Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

24/04-2019 12:00:06: (NEL) Nel ASA: Notice of the annual general meeting 15 May 2019

24/04-2019 12:00:14: (NEL) Nel ASA: Annual Report 2018

1 Like

NORNE: NEL target lifted to NOK 12 after Nikola World

3 Likes

Jeg tenker litt: Hvorfor? Jeg ser økende risiko og stadige pilotprosjekter som antakelig er null-prosjekter i beste fall? En stor ordre er hele fundamentet.

Teknologien på batteri-elektriske trailere er på gang, får man et gjennombrudd på silisium eller grafen så kan hele månelandingen henge i en tynn tråd.

Jeg håper Norne får rett.
Men er samtidig skeptisk da det er helt avhengig av at Nikola får hentet nok penger.

Så klart Norne Securities spår bedre tider for NEL, når de har masse aksjer i selskapet .

2 Likes

Tauet er ikke så tynt.
Det holder ikke for tungtransport i hele verden at 1 faktor blir konkurransedyktig mhp batteri.

Du løste i fantasien nr 1 eller 2.

1 Batteriproduksjonkapasitet
2 Batterimatrialetillgang
3 Batterivekt pr kW
4 Tilgang på ladestrøm
5 Tilgang på ladeeffekt
6 Pris på ladeeffekt.
7 Ladetid
8 hms regnskap for produksjon av strøm/ladeinfrastruktur
9 hms regnskap for produksjon av bilkomponenter.

Summen av disse faktorene satt i system og brukt i storskala for regioner, er hva hydrogen konkurrerer mot mhp EL. Er det noe jeg har glemt?

Snu heller spm trill rundt. Batterilastebiltransport henger i en heller tynn tråd i store deler av verden som ikke har nettkapasitet til å lade batteriene overalt i lastebilene som ikke er produsert.
Men de har stortsett vann og litt exstra strøm og avse her og der.

Så kan du regne på pris på hvor mye e.g. hexagon tar for storskala produksjon av hydrogenbeholdere pr tonn hydrogen opp mot storskala produksjon av mobile batterier pr kW.
Men like interessant å se på materialbruken i produksjonen.
Tror ikke komposittforskning går like trått som batteriforsking på mobile batterier.

Også har du høna egget problematikken i Batteriladning.
Har du batterier med høy kapasitet og høy ladekapasitet etter at punkt 2 og 3 er løst så krever det enda mer av omgivelsene på punkt 4 5 6 for å faktisk få noe spart ladetid ut av all kosten det tok å komme dit.
I fremtiden kan det være at strøm nær sagt gratis mens effekt blir i større grad enn nå priset. Så løser EL høne egget problemet sitt, så kan det hende høna blir kasta ut av hønsehuset og erstatta med en onsite elektrolysør

4 Likes

Snart cap på 8 milliarder…

Men Norne vil ha den opp til 15 milliarder…

Teknisk siden sist, brutt 6,20 nivået på høyt volum!

2 Likes

Tørr vi å gjette på hvordan kursen går til mandagen og videre mot kvartalsrapporten?

Synes det ser veldig bull ut jeg! Men selvfølgelig alltid vanskelig å si…
Skal ikke se bortifra en backtest av 6,20 før videre oppgang.
Har selv en stop noe under Fredagens low.

Og Mandagen som du spør om vil jeg tro den går videre opp i og med at den stengte på dagens høyeste nivå og usa fortsatte opp fredag :slight_smile:

1 Like

Hvem som står bak investeringene i Nikola Motor er vanskelig å finne info om, noe som gjør dette spørsmålet til et visst sikkerhetsmoment.

Til nå har de hatt lite vanskeligheter med å hente penger. Her er en link som forteller litt om at de hentet 200 mill USD i fjor, og planer om 1 milliard USD i år. https://www.freightwaves.com/news/equipment/nikola-motor-secures-series-c-funding

Det er ikke usannsynlig at det står noen ganske store selskaper bak Nikola som fyller på når Nikola iverksetter nye steg i sine planer. Anheuser-Busch, om jeg ikke tar feil, verdens største drikkevareleverandør, skal f.eks. ha 800 biler av Nikola. Jeg tenker at sannsynligheten for at de også står på aksjonærlisten er stor nok til at det kan nevnes, uten at jeg har noe kunnskap om det.

Slik selskapet, med relativ letthet, har hentet penger de siste par årene, har jeg tro på at det står noen tunge aktører bak. Jeg tenker videre at tunge aktører har en plan når det kommer til å investere vesentlige summer. og at de ikke kommer til å “la Nikola Motor i stikken” med det første.

dette er en spekulasjon

2 Likes

4,5 og 6 blir jo et like stort problem for hydrogen? Hvor mye strøm trengs for å produsere 1 kg hydrogen?

Det estimeres at det går med minst 60 kWh (energi) til å produsere, komprimere (til 700 bar) og kjøle en kilo hydrogen

Kilde: https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-hydrogen-som-drivstoff/

Edit:
Dette er da en gammel artikkel så det kan ha forandret seg. Men det var det eg kunne finne…

:slight_smile:

Derav solparker vis a vis som ligger i strategien? :slightly_smiling_face:

@Altiexiles Ja så den jeg også, men siden saken var noen år gammel regner jeg med ting er blitt bedre, så derfor jeg spurte :slight_smile:

@iHHelg Ja, det er jeg klar over men jeg tenkte iforhold til argumentene til @InfoLeecher:

Har du batterier med høy kapasitet og høy ladekapasitet etter at punkt 2 og 3 er løst så krever det enda mer av omgivelsene på punkt 4 5 6 for å faktisk få noe spart ladetid ut av all kosten det tok å komme dit.
I fremtiden kan det være at strøm nær sagt gratis mens effekt blir i større grad enn nå priset. Så løser EL høne egget problemet sitt, så kan det hende høna blir kasta ut av hønsehuset og erstatta med en onsite elektrolysør

Det er problemer som vil påvirke begge parter, og i tilfellet hvor man bygger solcelle parker for å stå for hydrogenproduksjon vil jo en ladestasjon på EL klare seg med en mye mindre solcelleinstallasjon enn det hydrogen ville måtte ha.

CLEARSTREAM BANKING fortsetter å kjøpe i NEL er nå oppe i nesten 190 mill aksjer, som tilsvarer ca 15,6 % av selskapet

1 Like

Ikke direkte NEL, men viser at det kan være penger i hydrogen

Nesten som en en biotekavtale med BP

“Powercell och tyska Bosch har tecknat ett avtal om utveckling, produktion och försäljning av bolagets bränslecellsstack Powercell S3 för fordonsbranschen.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Bosch betalar Powercell 50 miljoner euro, motsvarande cirka 530 miljoner kronor, för licensen samt en royalty för varje såld produkt. Betalningen kommer att ha en positiv resultatpåverkan under det andra kvartalet 2019.
Avtalet omfattar en gemensam utveckling av S3 och en licens som ger Bosch exklusiv rättighet att tillverka och sälja den nya och förbättrade Powercell S3 för användning i personbilar, lastbilar och bussar.
“Genom det här samarbetet med Bosch kan vi uppnå ett kommersiellt genombrott inom fordonsindustrin som hade varit väldigt svårt att klara på egen hand”, uppger Power cells vd Per Wassén i pressmeddelandet.”

Går stadig unna den NEL-aksjen…