Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Noram Drilling AS

Noe spesielt som gjør at det er de 4 du tar utgang av? Vurdert de til å høyest risiko? Eller er det bare generell makro som gjør at du sikrer?

Nei, ikkje noken spesielle grunner basert på fakta, generell makro kan du sei og egen synsing. sjølv om makroen ser bedre ut enn før. Kan jo sei eg var godt i minus etter lakseskatten i sep og er nå noken fine prosent I pluss så ville berre sikre litt cash itilfelle dette er siste bear market rally, har grublet veldig siste vekene så håper eg sover bedre når eg er mindre investert.

Elkem kjøpte eg ifjor sommer lavt 30 og hadde tenkt lenge å selge på 36, noke den har vært ofte, men da har eg ikkje vært online. Eg hadde tenkt nå og holde til neste veke og selge etter 4q rapport, rekner med det blir annonsert bra utbytte og silisium prisene er muligens på veg opp igjen så godt mulig den stiger på det, men solgte nå så eg slepper tenke på den.

Elmera tok eg spontant på 14.61 og tenkte holde til rett før utbytte, men den angra eg på så solgte meg ut etter noken dager for ca 1 colaboks i profitt.

Wawi tenker eg og blir positiv på q4 og hopper over 100 igjen, men har lest meg litt opp på wwi og virker som kanskje det er meir verdi i holdingselskapet, tenkt å bytte i ein måned, men nå har wwi gått litt ifra meg.

Noram har gått ganske bra, virker som om den har etablert seg her på 60 og trur den vil dra opp videre, berre litt bekymret for om USA vil stagnere snart og at dette er siste bear market rally. Men trur som sagt at ratene vil fortsette opp og eg likte ikkje å selge denne. Kommer derfor muligens innigjen etter andre utbytter i mars

Aksjene eg har igjen er av ulike grunner, bank er statistisk det som går best når ein resesjon snur så holder den, er og kun noken prosenter i pluss så om me ungår resesjon kan eg holde den lenge om alt går dårlig. tipper dei har lånt ut ein del til oljeindustrien siste kvartal så håper eg kan selge på 135ish som den var på for eit år siden ivår om alt klaffer. Ellers holde long

Amsc har eg og gunstig inngang og den kan vise til lengre historikk en noram, sjølv om utbytteprosenten er litt lavere.

Tel selger eg om den går til 110, men er berre liten post på 150 aksjer.

Orkla føles trygg og kjedelig så holder.

Cool trur eg vil gå opp på 4q når det blir annonsert ratene på siste 2 skip, har og truen på LNG lang sikt, men kommer ein del nye skip nesteår så vil redusere litt her når eg er i pluss om eg blir det, har gav på høg 107, resten holder eg til nov-des når ratene kanskje peaker.

Hafnia relativ ny, tok litt i romjulen og økte nå når oaktree solgte, har truen på at den vil gå opp flere kr enn noram neste 2 måneder så bytta litt noram ut med den.

Vår er eg og i minus så vil ikkje selge med tap, håper eg får litt hjelp av opec ikveld

Takk for svar. Kommenterer kun noram her, så de andre posisjonene har jeg ingen formening om.

Jeg ser poenget med å sikre gevinst. For egen del har jeg redusert på en del poster, og vurderer noram for parkering av disse pengene. Selv om jeg har GAV på 42 ser jeg ingen problemer med å skyte inn mer på 65, så lenge markedet ser ut som det gjør nå, og sannsynligvis det kommende året.

Om den tar turen ned på 50-tallet igjen blir det nok å øke beholdningen en del.

1 Like

Ny uke står for døren. I løpet av uka forventer jeg en ny månedsoppdatering med rater, utilization, backlog og neste utbytte. Våger de å øke fra kr 1 denne gangen? Om så skjer vil vi nok få en bra utvikling i kursen også, selv om også siste uke har vært hyggelig. Oppdatering skal komme ca 10.feb, så før helga tenker jeg.

Siste ukes rig count er noe ned i USA, noe jeg intuitivt tenker er i Norams favør, all den tid alt tilsier press og gode tider for rig-operatører. Kan noen korrigere meg om jeg tenker feil her?

Siste utbytte-podcast fra DnB legger lite imellom på forventninger til olje de neste årene.

Jeg har ikke økt beholdningen, men det frister å parkere noen flere kroner med litt mindre risiko (og ikke fullt så stor oppside) enn i biotek.

1 Like

NorAm Drilling AS – Monthly rig update and key information relating to the cash distribution for February 2023

2 Likes

Liten økning i utbytte til kr 1,05

Lover bra for kommende måneder

edit:
Prøver å oppdatere regnearket. Ikke fått noen motforestillinger, og ser ikke ut til å bomme veldig mye.
På dagens kurs vil NOK 1,05 pr mnd gi ca 20 % yield (konservativt anslag)

2 Likes

Ser backloggen har økt med 500 $ pr dag fra forrige mnd og med stigende dollarkurs kan utbyttene bli høyere om ikke kostnadene spiser for mye.

Og utbyttene er tilbakebetaling og skattefrie, stemmer det?

Per q3 22 hadde de et framførbart underskudd på USD 31m, men utbytte er ikke skattefri for personlige mottakere (mener jeg - jeg tror ikke dette er tilbakebetaling av innskutt kapital, må sjekke)

Noram er norsk, og under fritaksmetoden, så for selskapsaksjonærer er utbytte er nærmest skattefritt.

