Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NattoPharma (NATTO)

And then to infinity and beyond!

1 Like

Hysj, ikke si det til noen, men kursen er nå 22,60.

not for long…

kan ikke skjønne annet enn at vi begynner å nå oss slutten på billig-salget.

1 Like

Stakkars oss langsiktige NattoPharma aksjonærer som sitter “stuck” i denne taperaksjen :face_with_hand_over_mouth:

3 Likes

Gode dager for Holmes om dagen :muscle::ok_hand:

2 Likes

INVITATION TO PRESENTATION OF Q4-2020 FINANCIAL RESULTS

Uncertainty regarding the strategic review

The company has remained silent with no specific news on the strategic review for about eight months since its initiation in early June last year. As well, KappaBioscience remains the third largest shareholder of NattoPharma holding 10.24% of ownership. Although we think that the outcome of strategic revision might turn to be value accretive, no information on the strategic review for yet another quarter casts some doubts whether a final outcome is likely to be presented during the earnings release next week.

Sier Norne, som nedgraderer fra “kjøp” til “hold” og kursmål 25.

1 Like

Hvor fant du den kommentaren?

Hadde trodd at potensiell vekst i salg av K2 + lansering av en ny ingrediens ville veie tyngre enn utfallet av “strategic review”. Når det er sagt, om de ville ha noe å ankre “lavt” mot, er det jo lettere å peke på strategic review.

Det kom oppdatert analyse fra Norne i dag, man kan abonnere på disse hos Norne gratis.

De setter TP til 25 opp fra 24, og skriver at siden kursen har steget såpass mye anbefaler de nå hold og ikke kjøp. Det er altså ikke noe nytt negativt som har kommet fram, bare at kursen har steget opp til målkursen.

1 Like

abonnerte nå, om det er “helse og biotech” kategorien på denne siden.

1 Like

Moro 24,20
:partying_face:

2 Likes

Er det litt lavt volum på denne breakouten?

Ja, det er jo snart ingen selgere :wink:

Men mer seriøst, det er gjerne litt lavere volum opp mot rapporten. Så videre retning er så klart avhengig av at de fortsetter å levere bra tall. Får vi en fin rapport kommer volumet også.

nyttig informasjon fra forum på finansavisen:

NeitilHijab

I går kl 11:06203

livsstil skrev Veldig rar analyse. Greit nok at kr. 25,- reflekterer dagens omsetning/EBITDA, men selskapet har jo …

Jeg har sett litt på bevegelsene i aksjonæroversikten topp 50 så langt i år, ikke de helt store forandringene men det er noe som er interessant:

Den 12.1. kjøpte AVANZA BANK AB seg videre opp i Natto, de kom da inn som nr 2 på lista og skjøv Kappa ned en plass. Det som er interessant er at AVANZA er en profesjonell aktiv aksje trader. De ligger både på kjøper og selger siden, fra nyttår og frem til i dag har de totalt solgt ca 55 000 aksjer (for å presse kursen ned) for i samme periode så har de økt sin beholdning fra 1 903 003 aksjer til 2 154 108 en økning på 251 105 aksjer.

Neste som er av interesse er MORGAN STANLEY& CO. INT.PLC de har også økt sin beholdning fra å være på 16 plass med 155 428 så har de i perioden etter nyttår kjøpt 92 215 aksjer. MORGAN er nå på 14 plass på lista med 247 643 aksjer.

Trygve Nielsen (som er ekspert på Natto, og har vært med leeeenge) han har også økt med ca 150 000 aksjer fra 18.11.2020. da var han på 14 plass på lista, nå er han med sine 355 750 aksjer på 10 plass.

Her har vi altså med proffe forvaltere som er i ferd med å kjøpe seg videre opp, godt råd fra meg, sitt på aksjene deres. AVANZA BANK AB har økonomiske muskler og de er flinke til å presse kursen ned enkelte dager med netto salg på aksjeposter fra 6K til 18K, for neste dag å øke sin beholdning.

