Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

Nyhetsartikler april 2019

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Analytiker-spaar-kursoppgang-anbefaler-kjoep9

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Molnes-forteller-investorer-at-de-kan-doble-pengene

1 Like
2 Likes

Noen som har noen tanker rundt NEL og frem til Nikola World 16.-17. April?

Selv har jeg hatt troen på en kjapp gevinst på forventninger, men ble skremt av Powercell-meldingen siden NEL og Powercell er så nært knyttet.

I tillegg husker jeg hvordan Spb1 (tror det var de) drev med brannslukking i NAS før emisjonen. Etter at de solgte seg ut, nedgraderte de NAS. Kan det samme skje i NEL? Forsikre folk om at det er trygt, selge seg ut og så advare?

1 Like

Klippet fra artikkelen fra hegnar.

“Det er en enorm forskjell på å ha en stor kontrakt og å håpe på en stor kontrakt,”

Det mener jeg også…

Løkke sa også på AX Exposure sitt nettintervju i juli i fjor at den kontrakten på 448 elektrolysører inkl fylleutstyr var en kontrakt Nikola ikke kunne komme seg ut av. Fritt etter min hukommelsen riktig nok, men det er slik jeg husker det.

Så jeg mener den frykten er per i dag ubegrunnet, men hvem vet. Ser galehuset på HO ihvertfall har tatt opp den tråden.

3 Likes

Personlig tror jeg vi får mer kjøtt på Nikolabeinet. Litt bekymringsverdig at Nel legger så mange egg i en kurv, så forventer at Løkke & co nå viser at de har kontroll med å synliggjøre verdier i Nikokakontrakten. To demostasjoner er ikke nok.
Nikola har kalt siste tilskudd for Tre. Norge nevnes som introduksjonsland i Europa. Kan det komme noe på starten av et stasjonsnettverk i Norge i samarbeid med UnoX, Nikola og eks. Bring?
Ellers ligger det flere triggere i luften, og veien til 7kr kan da gå fort.

1 Like

Ellers er en oppdatering rundt Yara overmoden. Ser vi snart en Gigawatt factory?

Yara Australia hopper over pilot, og går rett på fullskala anlegg.


While the original plan was to build a test-site, about a year ago Yara Pilbara chose to skip straight to building a full-scale 100MW solar-powered commercial-scale green hydrogen plant with a 66MW electrolyser. If successful, it would be the first in the world.

Yara+Engie+Nel?

Utvilsomt spennende tider i møte, men fallhøyden øker. Godspeed and gudd løkk, Løkke!

1 Like

Artikkelen har jo helt rett. Utenom Nikola-ordren er det nokså tynn suppe på ordreboken til NEL i fohold til en børsverdi på 7 milliarder.

Et annet punkt som er litt artig er hvordan en del debattanter her og på HO ikke har skjønt utvanningen som skjer i emisjoner. “Den har stått i 5 kroner før så den skal nok minst opp dit igjen” - og tar ikke mer at et selskap kan ha 3 ganger så mange aksjer som da kursen var der sist. En digresjon, men dog.

2 Likes

Da har ikke du fulgt selskapet godt. Så langt har emisjonene ikke vært noe hinder for at kursen når opp til samme høyder, selv om det er flere aksjer og desto høyere selskapsverdi.

09/04-2019 19:26:38: (NEL) Nel ASA: End of subscription period in the Subsequent Offering

Solid overtegning altså. Nel går bra :beers:

10/04-2019 10:14:01: (NEL) Nel ASA: Final results of the Subsequent Offering

Er dette riktig slik e24 skriver det? at selskapet utsteder NYE 12,5mill aksjer ifm reperasjonsemisjon, slik at de totalt nå utsteder 25mill aksjer til de som har tegnet seg?

fra E24:
Etter utstedelsen av de nye aksjene vil aksjekapitalen til selskapet være på 242,89 millioner kroner, fordelt på 1,21 millioner aksjer.

Det er jo 1,21 milliard aksjer i selskapet. Selv avisene har vanskelig for å fatte det :slight_smile:

Jeg fikk 2.1x hva jeg hadde tegningsrett for. Prøvde meg på 4.5x.

Jeg fikk også omtrent 2,1x det jeg hadde tegningsrett for. Prøvde meg på 21x, så de blingsa tydeligvis på plasseringa av kommaet.

Verdt å minne om Nikola World 16-17.april, med public dag 17,april.
En ting er Nikola, men her er også Nel og viser seg frem for alle som er interessert i hydrogen som energibærer innen transport.

Fra Løkke:

“In the drawer we got a fatory concept for 1,2GW and one for 2,2GW. This would cut cost with another 40%. The only way is scaling up.”

Tenker Nikola baner vei for masse nye muligheter for NEL, men selvfølgelig koster det å bygge industri. Strategisk synes jeg NEL har vært helt geniale.

Alt virker klappet og klart for hydrogen, NEL må bare rigge seg så de kan fikse både bull og bear fremover. Hadde vært tragisk å bli sittende uten finansiering akkurat mens hydrogentoget går.

De kan jo godt ha finansiering i ryggen, CLEARSTREAM BANKING S.A med sine 14,87% kan jo være en stor stor fisk. Skulle gjerne visst noe mer om hvem dette er.

Det er vel et ukjent antall tyske (?) investorer som kjøper aksjene gjennom Clearstream og derfor ikke er synlige hver for seg i aksjonærlisten. På samme måte som kjøp i en Investeringskonto Zero hos Nordnet.

1 Like