Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL (Hydrogen Fuel)

Poenget er at de problemene vil bli mindre for hydrogen enn for ren el i storskala.

El må bygge ut for max tenkt effekt pr site på alle fyllesteder. Og følgene linje bak må da supportere summen av siter på igjen.
De bygger ut det -> stor kost capex og høyt effektbruk gir høy pris for rask lading
De bygger ikke ut det, men satser på et ok maxnivå med effektdeling -> lang ladetid.

Løsningen for hydrogen på de samme utfordringerne er å sette opp en større eller ny tank ved siden den gamle og fortsette med samme effektforbruk.
Og evnt ved ventetid sette opp flere pumper til 3-10mill pr stk.

2 Likes

Nei.
Enten er EL solinnstallasjonen «like stor» og har gigantiske batterier e.l. som mellomlager.
Eller så er EL solsolinnstallasjonen mye større og kan supportere like mange biler. Sålenge sola er oppe eller det blåser(mølle)
Eller så er El solinstallasjonen like stor uten lagring og har lavere kapasitet på effekt og tid og antall.

Storskala EL har forholdsmessig problemet at man må velge mellom hvilke kapasietet|kostnadsulemper man skal leve med, jo større det blir.

El trenger en ny type store stasjonære grisebillige batterier laget av lett tilgjengelig materiale.
Når El har det, konkurerer El fordelaktig på fyllenettverksiden. Men fortsatt ikke på vekt/pr km på transportsiden.

Hvorfor? Effektiviteten på hydrogen er jo lavere enn det på en elbil, så man vil jo trenge mer effekt på stasjonene for å få samme effekt ut på hjulene til kjøretøyene?

I Nederland har de allerede ladere som lader via sol på dagtid og samtidig lagrer all ubrukt strøm på Tesla powerpacks til bruk på natten.

Spekuleres vel idag om at batteriet på en semi er mellom 800-1000kwt, for å kunne levere rekkevidden Tesla lover. En powerpack har 210KWt kapasitet, 5 batteripakker pr truck, forutsatt at de lader fra 0 til 100%.
Tesla har allerede en supercharger i US, som er satt opp med 250Kw solcelle anlegg og 5 powerpacks for lading av biler.

De har vel absolutt ingen problemer med å skalere dette opp til å takle Semier heller.

Nettmøte med NELs CEO Jon André Løkke

1 Like
1 Like

Ikke så stor interesse på tekinvestor for denne, men sitter folk i ro? Jeg trodde vi skulle ned i dag, og er litt overrasket over utviklingen. Fornemmer taktskifte/større aktører som tar plass…
Serveres det melding på torsdag, så ryker 8kr…

Forventet hendelsesforløp fremover: Ny stor avtale presenteres, type hydrogen til kunstgjødsel eller til tog/buss satsningen. Rett etter smeller det inn ny emisjon for bygging av kapasitet i Usa. Alt dette innen 6-12mnd.

Eller er det Hyon som smeller inn gigantavtale med verft om hoffleverandør til båtsystemer? Fremtiden er lilla!

Jeg er mer og mer fan av selskapet men synes aksjen er for dyr nå. 10% økning av market cap vil være MYE penger

2 Likes

Ser den!
Carlsberger presenterer riktignok med mye matnyttig info på nøkternt vis på Shareville…

Jeg sitter nok altfor tungt sånn i forhold til anbefalt vekting, men så langt har det jo funket.

Enig med deg @Hod. Kommer storkontrakt snart, og ny emisjon til gigawatt fabrikk.
Det som kommer ut etterpå er jo et selskap som forhåpentligvis er rigget til å utkonkurere konkurenter, og gjør det mulig å produsere billig grønn hydrogen som skal spise av kaken til fossil hydrogen, og erstatte kull i stålproduksjon. Og det er da det blir stort! Men dessverre et stykke ned i veien dette…

Uhyre spennende selskap, men enig i at prisen er litt voldsom @Savepig. Men hey! The trend is your friend, and go with the hype :stuck_out_tongue_winking_eye::money_mouth_face:

4 Likes

Ja de som sitter inne må jo for all del bare ri bølgen!