Oppgangen har kun så vidt begynt. Takk til Herman* og livsstil mf. for bra innlegg på dette forumet. (Selv om jeg mener at dere er litt for nøktern i forhold til forventet kursutvikling fremover, savner i så måte gode gamle Noas som tidligere skrev mye her på forumet. Men han gikk vel lei av forrige ledelse og guidingen som de sto for den gang)

Mitt kurs mål for 2021 er som tidligere kjent kr 50-80,- (noe jeg faktisk mener er nøkternt)

Klarte ikke å dy meg, limer inn en gammel tråd skrevet av Herman* 15.06.2020, det sier i iallfall noe om potensialet og hvorfor jeg mener kr 50-80 bør være oppnåelig allerede i 2021.

NATTO: Veien fra 15 til 140 kr aksjen i løpet av 4-5 år.
Herman*
NATTO
15.06.2020 kl 10:21
6459
Med dette innlegget ønsker jeg å belyse aksjens potensiale de neste årene. Først må vi definere hva som skal til for å forsvare en slik prising. For en “standard” bedrift med en stabil og brekraftig årlig vekst på 10%, vil EV/EBIDTA på 10 kanskje være realitisk. For en vekstbedrift med en stabil årlig vekst på 30-40%, vil nok tallet ligge rundt 20. Dette er ingen fasit, bare et estimat.

Natto vil omsette for ca 200 mill år. Hvis vi legger til grunn 25% vekst i salget av K2 i perioden 2020-2024, får vi da et salg på 488 mill i 2024. Videre lanseres en ny ingrediens til høsten. Her tror jeg på et salg på 35 mill i 2021 og en økning på 35 mill hvert år fremover vil være et konservativt anslag for en ingrediens med solid dokumentasjon. Dette bllir da 140 millioner. Videre legger jeg til grunn at enda en ny ingrediens vil bli lansert i begynnelsen på 2022 og en Ingrediens i begynnelsen på 2024. Disse vil dra inn 105 og 35 mill. Total omsetning på K2 og Ingrediens 1 og 2 blir da 768 mill. Så har vi salg av ferdigprodukter i Skandinavia. Her antar jeg et et konservativt salg på 25 mill per land i fire land innen 2024, totalt 100 mill. Total omsetning i 2024 blir da 868 millioner kroner.

En Ebdita på 20% vil være svært realitisk i god tid før 2024, noe som tilsvarer 173 mill. Ganger vi dette med 20, får vi en prising på ca. 3.5 milliarder. Trekker vi fra 20% rabatt er vi på ca. 2.8 milliarder. Med fradrag for skatt og en tilfredsstillende likviditetsbuffer, antar jeg at selskapets utbyttekapasitet vil være 1 krone i 2021, økende med 1 krone per år, dvs 4 kroner i 2024.

Så gjenstår det selvsagt en særdeles viktig forutsetning, nemlig at Natto klarer å levere på sin kommuniserte strategi. Uansett blir et bud på 12.75 å betrakte som et hån mot langsiktige aksjonærer Tar gjerne imot kritiske innspill på forutsetningen i regnestykket ovenfor. Vil også presisere at jeg ikke sier at Natta kursen vil stå i 140 kroner i 2024, men at potensialet ligger der.
Redigert 21.01.2021 kl 04:09

Så svarte Herman på den tråden i går følgende:

Herman*

I går kl 12:11162

NeitilHijab skrev Jeg har sett litt på bevegelsene i aksjonæroversikten topp 50 så langt i år, ikke de helt store fora…

Vel, står for kalkylene, men forutsetningene holdt jo ikke. Natto har ikke klart å lansere noen nye ingredienser, men etter å ha jobbet med dette i flere år, kan vi håpe at det kommer flere lanseringer innenfor et relativt kort tidsvindu. Det vil i så fall bidra til å ta igjen noe av det tapte. Som nevnt hundre ganger før: Ikke noen grunn til at en krone omsatt i Natto skal være så mye mindre verdt enn i nesten alle andre sammenlignbare selskaper. Ledelsen må bare ut å selget caset i stedet for å håpe på å bli «oppdaget» av markedet.

2 Likes

Avanza Bank er svenske tradere som har konto i banken, ikke et fond. :slight_smile:

1 Like

Gjelder dette også “Meglerkonto AVANZA Bank AB”?

Ja, det er det som er min antakelse.

Ja, ser slik ut

Ja, Avanza er storebroren til Nordnet i Sverige

Når det er sagt finnes det private Avanza kunder med ekstremt mye kapital

Er det der du har dine 100k? For navnet ditt er jo heller ikke på listen :wink: