Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Småprat (NEL)

Det vil komme mye nytt inne batteri, som vil bli lettere og bedre enn dagens. Spørsmålet er bare når det kommer.

Batteriutviklingen går jo rasende fort for tiden.

Dette var estimatet fra 2016. Model 3, som kom på tampen av 2018 hadde 247 wh/kg, så da ligger man jo en god del høyere enn dette estimatet også.
Etter oppkjøpet av Maxwell sies det jo at Tesla har roadmap mot 500wh/kg med teknologien de skaffet.

Det blir puttet MYE penger inn i utvikling av batteri nå, det er virkelig big business. Toyota har jo påstått 2x energitetthet, som skal komme i batterier de leverer i egne biler til neste år under OL i Tokyo. Dette skal da være solide state batterier som ikke krever kjøling, som jeg tenker burde egne seg mye bedre til langtransport.

NEL er nå på billigsalg.
Ubegripelig at investorene ikke ser det.
Har selv tro på at Hydrogen som drivstoff, vil være verdensledende, innen 15 - 20 år

Like billig som tilbud på 0,5l drikke til pølsemenyen på Circle K til 25kr.

4 Likes

Billigsalg er den nok ikke

2 posts were merged into an existing topic: Fremtidens biler

Tipper mye av dette jaget skyldes den ene posten på aksjonærlistene som akkumulerer opp mot en spennende grense.
De har en teknologi som betjener et marked som knapt eksisterer pr idag. Dette kan selvfølgelig endre seg, men at de skal være verdsatt slik de er nå er helt tullete.

Tesla, som alle roper og skriker ut er for høyt verdsatt ligger på 41mrd USD, med en omsetning på 4,5mrd USD. Altså verdsatt til ca 10 ganger omsetning.
NEL som ifølge deg selv er på billigsalg, er verdsatt til 7 mrd, og hadde i Q1 en omsetning på 120MNOK. Det er 60!! ganger omsetningen.

4 Likes

Det blir jo selvfølgelig helt feil å sammenligne på denne måten, men det skjønner vel alle?

Hvorfor?

Litt i forhold til hvor selskapene er ifht hverandre på nåværende tidspunkt.

2017 2018 2019E 2020E 2021E
Revenues 298 489 554 827 1,734.
(sparebank 1 estimat).

Vanskelig å sette ett regnestykke på ett selskap som NEL nå, likeså å estimere fremtidig verdi. Fremtidig potensiale er vel det som kjøpes på nå, hva dette er er jo helt umulig å si noe som helst om. Enten eller, troen eller ikke troen?!

Der er jeg uenig :slight_smile: Jeg er enig i at et “fullvoksent” selskap med stabil inntektstrøm år over år ikke skal verdsettes som et vekstselskap, men:
Her er to selskaper i vekstfasen, i markeder som skal vokse voldsomt fremover.
Begge må kunne kalles markedsledende med sine respektive teknologier.
ELbil har pr nå en mye bedre penetrasjon enn @hakon noen gang vil få hydrogen og burde i mine øyne kunne kreve en premium på prisen, men her er det så til de grader motsatt. Hydrogen står litt på stedet hvil, og det ser du også på YoY veksten til NEL.

1 Like

Den premien tror jeg kan virke motsatt i Teslas desfavør, da det kommer mye fra de store produsentene som i tillegg KLARER å lage biler også kommer opp med rekkevidde som holder for folk flest (50mil).

Hva vil du med den kommentaren?
Dårlig bais eller bare lite forståelse? Vanskelig å tolke når du ikke sier noe

Det er ikke noe å tolke der. Om du ikke skjønner hva det innebærer er det ikke håp…

Hvorfor er naive småaksjonærer alltid så villige til å ta i mot og ta i mot fra større aktører som selger seg ut på veien nedover i overprisede opphypede selskaper??

Det skjer ofte, det er trist og jeg skjønner det ikke…

Dette er et håpløst case etter mitt syn!

3 Likes

Saudi Aramco satser på oljefyrt hydrogen

Det statlige saudiarabiske oljeselskapet Saudi Aramco åpnet Saudi-Arabias første hydrogenfyllestasjon onsdag.

Konsernsjef Amin Nasser i Saudi Aramco sier i en pressemelding at pilotprosjektet er en spennende mulighet for selskapet til å demonstrere potensialet for hydrogen.

“Dagens milepæl er et viktig steg i å gjøre olje-til-hydrogen til en realitet, ettersom Saudi Aramco fortsette å fokusere på å skape gjennombruddsteknologier og løsninger som del av våre langsiktige tiltak for å redusere karbonutslipp”, sier Nasser.

Stasjonen har fylleteknologi fra seksapet Air Products.

“Vi er beæret av å samarbeide med Saudi Aramco om å etablere og utvikle et bærekraftig, hydrokarbonbasert hydrogentilbud for brenselcellebiler i Saudi-Arabia”, sier Seifi Ghasemi, konsernsjef i Air Products.

1 Like

Uten karbonfangst (antar de ikke bryr seg om dette), blir det vel nesten som å lade elbilen med dieselaggregat.

5 Likes

Ja det der må være noe av det mest idiotiske… ! Haha disse Saudiene ass.

Clearstream eier nå over 25% av NEL. Vet vi noe om hvem disse representerer?

Får vel snart vite det når enkeltaksjonærer eier over 5% må de flagge

“Ingen av dem har imidlertid passert grensen på 5 prosent. Da ville de blitt nødt til å flagge, altså å gjøre seg offentlig kjent.”