Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

Tørr vi å gjette på hvordan kursen går til mandagen og videre mot kvartalsrapporten?

Synes det ser veldig bull ut jeg! Men selvfølgelig alltid vanskelig å si…
Skal ikke se bortifra en backtest av 6,20 før videre oppgang.
Har selv en stop noe under Fredagens low.

Og Mandagen som du spør om vil jeg tro den går videre opp i og med at den stengte på dagens høyeste nivå og usa fortsatte opp fredag :slight_smile:

1 Like

Hvem som står bak investeringene i Nikola Motor er vanskelig å finne info om, noe som gjør dette spørsmålet til et visst sikkerhetsmoment.

Til nå har de hatt lite vanskeligheter med å hente penger. Her er en link som forteller litt om at de hentet 200 mill USD i fjor, og planer om 1 milliard USD i år. https://www.freightwaves.com/news/equipment/nikola-motor-secures-series-c-funding

Det er ikke usannsynlig at det står noen ganske store selskaper bak Nikola som fyller på når Nikola iverksetter nye steg i sine planer. Anheuser-Busch, om jeg ikke tar feil, verdens største drikkevareleverandør, skal f.eks. ha 800 biler av Nikola. Jeg tenker at sannsynligheten for at de også står på aksjonærlisten er stor nok til at det kan nevnes, uten at jeg har noe kunnskap om det.

Slik selskapet, med relativ letthet, har hentet penger de siste par årene, har jeg tro på at det står noen tunge aktører bak. Jeg tenker videre at tunge aktører har en plan når det kommer til å investere vesentlige summer. og at de ikke kommer til å “la Nikola Motor i stikken” med det første.

dette er en spekulasjon

2 Likes

4,5 og 6 blir jo et like stort problem for hydrogen? Hvor mye strøm trengs for å produsere 1 kg hydrogen?

Det estimeres at det går med minst 60 kWh (energi) til å produsere, komprimere (til 700 bar) og kjøle en kilo hydrogen

Kilde: https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-hydrogen-som-drivstoff/

Edit:
Dette er da en gammel artikkel så det kan ha forandret seg. Men det var det eg kunne finne…

:slight_smile:

Derav solparker vis a vis som ligger i strategien? :slightly_smiling_face:

@anon99889496 Ja så den jeg også, men siden saken var noen år gammel regner jeg med ting er blitt bedre, så derfor jeg spurte :slight_smile:

@iHHelg Ja, det er jeg klar over men jeg tenkte iforhold til argumentene til @InfoLeecher:

Har du batterier med høy kapasitet og høy ladekapasitet etter at punkt 2 og 3 er løst så krever det enda mer av omgivelsene på punkt 4 5 6 for å faktisk få noe spart ladetid ut av all kosten det tok å komme dit.
I fremtiden kan det være at strøm nær sagt gratis mens effekt blir i større grad enn nå priset. Så løser EL høne egget problemet sitt, så kan det hende høna blir kasta ut av hønsehuset og erstatta med en onsite elektrolysør

Det er problemer som vil påvirke begge parter, og i tilfellet hvor man bygger solcelle parker for å stå for hydrogenproduksjon vil jo en ladestasjon på EL klare seg med en mye mindre solcelleinstallasjon enn det hydrogen ville måtte ha.

CLEARSTREAM BANKING fortsetter å kjøpe i NEL er nå oppe i nesten 190 mill aksjer, som tilsvarer ca 15,6 % av selskapet

1 Like

Ikke direkte NEL, men viser at det kan være penger i hydrogen

Nesten som en en biotekavtale med BP

“Powercell och tyska Bosch har tecknat ett avtal om utveckling, produktion och försäljning av bolagets bränslecellsstack Powercell S3 för fordonsbranschen.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Bosch betalar Powercell 50 miljoner euro, motsvarande cirka 530 miljoner kronor, för licensen samt en royalty för varje såld produkt. Betalningen kommer att ha en positiv resultatpåverkan under det andra kvartalet 2019.
Avtalet omfattar en gemensam utveckling av S3 och en licens som ger Bosch exklusiv rättighet att tillverka och sälja den nya och förbättrade Powercell S3 för användning i personbilar, lastbilar och bussar.
“Genom det här samarbetet med Bosch kan vi uppnå ett kommersiellt genombrott inom fordonsindustrin som hade varit väldigt svårt att klara på egen hand”, uppger Power cells vd Per Wassén i pressmeddelandet.”

