Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

Ulempen med EL er at man når et punkt der det ikke er praktisk mulig å lade en bil på en natt med vanlig strøm i et vanlig bolighus.

Å dra på langtur med Elbil er heller ikke praktisk pga rekkevidde. Derfor tror jeg hydrogen kommer opp som en vinner som fjerner rekkevidde angsten, den fjerner i stor grad belastningsproblemene el bilene skaper for strømnettet.

1 Like

Det punktet har vel ikke så mye å si da de færreste har behov for å lade fra 0% til 100% over natten ved normalt daglig bruk.

Men langkjøring er en annen sak ja :slight_smile:

1 Like

Kan ikke forstå hvordan elbil kan slå batteri på lang sikt til personbiler.

Hovedulempen til elbiler er batteriet. Det gir kort rekkevidde og lang ladetid. Batterikapasiteten har doblet seg de siste 5 årene, samtidig som kostnader, vekt og volum er på vei ned. Hvis det fortsetter i ti år til, så er batteriene 4x så gode som de er nå. Allerede nå har f.eks Tesla bra nok batteri til at jeg hadde trengt å lade midt i turen 1-2 ganger i året. Resten av tiden kunne jeg ladet på natta. Bilene som kommer nå, som f.eks. Opel Ampera har tilsvarende rekkevidde. Om fem år så er det billigbilene som har denne rekkevidden.

Hydrogen har den kjempeulempen at drivstoffet koster rundt 4x så mye som strøm. Det er neppe noe som kommer til å endre seg så mye. Det koster å lage hydrogen.

Nå tror jeg hydrogen kan ha noe for seg i langtransport, hvor det blir jææææævelig dyrt å ha batteridrift, selv med 4x så gode batterier.

1 Like

Joda, men du ser utfordringen, frem og tilbake til jobb, ut å handle i butikk, kjøre kids på trening osv. Går fort endel kilometer.

Man når et punkt hvor det ikke er praktisk mulig å lade batterier lenger for en vanlig husholdning. Rett og slett fordi strømnettet ikke er bygget til det.

Jeg tipper batteri blir prefferert til små bybiler hvor det er snakk om kort rekkevidde og gode lademuligheter. mens alle vi andre kommer til å sverge til hydrogen. Som kommer til å bli billig på sikt.

1 Like

Opel Ampera har 500km NEDC rekkevidde. Det rekker for alt av daglige gjøremål og de fleste daglige turene man drar på også. Også sparer man rundt 11.000kr på 16.000km årlig kjørelengde i drivstoff vs hydrogen.

Det norske strømnettet er godt nok i dag til å takle lading av elbil 95-99% av tiden. Ref: det bryter ikke sammen når det er skikkelige kuldeperioder med skyhøyt strømforbruk. Med smartmålere osv, så tror jeg det vil fungere bra.

Hydrogen vil alltid være en god del dyrere enn elektrisitet. Mye pga at du må lage hydrogenen og muligens også frakte den rundt osv.

På 5 års sikt, så tror jeg vi vil kunne få biler tilsvarende Opel Ampera med 1000km rekkevidde, og på 10 års sikt kunne de levert med 2000km rekkevidde. Sistnevnte kommer neppe til å skje. Da er det bedre å levere en billigere bil med 1000km rekkevidde. Personlig har jeg hittil aldri trengt mer enn 1000km NEDC rekkevidde før jeg evt hadde trengt å lade.

En av de største bekymringene til produsentene er leveransekapasitet. Så man skal ikke ha fryktelig mange elbiler til før man får større problemer uten store investeringer :wink:

Husk også at Strøm er billig i Norge men på vei til å bli dyrere. Hydrogen har akkuratt startet reisen nedover i pris.

Samtidig er prisen på viktigste råvaren i batterier på vei oppover

Hvor lang tid tror du en bil med 2000km rekkevidde må lade? :wink:

Det er to måter å lage hydrogen på: av vann + elektrisitet, eller fra hydrokarboner + elektrisitet. Den må så komprimeres og fylles på tanker og så forbrennes av brenselsceller. Energisvinnet underveis her her stort. Prisen vil holde seg vesentlig dyrere enn elektrisitet.

Vi får se, temmelig sikker på at prisen skal godt ned ,)

Jepp, kanskje ned til 2-3x elektrisitetsprisen, ned fra 3,5x…

Tipper mer, samtidig tror jeg batteriene på et tidspunkt stagnerer i prisfall fordi råvaren exploderer i pris. Samt at man får et tak på hva som er mulig å lade.

Ned mot 1,70 så vurdere jeg det

1 Like

Har hørt den der endel ganger før, og hver gang har jeg funnet kilder på at de “sjeldne” råvarene i batterier er rimelig vanlige. Det vil komme korte spikes når etterspørselen øker kjappere enn tilbudet øker, men i det store og det hele vil nok prisen på råvarene gå ned ettersom produksjonsvolumet blir økt.

Det er endel diskusjon på det lengre opp i tråden her.

1 Like

Lading av elbil, langkjøring med elbil os osv er problemer som er kjempestore for alle som ikke har elbil.
Velger en først elbil, da ser en mulighetene og ikke problemene.
Om bilen feks har 100 kWt batter og kjører dette ned til 20%, ja da trenger en ikke lade dette på en 10A stikkontakt ila natta, da kan en feks lade noen titalls kWt på hurtiglader og toppe resten hjemme. Alternativt lader en med 6-10-16-32 Ampere noen netter eller dager. Null problem med mindre en kjører 5-600 km hver eneste dag…
Jeg har til nå kjørt Kia Soul på jobb og reist på trening med datteren 1-2 kvelder i uken, 90 km t/r. Går helt fint. Med Ioniq absolutt null problem.
Dette er begge kortrekkevidde elbiler.

Det er litt det samme som med varmepumper, har en kollega som er bekymret for lønnsomheten for luft-luft varmepumper, og så støyen da…
Jeg har hatt varmepumper i forrige huset og huset vi har nå, første i 2003…
Hadde jeg orka hadde jeg gått for vannbåren varme og varmepumpe, men det blir dyrt/evt mye arbeid.

Sånn, ikke vanskelig å se at viktigste bestanddelen i batteri blir dyrere?

Med vanlig stikk, 230v 16a, lader man 3,3Kw. Regner med de fleste lader bilen minimum 10t pr natt, 33kwh. Det holder fort 14-15 mil på ganske høyt forbruk.

Mener Tesla har sagt at de stopper på 100kwh batteri. Da lithium batteriene forbedres med ca 5-8% pr år (mener jeg jeg har lest en plass) vil man jo fremover se mindre og lettere batterier og dermed lavere forbruk.

Det er per tonn? Et 100 kwh batteri bruker noe sånt som 8kg, så 9100/125 = 72$

Hvis du bruker sol og solceller for å fremstille elektrolyse så koster ikke hydrogen mye

1 Like

Det var mest prisuviklingen som var det viktige her :wink:

foreløpig er det jo produksjonen av batteriet som er dyrt. På et tidspunkt vil råvaren være et problem.