Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

Regnestykke. Si vinterrekkevidde for de fleste elbiler - og så legger vi på litt, og sier 200Wh/km (min Tesla har på 80.000km et snitt på 207Wh/km). Vi ser også bort fra ladetap. 10A på 230V er 2300W, altså 2,3kWh hvis man lader en time. Skal du ha rekkevidde for 1000km må du ha et batteri som lar deg bruke 200Wh per km i 1000 km, altså 200.000Wh, eller 200kWh. Hvis du lader med 2,3kWh og skal fylle 200kWh tar det deg 86,96 timer, eller nærmere fire døgn.

Argument: Ladetid for elbiler 0-100% er uvesentlig for den DAGLIGE trafikken - man bruker ikke elbilen slik. Gitt et kjøremønster på 80km daglig, noe som er mer enn de fleste, så vil det med samme forbruk (200wh/km) gi et forbruk på 16kWh. Dette tar 6,96 timer å lade opp, som i de fleste tilfeller er kortere enn tiden man sover på.

Men jeg er helt enig med @mark-1 - ladetiden er plutselig vesentlig når man skal på langtur. Batterier kan i dag ikke motta effekt raskt nok til at det kan sammenlignes med bensin. Vi kan ta tilfellet over - 1000km rekkevidde. Si at man ønsker lade denne energien på 5 minutter. La oss ta utgangspunkt i dagens raskeste lader - Tesla Supercharger. Denne lader med en strømstyrke på opptil 330A med relativt heftige kabler. Jeg tror det vil være kjipt å skulle lade på større kabler enn dette, og vi bør dermed begrense strømstyrken til 330A. Dagens batteripakker er på ~400V og vi sender dermed inn likestrøm på 330V->400V etterhvert som batteriet lades opp. Dagens raskeste lading er da et sted mellom 115 og 120 kW. (Selv har jeg aldri sett over 118 på min bil).

Batteriet vi skal lade er 200kWh, vi må fylle på 200kWh på 5 minutter, altså 1/12-dels time. Vi må dermed tilføre 200.000*12 W - eller 2.4MW. Nå snakker vi heftige effekter. Si at vi skal ha plass til å lade like mange biler som på dagens ok bensinstasjoner, 8 stk? 19.2MW samlet effekt er nødvendig til fyllestasjonen. Kan sikkert gjøres.

Men hvordan får vi dyttet denne effekten inn i kabelen uten at den smelter? Husk at effekten på 400V er bare 120kW. Vi trenger 20 ganger dette. Ohm’s Lov to the rescue. Hvis vi øker spenningen kan vi gå ned på strømstyrken uten at effekten går ned (P=I*U). Så, hvis vi øker spenningen til 8000Volt i batteriene så er vi der. Infrastrukturen sliter kanskje litt, og vi må da lade rett fra høyspentnettet …

Så, Elbiler kan være like raske på ladestasjoner som biler med 1000km rekkevidde om vi lager batteripakker som er på 8000V og takler like mye ladestrøm som dagens Teslaer.

end rant :stuck_out_tongue:

1 Like

Og oppfølgingsspørsmålet blir: Er dette realistisk om ALLE skal gjøre det? Om alle biler i Norge skulle vært av type el og ladet om natten f.eks? Ville nettet i det hele tatt kunne taklet noe slikt?

Ja, lett - nattlading på 2kW er ikke noe som knekker nettet, selv om 100% av alle husstandene skulle gjort det samtidig.
Det er 2 348 797 husholdninger i følge ssb - https://www.ssb.no/familie. Hvis alle bruker 2,3kW samtidig for å lade en elbil så er det 5402,23MW eller 5.4GW. Norsk produksjon av vannkraft har en kapasitet på 30960 MW i følge https://www.hafslund.no/strom/bedrift/produksjon__forbruk__import_og_eksport_av_elektrisk_kraft__gwh_/2064. Hvis alle private husholdninger lader en elbil samtidig så tar det 17,45% av tilgengelig effekt som kan produseres om alle vannkraftene står på.

