Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

Vet ikke om jeg kommer til å kjøpe i NEL fordi Spetalen.

Men Hexagon ser jeg etter en inngang i:

1 Like

Den så litt farlig ut

Hex lå jo på 18-20 for ett år siden, lurer på om de overtok NAT (Norwegian Apllied Technology) rundt 2000.
Men jeg kjøpte aldri i fjor. Men NAT tapte jeg noen kroner på i 1997-98…

Er selv dkeptisk til Nel, men på samme tid er den spennende. Spesielt når den lå på rundt 2 kroner.
Men hydrogen for personbiler har jeg like liten tro på som jeg hadde på batteri elbiler…
Nå kjører jeg som kjent rundt i elbil på tredje året og vil ikke tilbake.
Selv om det er noen bugs med Ioniq, Soul EV var feilfri for meg.
Nok avsporing.

1 Like

Jeg tror ikke man skal kjøpe NEL pga. privatbiler. Industri og B2B som er potensialet tror nå jeg. MCAP virker overpriset i mine øyne, men mulig jeg ikke ser potensialet.

3 Likes

Noen som kjenner til hvordan regnestykket med tanke på kostnader ved å eie en ren elbil i forhold til en hydrogen drevet bil i løpet av bilenes levetid?

I hovedsak er det den samme bilen med samme elmotor. Den fundamentale forskjellen er at den ene har et batteri og den andre en fuelcell og en gasstank. Siste generasjon fuel-cell har levetid like lenge som en ordinær bilmotor, mens batterier taper seg litt med åra, men det jobber jo leverandørene knallhardt med å finne konkurransedyktige løsninger på.

Oppsummert så vil både innkjøpspris og vedlikehold være omtrent det samme på lang sikt. Det vil antakelig være balansen mellom strømpris og hydrogenpris som vil være avgjørende.

1 Like

En tommelfingregel sier at man kan kjøre 10 kilometer på 100 gram hydrogen, altså en kostnad på 9,- per mil. https://unox.no/hydrogen/hydrogen-sporsmal-og-svar

En elektrisk bil bruker vel rundt 2 KWh på 10 kilometer, som blir noe sånt som kr 1,60 med 32 øre i strømpris og 48 øre i nettavgift. La oss runde opp til 2kr så man kan få på varmeapparatet som vinteren. :stuck_out_tongue:

Kjører du 16.000km om året, så er prisforskjellen da 14400-3200 = 11200 dyrere med hydrogenbil i drivstoffutgifter.

Jeg hadde vel 0 - 2 turer ifjor som ikke kunne bli gjort av en Tesla på en lading…

1 Like

Du får ta med hele sitatet da, kilometerprisen på H er antatt å falle :wink: Dog vil fortsatt strøm være billigere i overskuelig fremtid, gitt at ikke avgiftene økes som følge av stadig færre fossile avgiftskroner.

Hydrogen har størst potensiale innenfor tungtransport på kort sikt. I personbilsegmentet vil det være mest for de med begrensede lademuligheter hjemme og på jobb og de som kjører mye på daglig basis .

Tester på Toyota Mirai har vist en reel rekkevidde på ca 350 km på 5 kg hydrogen vintersdag.
5kg x 90kr= 450kr

450kr/350km=12,9kr per mil.

Hyundai Ioniq kjører jeg på rundt 1,5 kWt per mil, når en så vet at strømprisen i snitt ligger godt under krona, så ser en at en hydrogen elbil har en drivstoffkostnad på 5-10 ganger så høyt som en batteri elbil.

Hvis elbilen koster 2500kr per år, så vil mao hydrogenbil koste 12500-25000 per år.
Hvem i huleste velger det?

Vedrørende batteri elbil, så tror jeg batteriet varer bilens levetid, det går også an å bytte enkelt celler ved svekkelse. Men målet er selvsagt at batteriet holder.
Kia snakker om 70% etter 15 år, ved vårt ideelle klima (det er varme som knekker batteriet, ikke kulde) så vil sansynligvis batteriene holde seg enda bedre.

Hva med brenselceller? Hvor lenge holder de?
Hvilke vedlikeholdskostnader har en hydrogendrevet bil? Den har både batteri og brenselcelle…

Hvis en ser på bensin/dieselbiler, hvilke utfordringer har en det? Bla gearkasser (automat, dobbelclutch), partikkelfilter/katalysator osv
Kjører en dieselbil må en ha tilleggsvarmer som tidvis røyklegger alt rundt bilen. Ja, jeg snakker av egen erfaring, kjøpt nye biler, den eldste hadde jeg 4,5 år, var noe programvareoppdatering men røyklegginga kom nå og da…

For meg er valget enkelt, vil ikke bort fra elbil igjen, hvis de bare kan få orden på Ioniq da…12 volts problematikk er noe de fleste elbilprodusenter er borti, nå er også jeg rammet…har tenkt å skrive en historie om det i annen tråd :confused:

1 Like

Ikke glem at det finnes andre land i verden med helt andre strømpriser nå da. Det er få som har så billig strøm som oss.

Danmark ligger vel på 3x Norge :wink:

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=421775

Er 1mil usd en liten ell en stor kontrakt for Nel? :slight_smile:

Kommer denne til å gå i dag? Vurderer å hive meg på men ser ikke så bra ut teknisk.
RSI og kursen er fallende. Mulig reaksjon opp mot 2.90 her, og så ned igjen etterpå?

Liten kontrakt, men alle kontrakter er viktige.

1 Like

Den forrige kontrakten deres i USA var på 16,5 millioner dollar , men det var jo den største de har fått noensinne så vet ikke om det bør sammenlignes. Det viktigste med denne meldingen slik jeg ser det er signaleffekten av to uavhengige kontrakter i Cali på kort tid. Det forteller oss at NEL er konkurransedyktige i USA.

Litt opp skal vi nok, men hvor mye er vanskelig å si. Det blir mye nye aksjer på 2,72 etterhvert, men det var jo et strategisk grep og ikke knyttet til noen krise, så spørs hvor mye det vil ha å si.

Ser den falleer ganske kraftig? Var det større forventninger til kontrakten som ble meldt i dag?

(Oslo, 6 March 2017) Reference is made to the stock exchange notice published by
NEL ASA (the Company, ticker NEL) on 28 February 2017 regarding the
completed private placement of 64,980,000 new shares, each with a par value of
NOK 0.20, at a price of NOK 2.72 per share (the Private Placement).

The share capital increase pertaining to the 64,980,000 new shares issued in the
Private Placement has now been registered with the Norwegian Register of
Business Enterprises.

The Companys new registered share capital is NOK 149,731,650.40, consisting of
748,658,252 shares with a par value of NOK 0.20 per share.

This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5
-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

2 Likes

Denne skulle uansett få en pullback mot 2.50, noe som faktisk kan være en god inngang basert på det tekniske. Brudd under 2.50 vil derimot være salgssignal.

1 Like

Klarer ikke helt å forstå hva som utløste dagens nedgang. Det er vel lite sannsynlig at de store fiskene som kjøpte for 2,72 i emi for et par dager siden dumper alt nå med tap uten at det har kommet noen negative nyheter?

Småsparere i panikk over at det har blitt flere aksjer og en snøballeffekt der?

Rare greier. Benyttet sjansen til å kjøpe en slump på 2,6 i tro på at dette var billig.

Kjøpte selv på 2.65 i tro om at DET var billig :slight_smile: i det lange løp :smiley: