Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Noram Drilling AS

Landrigger er et nytt segment for meg, men kjøpte meg inn her rett etter emisjonen. Er det noen faste rutiner i bransjen mtp hvor lang tid etter månedsskifte vi får info? Det var vel 5. desember forrige gang.

Ligger an til månedlige oppdateringer rundt den 5. og utbetaling midt i måneden ser det ut til. Ble litt ujevnt de to første månedene, og mulig de tilpasser q-rapporteringen.

1 Like

Vurderer inngang her, men er helt blank på landrigger. Men er litt typen rigg er digg. Sier magefølelsen deres at det blir utbytter hver mnd 1 år frem?

Det er selskapet selv som sier månedlige utbytter, og at all free cashflow skal deles ut. Så lenge ratene er på dette nivået blir det minst 1 kr i måneden.

Jeg forventer at de kommer med en oppdatering i disse dager tilsvarende den som kom på kvelden 5. desember - bla litt opp, så ser du den.

Edit:
Ser at Noram også ble omtalt i XI sin morgenmail:

image
(det er vel Patterson-UTI de sikter til)

NorAm Drilling AS – Monthly rig update and key information relating to the cash distribution for January 2023

3 Likes

Ser ut til at de holder litt igjen på utbytte. Med denne takten ligger det an til ca 21 % yield på kurs 56.
Clockwork…

4 Likes

NorAm Drilling AS - Ex cash distribution NOK 1.00 today

2 Likes

Presentasjon hos Nordnet:

På ca 5: 40 her sier han at ratene de slutter riggene til i dag ligger høyere enn det de sluttet til før nyttår, da de lå tett oppunder USD 31k i backlog ut over desember. Tilsier at de slutter høyere enn USD 31k i dag, og ingenting i veien for å gå opp mot USD 40k i dagrater. Ut fra det som ble sagt på q3 har jeg mine tvil om de vil få slike rater, men det ville jo vært veldig hyggelig!

ca 11:40 i Q&A:
Dagrater på USD 30 K gir 12 kr utbytte, USD 35K gir 18 kr, USD 40k gir 24 kr

Mye god info

2 Likes

Da bikker vi ny måned. Drøy uke til neste oppdatering. 2-3 uker til neste utbytte. Kan godt bli mer enn krona, men der er nok gulvet også, med rater og employment de har nå.

Solgte meg faktisk akkurat motvillig ut, kun for å redusere risiko, noram er ein av favorittene mine, men har vært all inn i aksjer og solgte meg ut av 4 selskap nå så eg iallefall sitter med nesten 30% cash. Alle er så bull nå så eg blir nervøs for om denne spådde resesjonen nærmer seg.

Liker Noram svært godt fordi dei har vært forutsigbare, har overraska meg positivt med utbytte og oppdaterer gjevnlig, samtidig som den ikkje blir hausa opp av randoms på nett. Føler pengene mine var trygge her og håper den ikkje stikker fra meg og at eg får meg inn igjen iløpet av dei neste månene, har vært vinneren min siden eg gjekk inn og liker ikkje selge vinnerene

Lykke til med å finne noen med bedre yield! Har du 30% cash etter salg her er jeg meget spent på hva du sitter igjen med av andre aksjer.

Eg hadde ikkje 30 prosent i Noram, solgte meg ut av wawi, Elkem, noram og elmera idag.

Resterende aksjepost er:
Cool Company - 23.1 %
Hafnia - 19.6 %
Srbank - 16.9 %
Amsc - 15.8%
Vår energi - 15.5%
Orkla - 5.4%
Telenor -3.8%

Har økt ein del i cool og hafnia siste veka, litt derfor eg selger andre poster. Har tenkt å redusere cool om den treffer 110. Reduserer og muligens hafnia om den treffer 60.

Solgte som sagt fordi eg frykter ein nedgang, godt mulig eg bommer, men noken ganger må eg berre ta profitt. Har ingen andre selskap eg tenker gå inn i nett nå, muligens wwi om den faller mot 260 eller skogen om oceanwood selger, prøver å sitte litt på cash.

Og inn igjen i Noram om den faller mot 56

Noe spesielt som gjør at det er de 4 du tar utgang av? Vurdert de til å høyest risiko? Eller er det bare generell makro som gjør at du sikrer?

Nei, ikkje noken spesielle grunner basert på fakta, generell makro kan du sei og egen synsing. sjølv om makroen ser bedre ut enn før. Kan jo sei eg var godt i minus etter lakseskatten i sep og er nå noken fine prosent I pluss så ville berre sikre litt cash itilfelle dette er siste bear market rally, har grublet veldig siste vekene så håper eg sover bedre når eg er mindre investert.

Elkem kjøpte eg ifjor sommer lavt 30 og hadde tenkt lenge å selge på 36, noke den har vært ofte, men da har eg ikkje vært online. Eg hadde tenkt nå og holde til neste veke og selge etter 4q rapport, rekner med det blir annonsert bra utbytte og silisium prisene er muligens på veg opp igjen så godt mulig den stiger på det, men solgte nå så eg slepper tenke på den.