Er mye lettere når man sitter med solid overskudd

Kjøpte meg inn ila høsten og litt på nyåret med snitt på ca 4, men har solgt meg kraftig ned på 6.5-7 ettersom den har gått meget fort siste tiden. Tenker det ikke er snakk om mye økning til før det kommer en liten korreksjon og/eller emisjon. Men den kan fort stå i 8+ før den tid.

NEL på Shareville

Joda, det postes og deles matnyttig informasjon og nyheter om NEL på Shareville. Titter innom i ny og ne. Ble bare litt lei diskusjonene samt at Shareville fortsatt ikke har implementert redigeringsmuligheter som jeg maste om flere ganger i 1-2 år før jeg til slutt bestemte meg for å slutte å poste der. Poster nå kun på egen vegg!

Ellers lurer jeg på om det faktisk er jeg som er opphavet til “NELlioner”-uttrykket. Brukte det første gang 20. februar 2017 da jeg svarte en “NELangelist” som omfavnet uttrykket og spredde det glade budskap i mange seinere poster, jfr. https://www.shareville.no/aktier/nel/kommentarer/nel-til-california-med-shell-7398474

nellion%C3%A6r

Klarte i alle fall ikke å finne begrepet “NELlionær” eller “NELionær” brukt før den datoen i farten. Men kanskje det bare jeg som er for dårlig til å “google” :stuck_out_tongue:

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @NoBrain (36 likes)
  1. @tooeasy891 (15 likes)
  1. @Mykle (13 likes)

[quote=“Mykle, post:472657, topic:227”]

Resten av topp 10:

  1. @Savepig (11 likes)

  2. @InfoLeecher (10 likes)

  3. @Jorove75 (6 likes)

  4. @Mml (4 likes)

  5. @Hod (4 likes)

  6. @anon99163478 (3 likes)

  7. @rokky (2 likes)

Gratulerer!

Sier meg fornøyd med en av de beste tradingview ideas jeg har hatt:

Akkurat nå synes jeg farelampene blinker en smule:

Market cap: 8 793 millioner på kurs 7,24

Dette kan sammenlignes med Kitron som har markedsverdi 1 691 millioner…

3 Likes

Ser at RSI ligger på ca 80 nå, som vel er overkjøpt territorie. Dersom aksjen fortsetter opp på stort volum og kanskje det børsmeldes en kontrakt/avtale med f.eks Yara, hvordan vil RSI utvikle seg da dersom oppgangen blir enda større på enda mer volum?

2 Likes

Hva som vil skje?
RSI vi bli enda høyere.
En aksje kan være i overkjøpt territorie veldig mye lenger en man tror før en pullback kommer…
Bare som et eksempel nylig, se på SSHIP som hadde RSI på over 80 på 7kr, kursen doblet seg derfra på få dager.

1 Like

Okei, så egentlig funker RSI som indikator helt frem til noe uforutsett positivt blir meldt/ryktes? Jeg får lese meg litt opp på RSI. For hvordan reagerer/tilpasses RSI på en dobbling fra allerede overkjøpt territorie på 80 ?

Se på Nels rsi, så ser du at den tradisjonelt snur på disse nivåer, men magen min sier meg at vi skal videre. Var noe med handelsmønsteret tirsdag som var nytt. Særdeles potent.
Får se hva robotene sier i morgen. Enten er noen forsynt, eller så fortsetter kjøret.

Tja, RSI er jo bare en pekepinn man kan bruke for hvor sannsynlig det er at en pullback kommer… Alltid veldig vanskelig å time akkurat når og treffe topper… Særlig når kursen som her og er på ath og ikke er opp mot noe gammelt motstandsnivå.
Personlig ser jeg alltid på volumet også, og oppgangen i NEL har vært på veldig høyt volum de siste dagene, noe som er positivt.

1 Like