Om det er realistisk at alle skal lade samtidig? Neppe. Pendlere som meg lader nok hver kveld/natt, mens de som kjører 10-20km til jobb lader en eller to ganger i uka noen timer.

(edit, dele på i stedet for gange er ikke bra)…

1 Like

Men er den behøvde kapasiteten tilgjengelig? Det er mye annet som drar strøm her til lands.

Ja kapasitet vil det nok alltid være - vi kan bruke strøm som enten produseres lokalt eller fra andre land. Det er en grunn til at Statnett og gjengen vil bruke milliarder på nye kabler for å koble oss på kontinentet… vi kan selge strøm når vi har overskudd og kjøpe den når vi har underskudd eller den er billig.

Det er nok uansett ikke en reell problemstilling at 100% av nordmenn skal lade en elbil samtidig.

1 Like

@Irathi postet en presentasjon som hevdet at man kunne bruke alle elbilene som energilager for å jevne ut forbruket over dagen og natten.

La oss si at antakelsen om tilgjengelig kapasitet er rett. Hva vil en slik etterspørselsvekst for strøm gjøre med prisen på det europeiske kraftmarkedet?

Prisen på strøm vil gå kraftig ned i fremtiden. Pga produksjonen øker mer enn forbruket. Alle skal konkurrere om å bygge mest miljøvennlig kraft, men det er få som slår av de gamle.

Nettleien vil nok dobles-triples i Norge neste 5-10 år pga mye etterslep på vedlikehold og nødvendige investeringer.

Men gitt et paradigmeskifte hvor alle kjører elbil, vil produksjonen klare å hode tritt og være på et kostnadsnivå hvor batteridrevne biler er lønnsomt? Er det forsket noe på dette som noen her vet eller er det antakelser?

El biler lades om natten da det produseres mye el som går til spille. Det påvirker veldig lite pga det

Ja flere her har sagt det, men det jeg er interessert i er å vite hvordan dette bildet kan påvirkes om alle har elbil, med noe mer tyngde bak enn udokumenterbare påstand.

Ikke fordi jeg mener det er feil, jeg må være tydelig på det, men for å få et klarest mulig bilde av hvor sannsynlig de ulike scenariene er på lang sikt som i 10-20-50 år.

Jeg har hørt det bli forklart av folk som har studert det. Selv om alle biler kjøres på strøm vil flesteparten lades om natten. Men noen jobber natt eller må lade om dagen likevel. Det vil påvirke litt.

Søker du på nettet finner du mye om dette temaet.

Har funnet mye, det er skrevet side opp og side ned, men som oftest er kildene i beste fall klassifiserbare som påstander eller ubekreftede hypoteser dessverre. Av det jeg har lest av god kvalitet har fokuset vært mer på utvikling de nærmeste årene hvor batteri og hydrogen skal eksistere som et supplement til fossile brennstoff. Har sett lite om hvordan verden vil se ut gitt total overgang til nullutslipp

Du kan jo spørre deg selv hvordan strømnettet i dag takler jævlig kalde perioder, hvor strømforbruket går drastisk opp. Svaret er at det stort sett ikke er noe problem. Så for 95% av tida, så vil det nok neppe være noe problem om vi alle brukte elbiler. For de siste 5% av tida, så kan det nok være utfordringer.

Vil tro det kommer smarte ladere til bil som sjekker strømprisen og stopper/reduserer “over-natten” ladingen hvis prisen er grisehøy. På den måten så burde toppene kunne dempes noe.

… btw, jeg trodde hele greia til NEL var at de kunne levere hydrogenstasjoner som lagde hydrogen av vann+strøm? Ikke at det var noe som måtte fylles på? Hvis det ikke kommer en revolusjon på batterifronten (10x økning i kapasitet de neste 5 årene i stedet for 2x som vi har sett til nå), så tror jeg hydrogen har en sjanse når det kommer til tungtransport. Biodiesel tror jeg er et blindspor. Hvorfor gå via planter og ikke direkte gjennom solcellepaneler?