Elmera tok eg spontant på 14.61 og tenkte holde til rett før utbytte, men den angra eg på så solgte meg ut etter noken dager for ca 1 colaboks i profitt.

Wawi tenker eg og blir positiv på q4 og hopper over 100 igjen, men har lest meg litt opp på wwi og virker som kanskje det er meir verdi i holdingselskapet, tenkt å bytte i ein måned, men nå har wwi gått litt ifra meg.

Noram har gått ganske bra, virker som om den har etablert seg her på 60 og trur den vil dra opp videre, berre litt bekymret for om USA vil stagnere snart og at dette er siste bear market rally. Men trur som sagt at ratene vil fortsette opp og eg likte ikkje å selge denne. Kommer derfor muligens innigjen etter andre utbytter i mars

Aksjene eg har igjen er av ulike grunner, bank er statistisk det som går best når ein resesjon snur så holder den, er og kun noken prosenter i pluss så om me ungår resesjon kan eg holde den lenge om alt går dårlig. tipper dei har lånt ut ein del til oljeindustrien siste kvartal så håper eg kan selge på 135ish som den var på for eit år siden ivår om alt klaffer. Ellers holde long

Amsc har eg og gunstig inngang og den kan vise til lengre historikk en noram, sjølv om utbytteprosenten er litt lavere.

Tel selger eg om den går til 110, men er berre liten post på 150 aksjer.

Orkla føles trygg og kjedelig så holder.

Cool trur eg vil gå opp på 4q når det blir annonsert ratene på siste 2 skip, har og truen på LNG lang sikt, men kommer ein del nye skip nesteår så vil redusere litt her når eg er i pluss om eg blir det, har gav på høg 107, resten holder eg til nov-des når ratene kanskje peaker.

Hafnia relativ ny, tok litt i romjulen og økte nå når oaktree solgte, har truen på at den vil gå opp flere kr enn noram neste 2 måneder så bytta litt noram ut med den.

Vår er eg og i minus så vil ikkje selge med tap, håper eg får litt hjelp av opec ikveld

Takk for svar. Kommenterer kun noram her, så de andre posisjonene har jeg ingen formening om.

Jeg ser poenget med å sikre gevinst. For egen del har jeg redusert på en del poster, og vurderer noram for parkering av disse pengene. Selv om jeg har GAV på 42 ser jeg ingen problemer med å skyte inn mer på 65, så lenge markedet ser ut som det gjør nå, og sannsynligvis det kommende året.

Om den tar turen ned på 50-tallet igjen blir det nok å øke beholdningen en del.

1 Like

Ny uke står for døren. I løpet av uka forventer jeg en ny månedsoppdatering med rater, utilization, backlog og neste utbytte. Våger de å øke fra kr 1 denne gangen? Om så skjer vil vi nok få en bra utvikling i kursen også, selv om også siste uke har vært hyggelig. Oppdatering skal komme ca 10.feb, så før helga tenker jeg.

Siste ukes rig count er noe ned i USA, noe jeg intuitivt tenker er i Norams favør, all den tid alt tilsier press og gode tider for rig-operatører. Kan noen korrigere meg om jeg tenker feil her?

Siste utbytte-podcast fra DnB legger lite imellom på forventninger til olje de neste årene.

Jeg har ikke økt beholdningen, men det frister å parkere noen flere kroner med litt mindre risiko (og ikke fullt så stor oppside) enn i biotek.

1 Like

NorAm Drilling AS – Monthly rig update and key information relating to the cash distribution for February 2023

2 Likes

Liten økning i utbytte til kr 1,05

Lover bra for kommende måneder

edit:
Prøver å oppdatere regnearket. Ikke fått noen motforestillinger, og ser ikke ut til å bomme veldig mye.
På dagens kurs vil NOK 1,05 pr mnd gi ca 20 % yield (konservativt anslag)

2 Likes

Ser backloggen har økt med 500 $ pr dag fra forrige mnd og med stigende dollarkurs kan utbyttene bli høyere om ikke kostnadene spiser for mye.

Og utbyttene er tilbakebetaling og skattefrie, stemmer det?

Per q3 22 hadde de et framførbart underskudd på USD 31m, men utbytte er ikke skattefri for personlige mottakere (mener jeg - jeg tror ikke dette er tilbakebetaling av innskutt kapital, må sjekke)

Noram er norsk, og under fritaksmetoden, så for selskapsaksjonærer er utbytte er nærmest skattefritt.

De har opplyst om stabil arbeidsstokk, med greie vilkår. Dagkost er budsjettert med USD 16,7, og i det ligger også noe justering for økte kostnader. I tillegg er det gode kontrakter som evner å løfte mye av inflasjon over på oppdragsgiver.