De har opplyst om stabil arbeidsstokk, med greie vilkår. Dagkost er budsjettert med USD 16,7, og i det ligger også noe justering for økte kostnader. I tillegg er det gode kontrakter som evner å løfte mye av inflasjon over på oppdragsgiver.

NorAm Drilling AS - Ex cash distribution NOK 1.05 today

1 Like

Payday!

1 Like

NorAm Drilling AS – Invitation to Q4 2022 results presentation

Financial calendar

NorAm Drilling AS - Fourth Quarter 2022 Results

1 Like

NorAm Drilling AS - Fourth Quarter Results Presentation

Fikk ikke noe på 50-tallet, men fikk økt litt på lav 60. Fortsatt lavt snitt på 44.

Med kr 3,05 i utbytte så langt, og fortsatt månedlige på 1,05 framover er dette en av vinnerne mine.

Solgte ut en del av DVD nettopp, og parkerte en del i Noram. Tror DVD kan gå litt til, særlig hvis de også begynner med utbytter. Men var med fra IPO, og hadde godt over 100 % på den, så føles riktig å spre risikoen. Sitter fortsatt med en god DVD-post.

Nå bikker vi månedsskifte snart, så da er det klart for en ny oppdatering.

1 Like

Eg har tatt NORAM igjen, mindre posisjon enn sist (2/3), men tok 2 omganger og snitt nå 59.01, tenker enda kanskje doble i mars når eg får andre utbytter, men ser at rigg counten i USA har gått ned mest antageligvis pga vedlikehold så prøver følge med om meir endringer skjer (at dei går ned pga svak gass pris)

Klarer ikkje sitte på cash, trenger tips til det, sitter på 10% nå, men er enda bear så vil redusere - har berre for masse FOMO og det vil bite meg snart.

Etter sist post så har eg solgt ut Orkla som eg trudde var min mest sikre aksje, falt fra 74 fra sist post her, gjekk ut høg 69 så tapte ein del på ikkje selge før. ELK steig ein del etter q4 så burde holdt ei veke til, men men. resten traff eg iallefall ok på, WAWI falt 16,-, men henter seg litt inn igjen siste 3 dager og ELMERA ca. samme sted som sist. WWI som eg ville inn i var nede på 267, men orderen min gjekk ikkje igjennom, har kjøpt litt SAGA itilleg til NORAM siden sist. Norske skog som eg og vurderte er nå lavere enn eg tenkte eg ville inn på (67), rart det der når den faller til tenkt sum så har eg ikkje lyst på lengre, håper nå den faller ned på 59ish før eg eventuelt tar, men tenker kjøp her rundt 65,- er bra på sikt.

Resten av aksjene mine har gått over all forventning, men 3 av dei største vinnerene har q4 imorgen, Eg sa eg ville redusere COOL på 110 og TEL på 110 men holder enda begge, TEL er eg meir rolig med nå ettersom tilbakekjøp startet, men spent på COOL, den har gått veldig bra siste 2 veker så redd den vil falle om utbytte kun kommer på rundt 2,- per kvartal, håper på det dobbelte minst. Hafnia og har fortsatt opp så lurer på om eg burde ha tradet den ut idag, 4q vil være bra men ikkje fantastisk, er først 1q dei har tent veldig bra så litt redd den kan falle i morgen for “nye investorer” (dei som tok på FA tips) som forventer meir. AMSC og har steget 4kr siden sist post, er den eg forventer “skuffer” og faller, trur folk forventer meir enn 1kr utbytte men tipper den vil ligge rundt det, kanskje 1.15. Uansett så er det ein aksje eg har i skuffen. Forventer økende utbytter i noken kvartaler og at den vil oppdrettholde det i minst 7 kvartaler (med denne dollaren) før dei begynner ta dei eldste skipene inn på vedlikehold.

Men jo NORAM, har ikkje så mange nye tanker om den, liker enda prosjektet men føler børsen er for høg om dagen. Prøver derfor være klar for å forsvinne raskt ut av alle aksjene eg sitter i, men lettere sagt enn gjort.

Ellers begynner VSSAB å sjå fristendes ut her på 95,-. Trudde den hadde gått fra meg, men folk selger den ned etter q4 på lavt volum, vurderer sterkt å gå inn her med siste 10% og holde til juli.

Ellers er største tabben å ikkje ta eit lodd i OTL, Odfjell er eit selskap eg alltid har hatt respekt for og fulgte med på OTL etter release og venta på korreksjon når den låg rundt 27-28 før den eksplodere, Håper nå den går litt ned og vil ta på 45ish, men virker ustoppelig så virker som den er gått fra meg, redd det vil være støste tabben 2023.

1 Like

Virker det som DnB smb har stoppet nedsalget sitt her?

Noram er på energikonferanse hos Sparebank1 i morgen

1 Like

Gode signaler om økende utbytte på konferansen.

Siden notering har noram levert på absolutt alt de har snakket om

• økende dagrater
  • eksepsjonell utnyttelse (over 99 % over tid)
  • ingen overraskelser på kostnader
  • månedlige utbytter (sannsynligvis økende) med yield ved dagens kurs på over 20 %
  • månedlige oppdateringer på utnyttelse og rater

Den kommende uka blir det nye oppdateringer, og nytt utbytte. Kommer de til å øke igjen. Ser vi nok 1,1?
Blir ikke skuffet ved fortsatt 1, 05, men siden de har signalisert økning utover våren hadde det vært artig om det kom nå - tidligere enn ventet.