Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

Kia Soul har 27 kWt batteri, på en strekning jeg kjører ofte brukte den ca 33% av batteriet.
Hyundai Ioniq har 28 kWt batteri og bruker ca 21-22 % på samme strekning.
Det er to år mellom lansering for disse to bilene…Kia har altså et forbruk som er ca 50% høyere en Hyundai på akkurat dette strekket…

Hva er då poenget? Jo, en må lage bilene mer energieffektive og derved kreves mindre batteri, det går mindre energi med til hver kjørte kilometer osv

I denne sammenhengen er faktisk hydrogen mer sammenlignbar med å fyre i peis ift en ny, moderne rentbrennende effektiv vedovn.

Hvis du ser på de andre bestandelene i batteriet, f.eks cobolt, så har ikke trenden vært tilsvarende.

Poenget mitt over er at for å “lade” opp en hydrogenbil for å kjøre 100km, så trenger du tilsvarende strøm som å lade opp en elbil til å gå 2-300km…

1 Like

Mente å lese at kineserne har kjøpt seg kraftig opp i lithium for å sikre seg

Men så har en fuel cell lenger levetid enn et batteri, det er mer fornuftig å lagre overskuddsstrøm som hydrogen fremfor å bare la den gå til spille når strømforbruket er lavere enn produksjonen, det er vesentlige forskjeller i hvor raskt det går å “lade” de to ulike variantene, og alle har ikke mulighet til å lade en elbil hjemme (jeg har ikke det).

Det er fordeler og ulemper med både hydrogen og elbil, og de som mener at det ene eller andre er overlegent den andre er nok ikke helt objektive.

Dersom det var så åpenbart at batteri skulle være så mye bedre og velegnet for fremtidens visjoner ville vel ingen giddet å bruke noe tid og penger på å forske og investere i dette? Det faller på sin egen urimelighet.

Basert på det vi vet om de ulike teknologiene i dag vil de to variantene sannsynligvis sam-eksistere, men med ulike optimale bruksområder.

Edit: Denne ble svar til deg Christian, men var mer rettet mot hele diskusjonen til dere over :slight_smile:

2 Likes

Jeg tror som sagt hydrogen egner seg til langtransport. På personbilfronten så har batteriene hatt en så drøy utvikling de siste årene at jeg tror den siden av saken er tapt.

Hvis du går tilbake til før Tesla, så var det langt fra like klart at batteridrevne biler skulle gjøre det stort. Det har jo vært forsket på begge deler veeeeldig lenge, ettersom man ikke har visst hvem som kom til å “vinne”. At de ikke har kastet forskningen nå er jo fult forståelig. Den har jo sine bruksområder.

I det bildet er det verdt å nevne at Tesla har hatt minus med et skummelt antall nuller hvert eneste kvartal siden oppstart, og det er ikke akkurat oppmuntrende når man snakker om en bilprodusent som er på sin tredje modell, store investeringer eller ikke.

En kombo EL og Hydrogen vil trolig bli fasit for persontransport litt fram i tid.

1 Like

Det sier vel mer om hvor mye det koster å starte opp et nytt bilmerke enn hvordan det går med elbiler?

Spørsmålet er hvor mye brenselscelle+lagringstank++ koster. Hvis prisen er lav nok så er det jo en no-brainer Det er ihvertfall et mye smartere alternativ enn bensin+batteri.

1 Like

For få år siden mente jeg at elbil var et blindspor!
Nissan og Tesla har fått meg til å endre oppfatning.
Skal ikke se bort fra at jeg endrer oppfatning også mtp hydrogen, men å kaste bort verdifull høyverdig elektrisk energi på hydrogen klarer jeg ikke å se fornuften av i dag.
Får en batterier som er mye bedre enn dagens, ja da kan all lokal transport foregå med elektriske kjøretøyer, den transporten dom ikke kan gå via bane kan gå med diesel lastebiler, med streng kontroll av rensesystemer!

Jeg synes godt de kunne latt hydrogen ta over den rollen, det er bra mye forurensning fra tungtransporten.

Det er naturligvis en del av det, men det er såpass vanskelig å tilskrive ulønnsomheten det ene eller det andre at det gjør det uansett Tesla uegnet som eksempel. Man må i det minste ta med flere andre produsenter av elbiler og se på lønnsomheten fra kun elbilproduksjonen.

Om jeg husker rett faller prisen på fuelcells med ca 10% i året og kan produseres for ca 50 dollar per kW.

Tungbilfolket hevder jo at Euro 6 bilene renser luften😯

Kostnaden er i “fritt fall” som med alt annet er det volumet som er prisdrivende.
i 2012 kostet en Hydrogen bil, i dette tilfellet en Hyundai IX35 FCEV 1,2 millioner. I dag koster denne 499.000kr.

1 Like

Tuller du? Jeg jobber med tungtransport og det der blir aldri utslippsfritt. Produksjonen av diesel i seg selv er superforurensende uansett hvor mange filtere du setter på bilene som skal bruke det til slutt

Du er klar over at mesteparten av lokomotivene i Norge i dag er dieseldrevne og forurenser som bare rakkern?

Mesteparten? Alt nord for Trondheim kanskje? Resten er elektrisk?

1 Like

Det hjelper ikke stort på raffeneriene.

1 Like

Ikke på cargo. Passasjer er ikke like tunge gitt.

1 Like

Ofotbanen, hvor de frakter malm er vel elektrisk? Finnes vel knapt tyngre tog?

Nei det stemmer det, men kraftige nok el-tog koster. Greencargo som opererer der, som navnet antyder satser de på å være miljøvennlige, men selv de har noen diesel-lok

CargoNet kjører 53 diesel-lok og 40 elektriske.

1 Like