Går stadig unna den NEL-aksjen…

Poenget er at de problemene vil bli mindre for hydrogen enn for ren el i storskala.

El må bygge ut for max tenkt effekt pr site på alle fyllesteder. Og følgene linje bak må da supportere summen av siter på igjen.
De bygger ut det -> stor kost capex og høyt effektbruk gir høy pris for rask lading
De bygger ikke ut det, men satser på et ok maxnivå med effektdeling -> lang ladetid.

Løsningen for hydrogen på de samme utfordringerne er å sette opp en større eller ny tank ved siden den gamle og fortsette med samme effektforbruk.
Og evnt ved ventetid sette opp flere pumper til 3-10mill pr stk.

2 Likes

Nei.
Enten er EL solinnstallasjonen «like stor» og har gigantiske batterier e.l. som mellomlager.
Eller så er EL solsolinnstallasjonen mye større og kan supportere like mange biler. Sålenge sola er oppe eller det blåser(mølle)
Eller så er El solinstallasjonen like stor uten lagring og har lavere kapasitet på effekt og tid og antall.

Storskala EL har forholdsmessig problemet at man må velge mellom hvilke kapasietet|kostnadsulemper man skal leve med, jo større det blir.

El trenger en ny type store stasjonære grisebillige batterier laget av lett tilgjengelig materiale.
Når El har det, konkurerer El fordelaktig på fyllenettverksiden. Men fortsatt ikke på vekt/pr km på transportsiden.

Hvorfor? Effektiviteten på hydrogen er jo lavere enn det på en elbil, så man vil jo trenge mer effekt på stasjonene for å få samme effekt ut på hjulene til kjøretøyene?

I Nederland har de allerede ladere som lader via sol på dagtid og samtidig lagrer all ubrukt strøm på Tesla powerpacks til bruk på natten.

Spekuleres vel idag om at batteriet på en semi er mellom 800-1000kwt, for å kunne levere rekkevidden Tesla lover. En powerpack har 210KWt kapasitet, 5 batteripakker pr truck, forutsatt at de lader fra 0 til 100%.
Tesla har allerede en supercharger i US, som er satt opp med 250Kw solcelle anlegg og 5 powerpacks for lading av biler.

De har vel absolutt ingen problemer med å skalere dette opp til å takle Semier heller.

1 Like

Ikke så stor interesse på tekinvestor for denne, men sitter folk i ro? Jeg trodde vi skulle ned i dag, og er litt overrasket over utviklingen. Fornemmer taktskifte/større aktører som tar plass…
Serveres det melding på torsdag, så ryker 8kr…

Forventet hendelsesforløp fremover: Ny stor avtale presenteres, type hydrogen til kunstgjødsel eller til tog/buss satsningen. Rett etter smeller det inn ny emisjon for bygging av kapasitet i Usa. Alt dette innen 6-12mnd.

Eller er det Hyon som smeller inn gigantavtale med verft om hoffleverandør til båtsystemer? Fremtiden er lilla!

Jeg er mer og mer fan av selskapet men synes aksjen er for dyr nå. 10% økning av market cap vil være MYE penger

2 Likes

Ser den!
Carlsberger presenterer riktignok med mye matnyttig info på nøkternt vis på Shareville…

Jeg sitter nok altfor tungt sånn i forhold til anbefalt vekting, men så langt har det jo funket.

Enig med deg @Hod. Kommer storkontrakt snart, og ny emisjon til gigawatt fabrikk.
Det som kommer ut etterpå er jo et selskap som forhåpentligvis er rigget til å utkonkurere konkurenter, og gjør det mulig å produsere billig grønn hydrogen som skal spise av kaken til fossil hydrogen, og erstatte kull i stålproduksjon. Og det er da det blir stort! Men dessverre et stykke ned i veien dette…

Uhyre spennende selskap, men enig i at prisen er litt voldsom @Savepig. Men hey! The trend is your friend, and go with the hype :stuck_out_tongue_winking_eye::money_mouth_face:

4 Likes

Ja de som sitter inne må jo for all del bare ri bølgen!

Er mye lettere når man sitter med solid overskudd