig at de for Q4 leverte som guidet eller bedre. :slight_smile:

1 Like

The operating expense related to the discontinued
operations has in 2017 been NOK 8,4 million

Med tanke på at de i hele 2017 hadde Opex på 71,2 MNOK, så vil jo det gi vesentlig lavere utgifter i 2018? @holmes er du enig i tolkningen? :stuck_out_tongue:

EDIT: se kommentaren til @holmes under

Det er litt vanskelig å si, det skal også betales royalties til PharmaCo, men tror ikke vi vet hvor mye det er snakk om.