Regnestykke. Si vinterrekkevidde for de fleste elbiler - og så legger vi på litt, og sier 200Wh/km (min Tesla har på 80.000km et snitt på 207Wh/km). Vi ser også bort fra ladetap. 10A på 230V er 2300W, altså 2,3kWh hvis man lader en time. Skal du ha rekkevidde for 1000km må du ha et batteri som lar deg bruke 200Wh per km i 1000 km, altså 200.000Wh, eller 200kWh. Hvis du lader med 2,3kWh og skal fylle 200kWh tar det deg 86,96 timer, eller nærmere fire døgn.
Argument: Ladetid for elbiler 0-100% er uvesentlig for den DAGLIGE trafikken - man bruker ikke elbilen slik. Gitt et kjøremønster på 80km daglig, noe som er mer enn de fleste, så vil det med samme forbruk (200wh/km) gi et forbruk på 16kWh. Dette tar 6,96 timer å lade opp, som i de fleste tilfeller er kortere enn tiden man sover på.
Men jeg er helt enig med @mark-1 - ladetiden er plutselig vesentlig når man skal på langtur. Batterier kan i dag ikke motta effekt raskt nok til at det kan sammenlignes med bensin. Vi kan ta tilfellet over - 1000km rekkevidde. Si at man ønsker lade denne energien på 5 minutter. La oss ta utgangspunkt i dagens raskeste lader - Tesla Supercharger. Denne lader med en strømstyrke på opptil 330A med relativt heftige kabler. Jeg tror det vil være kjipt å skulle lade på større kabler enn dette, og vi bør dermed begrense strømstyrken til 330A. Dagens batteripakker er på ~400V og vi sender dermed inn likestrøm på 330V->400V etterhvert som batteriet lades opp. Dagens raskeste lading er da et sted mellom 115 og 120 kW. (Selv har jeg aldri sett over 118 på min bil).
Batteriet vi skal lade er 200kWh, vi må fylle på 200kWh på 5 minutter, altså 1/12-dels time. Vi må dermed tilføre 200.000*12 W - eller 2.4MW. Nå snakker vi heftige effekter. Si at vi skal ha plass til å lade like mange biler som på dagens ok bensinstasjoner, 8 stk? 19.2MW samlet effekt er nødvendig til fyllestasjonen. Kan sikkert gjøres.
Men hvordan får vi dyttet denne effekten inn i kabelen uten at den smelter? Husk at effekten på 400V er bare 120kW. Vi trenger 20 ganger dette. Ohm’s Lov to the rescue. Hvis vi øker spenningen kan vi gå ned på strømstyrken uten at effekten går ned (P=I*U). Så, hvis vi øker spenningen til 8000Volt i batteriene så er vi der. Infrastrukturen sliter kanskje litt, og vi må da lade rett fra høyspentnettet …
Så, Elbiler kan være like raske på ladestasjoner som biler med 1000km rekkevidde om vi lager batteripakker som er på 8000V og takler like mye ladestrøm som dagens Teslaer.
end rant