Det vil nok komme stasjoner som har lokal elektrolyse - men dette krever også en god del energi - samt areal - og at produksjonskapasiteten kan være begrenset i forhold til kapasiteten på stasjonen. Kanskje vi går over fra å vente på at elbilen skal lade, til at stasjonen skal fylles :grin:

Strømprisen er generelt høyere på dagtid når industrien går. Butikker og fabrikker bruker vesentlig mer energi enn private husholdninger.

Lønnsomt for hvem? Driftskostnad ved elbil er veldig mye lavere for forbrukeren enn fossilt brennstoff. Personlig regner jeg med ca 2kr/mila i drivstoff - diesel/bensin er vel fort 10kr+/mila. Lønnsomt for strømprodusentene? Husk at produksjonen av strøm ikke er noe vi skrur opp og ned på sekundet - turbiner starter og stopper i vannkraftverkene, magasiner må fylles og tappes - det er nok litt som går til spille der. Solkraftverk kan ikke gjøre noe - de produserer mer når det er sol og mindre når det ikke er sol. Vind på akkurat samme måte. For disse vil det være lønnsomt å kunne selge mer av strømmen som produseres.

Men det er lite lønnsomt for oljegigantene som vil se en betydelig redusert etterspørsel.

Uansett, vi har sporet litt av NEL nå :sunglasses:

Jeg håper virkelig at hydrogen finner sin plass - om ikke i transportnæringen så annen næring. Jeg har tidligere argumentert for at hydrogen bør/kan installeres sammen med kraftverk som er nullutslipp, slik at overskuddskraften da brukes til å produsere hydrogen som lagres - og da har vi et energilager som kan benyttes til mange formål, ikke bare biler og “båtær”…

2 Likes

De tilbyr både stasjoner med egen produksjon og med påfylling. Det er kjøper som velger avhengig av hvor mye de vil investere og hvor stor etterspørsel de tror det vil være på stasjonen. Frem til det blir mange nok biler vil det nok være mer lønnsomt i mange tilfeller med sentralisert produksjon, med mulighet til å sette opp elektrolyse ved vekst i etterspørsel.

Målet er at stasjonene på sikt skal være selvforsynte på strøm fra sol, og levere strøm til nettet når tankene er fulle.

1 Like

Enda bedre uten å konvertere til en annen energiform men direkte gjennom fotosyntese

Lønnsomt som i at det er så attraktivt for forbruker at det er mulig for bedrifter å tjene penger på det i et marked med sterk konkurranse. Vi har billig strøm i Norge, men andre land har det ikke like flott. Her til lands vil vi sannsynligvis støte på problemstillingen at tapte avgiftspenger på fossile brennstoff måtte hentes inn et sted.

1 Like

Angående lading av bil på strømnettet:

Den problemstillingen er mest aktuelt i Asia. Der er strømnettet LANGT unna å kunne takle dette.

Det snakkes om at Asia kan hoppe over EL for å gå rett på Hydrogen slik de hoppet over fasttelefon og gikk rett på mobil.

Jeg vet også at det er etterspørsel etter parkeringsplasser med ladeuttak i Oslo sentrum. Det er ikke kapasitet til alle plassene.

2 Likes

Spørs hvor langt en skal kjøre, men en står ikke lenger på hurtigladeren enn en trenger, gjerne 5-15 minutt.
Er det kø på hurtigladeren kan det bli lenger. Myyye lenger.

Vedrørende kraftbehov om alle skulle kjøre elbil i morgen så ville de trekke rundt 7 TWh av en årsproduksjon på rundt 150 TWh. Så det utgjør 4-5 % av årsproduksjonen, i verste fall må vi redusere eksport, for mange av oss kan vi produsere vår egen kraft til bilene våre.
Ikke utenkelig at jeg installerer solcellepaneler på taket ila de neste 5-10 årene. Hadde vært kult å produsert kraft til egen bil, varmtvann osv.

1 Like