Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

Om det ikke dukker opp noe spesielt for NEL sin del på Nikola World, så blir nok denne formasjonen bekreftet.

A triple top occurs when the price peaks in the same area on three separate occasions, with pullbacks after the first and second peaks.

The pattern completes when the price drops below the latest pullback low (after the second peak), or breaks the trendline formed by connecting the two pullback lows. When this occurs, short positions may be initiated based on the pattern. Those currently in long trades should question whether they want to hold that trade through another decline.

Edit: Må under 5.70 for å få bekreftet en triple top. Faller den under så kan den fortsette et stykke ned. Håper dog at NEL slår til og blir en megasuksess. :slight_smile:

I mitt hode har det alltid vært Nikola som er det svake leddet i verdisettingen av NEL. Jeg har rett og slett ikke troen på at Nikola kommer til å lykkes. Her står det faktisk at fylletiden for en hydrogenlastebil blir 42 minutter, noe som er mye høyere enn jeg forventet og som derfor faktisk blir dårligere enn ladetiden til en el-lastebil. Dette er i tillegg til at energikostnaden for hydrogenlastebiler blir over tre ganger høyere enn el-lastebiler (noe Nikola må dekke selv i første omgang).

Sånn som jeg ser det er de to eneste grunnene til at Nikola har så mange forhåndsbestillinger at:

  1. De lover gratis drivstoff til lastebilene deres, noe som vanligvis er en kjempeutgift for drift av vanlige lastebiler
  2. Ingen depositum
    Man har rett og slett ikke noe å tape på å reservere seg en bunke Nikola lastebiler, man trenger ikke tro at de skal lykkes engang.

Det betyr ikke at man ikke kan tjene penger på NEL i mellomtiden, men man må være forsiktig med tanke på at noen av kontraktene deres kan falle igjennom.

Fra artikkelen du linket:
Kontrakten , som Nel sier er på flere milliarder kroner, er imidlertid langt fra å regne som fast fisk for Nel. Det gjenstår en del, for å si det slik. For det første trenger Nikola å reise 1,25 milliarder dollar i ny kapital, i tillegg til de 300 millioner dollarene de allerede har hentet, forteller Nikola-sjef Trevor Milton til Forbes.

Er akkurat dette som gjør NEL til en risiko-aksje. Hva skjer om Nikola ikke klarer å hente inn nok penger? Og jeg ble også litt skuffet over hvor lang tid det faktisk tar å fylle tanken. Er jo vesentlig kjappere å fylle diesel. Samt at Nikola har beveged seg litt i retning av ren batteri-drift i stedet for hydrogen. Jeg håper de lykkes, men er mer skeptisk nå enn for et par måneder siden. Er dog veldig spent på hva Nikola kommer opp med på Nikola World.

Mml dokumenter gjerne følgende påstander:
Det er kjappere å lade batterier enn å fylle hydrogen (regner med at du mener for samme rekkevidde?).
Nikola beveger seg mot batteri-drift i stedet for hydrogen.

1 Like

Beklager, mente fylle diesel. Er på jobb, så var litt kjapp når jeg skrev det… :slight_smile:

Fra artikkelen over:
Ifølge Forbes-artikkelen bruker en dieseldrevet lastebil rundt 25 minutter på å fylle drivstoff nok til å kjøre rundt 800 kilometer. Tilsvarende for en hydrogendrevet lastebil vil det ta om lag 42 minutter. Med dagens ladestasjoner vil det ta mer enn to og en halv time for å lade batteriene for at en elektrisk drevet lastebil skal kunne kjøre tilsvarende lengde.

Diesel: 25 min
Hydrogen 42 min
Batteri: 150 min

Med dagens teknologi. Nå er ikke jeg inne på hvordan utviklingen går med batteri, men mener å ha lest at det kommer ladere som er vesentlig kjappere enn i dag. Men der kan jeg ikke nok til å begi meg ut i en diskusjon.

Fordelen med batteri er at man kan kombinere ladingen med spisepause/hviletid, noe man ikke kan når man fyller diesel/hydrogen.

Det som skremmer meg mest fra å være tyngre investert i NEL, er det faktum at Nikola har annonsert en lastebil som går på kun batteri. Så de er skodd til å gå den veien om hydrogen ikke skulle bli en suksess. NEL er helt i hendene på Nikola og deres suksess/ikke suksess.

Legger til litt angående lading fra samme artikkel:

Men det er bare det at det er temmelig sikkert at Tesla, batteriprodusenter og deres leverandører jobber på høygir for å utvikle lettere batterier, som har større varighet og som det tar mindre tid å lade. Tesla-sjef Elon Musk har tross alt sagt at han planlegger et nettverk av store ladestasjoner som vil kunne lade Teslas elektrisk drevne lastebil på 30 minutter for å kunne kjøre cirka 650 kilometer. Da er faktisk mye av Miltons tidsargument drept.

Så da blir det evt:

Tid for å fylle/lade for 800 km:
Diesel: 25 min
Hydrogen: 42 min
Batteri (omregnet til 800 km): 37 min

https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2019/04/14/can-a-15-billion-bet-on-fuel-cell-big-rigs-be-a-game-changer-for-hydrogen/#306d1fb8fe4c

Tja, blir vel litt søkt å sammenligne dagens fylletider med fremtidsvisjonen for ladetid på BEV.

