Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

Det er vel og merke OM man klarer å hente inn 10 milliarder. Håper de lykkes. Men for øyeblikket er NEL veldig avhengig av Nikola, som igjen er avhengig at de klarer å få inn pengene som kreves.

Jeg har et oppriktig håp om at dette går veien. Men man MÅ se på de negative sidene også når man skal investere. Og det jeg synest er mest negativt er at Nikola har beveged seg litt mer i retning fra hydrogen til batteri (sånn 80/20 til 60/40). Om Nikola ikke skulle klare å skaffe pengene så kan de ganske enkelt gå over til batteri. Det kan ikke NEL.

Batteri i tillegg, ikke i stedet for. Og ikke 60/40(hvor tar du det fra,?). Nikola sier etter markedsundersøkelser at behovet er 80/20 i favør hydrogen. Blir vel ingen produksjon av biler heller hvis de ikke klarer å hente penger så da er det ikke bare å switche til batterilading.

Å bare produsere biler krever jo vesentlig mindre penger enn å bygge ut 700 fyllestasjoner…

Kopierer inn et par svar fra HO sin tråd:

Jasså 20%??

Var väl 5% når de först presentera batteriversionen?

Nej jeg läser i tweet om batteri Fra mars at det var 50:1. Alltså ca 2% batteri. Nå er det 20%?

Jag tror ni kan ha hört fel. Det är ju 5:1 eller 4:1. Med det tempo blir det snart 3:1, 1:1, :1:3, 1:2000.

Men det förstod vi ju att de inte börjar med batteri för att sätta in batteri i var 50e bil. Nä de har tänkt skifta helt till batteri. Det blir nog bara batteri på Nikola 3 och inga stasjoner i Europa.


Håper de presenterer NEL. Ser at alt om NEL er fjernet fra nettsidene til Nikola av uviss grunn. De har også endret alt av design og innhold, så kan være derfor.

1 Like

Jesse Schneider og Løkke skulle stå på stand sammen og var tilgjengelig for samtaler ble det opplyst om fra scenen.

Ellers finner du kart over planlagte stasjoner her: https://nikolamotor.com/hydrogen

(Refere til investerxyz på HO er rett og slett useriøst)

Er enig med deg der. Vanligvis gidder jeg ikke å lese hva han skriver. Men han har faktisk rett her. Andelen batteri vs hydrogen-reservasjoner har gått fra 5/95 til 20/80. Er ikke krise eller noe, men jeg er ikke helt komfortabel med retningen dette tar. Samt at det er ingen bestillinger på hydrogen-nettverk i Europa enda. Så mulig Tre blir bare batteri? Men får NEL ordre på 700 stasjoner i USA så er jo det sinnsykt bra. Men da må finansieringen fra Nikola sin side på plass først.

1 Like

Produksjon av Nikola Tre i Europa vil starte i 2023 med noe pre-produksjon før den tid. Det ble ikke sagt noe om at hydrogen reservasjon vs batteri var 80/20, men jeg tolket det slik at markedsundersøkelser viste at 20% kunne klare seg med batteri. Dvs de som ikke skal langt og der vekt ikke hadde stor betydning for resterende 80% ville behovet være hydrogen.

1 Like

Helst ikke dra inn HO her. På grensen til useriøst som @Jorove75 sier. Spesielt ikke han fyren der. Også et par som hauser som heller ikke er helt gode kan du trygt si.

Ikke sett presentasjon, men er ikke overrasket over at de ønsker å tilby kundene rene elbiler. Dette er også sagt tidligere. Det vil jo være en selvfølge at de ønsker å gjøre seg deilige for flest mulig kunder, og at kunden selv for bestemme hva som er “rett for de”

Faktum er at hydrogen ser ut som en aktuell løsning for å erstatte diesel innen tungtransport. Flere aktører på tvers av segmenter ser ut til å ta det inn over seg, så her skjer det ting.
Å tro at batterier er løsningen på alt her helt håpløst og lite gjennomtenkt. Det samme med hydrogen. Fremover vil de to løsningene leve vel side om side.

1 Like

Omtrent som å referere til Tigeren der. Helt på bærtur.

Heldigvis er det rasjonelle folk der også, men de blir druknet nokså kjapt om ikke de er helt oppe i euforien.

Det som er risikoen er at markedsverdien til NEL er nesten helt og holdent knyttet mot ordre fra Nikola, dermed er det mye usikkerhet knyttet til selskapet.

1 Like

Ja. Altfor mye i det minste…
Skal vi tenke kurspleie, og det ønsker jo vi som sitter inne, så vil vi høre mer om Yara, Hyundai sine lastebiler i Sveits, Alstom sine hydrogentog, fyllestasjoner for Shell i California og bussprosjekter i Europa. Er jo ikke små aktører dette, og føles jo litt tryggere en Nikola.

Men lykkes Nikola med hente inn penger, og virkelig kjører på, så blir det jo helt rått i kombinasjon med andre prosjekter for Nel.

Helt enig, jeg savner bare en markant ordre fra andre aktører enn Nikola. En stor etablert aktør.

Tror ikke det å hente penger blir noe problem i denne sektoren, når man ser at nel og hex hentet inn rundt 500 mill hver på ca 1 time i lille Norge…

Tenkt samme tanke. Mye kapital som søker grønne prosjekter om dagen…

Tror du har helt rett. Det er ikke så mange aksjer i Norge å plassere pengene i alle disse fondene med grønn profil i.

Haha, fint fra Norne analytikeren.

NEL på mainstage nå. Fra twitter:

@jonandrelokke⁩ explains how #hydrogen is going to outcompete fossil fuels on the main stage at #NikolaWorld2019

2 Likes

Haha. Norogne er sjefshausern i Nel

«Norne Securities har et kursmål på 7 kroner som vil revideres etter påske. Molnes kan ikke si hva det blir, men røper at det i alle fall ikke blir lavere»

Fint noen er positive i alle fall

Tror grønne selskaper har et fortrinn i morgendagens børsselskap; Tomra, NEL, Scatec Solar er gode eksempler - certain class candidates!

1 Like

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2019-04-18/europe-sets-co2-caps-for-trucks-in-challenge-to-daimler-volvo?__twitter_impression=true

Bull nel / nikola

På tide for DN å komme med en update på unnskyldingen? (Nær dobling siden sist unnskyldning) :smile:

2 Likes

Mye likt det jeg har sagt i 2-3 år.
Fint at Nel representanter har kommet så langt at de «tørr» å si dette høyt til media og beslutningspåvirkere.
Da er hjørnet kortere unna, enn når fremovertenkene menigmenn starter å påstå noe. :smile:

Litt blanda meninger om at Hyop har gjennoppstått.
Men sålenge de holder seg til å tape penger på drift. Og ikke går i veien for nel i enovasøknaddene er jeg bare positiv.