Trudde vekt var det som var den store fordelen med hydrogen vs batteri? Mer nyttelast?

Fin artikkel. :slight_smile:

“With diesel, every minute of fueling provides 20 miles of range for a big truck, while with hydrogen, a minute of fueling provides 12 miles of range, Heid calculates. For a battery-powered truck, each minute of charging only provides 3 miles, he said. So for a truck to go 500 miles, it takes about 25 minutes for a diesel, 42 minutes for hydrogen and potentially more than two and a half hours for a battery truck. (Musk has said Tesla will have a network of “Megachargers” that provide 400 miles range in 30 minutes for its futuristic Semi, with its battery packs plugged into individual chargers to simultaneously repower them.)”

Forstår det slik at Tesla sin batteri-lastebil skal kunne lades opp på ca 30 min ved å lade hver enkelt batteri-pakke samtidig? Hadde man fått til å ha ladestasjon på hver laste-/lossestasjon så hadde man hatt en fullt oppladet lastebil til enhver tid.

Ja, vekt er en stor fordel. Er ca 2.2 tonn forskjell på Nikola og Tesla sin lastebil. Her er det potensiale for å redusere vekten på batteriene en god del sammenlignet med hydrogen, så forskjellen der vil nok være mindre om noen år.

Men batteri vil nok aldri kunne ta igjen hydrogen helt på det området.

En annen stor fordel med hydrogen er muligheten til å trekke strøm fra nettet på tider med lavere belastning. Det er gunstig for å slippe en massiv utbygging av trafoer, osv. En del land bygger ut fornybar kraft som ikke er så lett å regulere. Hydrogenproduksjon kan være et alternativ for å bruke overskuddskraft.

Håper at NEL lykkes, men føler det er litt for mye eufori og fomo som råder nå til at jeg er inne selv.

1 Like

Tesla gjør vel allerede dette ved å ha batterier på ladestasjonene.

@Jorove75 Og med tanke på “fremtidsvisjonen” for ladetid på BEV tar du nok feil. Tesla har allerede vist at 75(?) kWh batteripakken i Model 3 som kjører rundt på veiene kan lade på 250 kW. Da er det sannsynligvis ikke noe problem å lade en ti ganger så stor batteripakke med ti ganger 250 kW.

Ser Nikola opererer med 15-20 min fylletid for 500 - 750 miles.

Her står det også litt om leasing-avtalen Nikola tilbyr.

https://nikolamotor.com/one

Nikola’s Complete Leasing Program simplifies and lowers the total cost of ownership for fleet and truck owners. Previously unpredictable costs become consistent and fixed over the life of the lease, regardless of fluctuating fuel prices. Owners will have the option to trade in for a new Nikola vehicle every million miles or 84 months, whichever comes first.

The single monthly payment includes:

  • The Vehicle
  • Hydrogen Fuel
  • Warranty & Maintenance

Nikola sin lastebil har faktisk lenger rekkevidde enn en konvensjonell dieselvogn. Tatt dette i betraktning utjevner det fylletid.

En ting er hva fremtiden bringer av batterier noe annet er kapasiteten på eksisterende strømnett. Selv i Norge byr dette nå på store utfordringer med ustabile nett pga overbelastning.
Hva vil det koste å oppgradere, og hvem tar det regningen? Ikke kraftselskapene ihvertfall.

Grønn hydrogen vil finne sin plass. Med eller uten Nikola.
Solenergi til under 2 cent vil gi konkuransedyktig grønn hydrogen.
Power to gas er et utrolig spennende segment, og jeg vil mye heller høre om samarbeidet med Yara en Nikola. Grønn amoniakk har et enormt potensiale. Pr i dag utgjør produksjon av amoniakk ca 80% av verdens hydrogenbehov!

2 Likes

Så absolutt. Men når det kommer til våre investeringer, så vil grønn hydrogen uten Nikola, være dårlig business om man er i NEL.

Jeg håper Nikola klarer å hente nok penger til å realisere dette. Det vil gagne NEL og vår lommebok. Men risikoen er litt for høy for min del akkurat nå. Håper på positive nyheter fra USA de neste dagene. Så får man ta en ny vurdering. :slight_smile:

16/04-2019 19:28:06: (NEL) Nel ASA: Share capital increase registered

Nok av aksjer å dele på i det minste :sweat_smile:

Stemmer. Har tidligere utrykt min bekymring rundt å legge for mange egg i en kurv.
Har en ganske voksen (og min største) posisjon i Nel, og begynner å kjenne på høydesyken med 125% avkastning.
Dog er trenden helt nydelig, men en trade før den søker ned i kanalen frister.
Vi får se hva natten bringer. Sitter med en følelse av at dette handler om Nikola ene og alene. Samtidig hadde jo Nel fortjent litt bekreftelse.

3 Likes

“The Two can be ordered as a hydrogen fuel cell or electric battery vehicle. Milton said Nikola does not have a preference. Instead, its main belief is that “emissions are the enemy.””

Her sier faktisk Nikola at hydrogen og batteri er like bra…

1 Like

Til hvert sitt behov. Long haul = hydrogen. Markedsbehovet for tungtransport er 80/20 i favør hydrogen ifølge Nikola. Lyttet på streamen i natt så jeg vet. Han sier også at de skal ha 700 hydrogen stasjoner innen 2028 og fylletid på 15 min.

1 Like