Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordea Investor - erfaringer?

Jeg tror jeg fortsetter i Sbanken. Ved 20 handler i mnd blir det 0,04 %, min 49kr, ellers blir det 0,05%, min 79 kr. Der en økning nå dessverre, men jeg avventer i hvert fall litt med bytte. I Nordea må man betale en del i årlig avgift bare for å ha vps konto.

Hos nordnet må man betale ny kurtasje for hver dag det blir handlet i en ordre, og hvis man endrer en ordre. Dette har relativt mye å si hvis man handler i små selskaper, og det gjør jeg. Sånn er det ikke i Sbanken. Veldig irriterende når roboter tar 1 aksje, også må du betale 1 stk minstekurtasje for det. Jeg kjøpte feks en liten post i Smartoptics. Da ble det handlet i den ordren i 3-4 dager. Dvs ville blitt 3-4 ganger høyere kurtasje hos Nordnet.

Ved kjøp i små selskaper er det fordel med lav minstekurtasje, siden det ikke er så lett å kjøpe store poster. I store selskaper er det viktigst med lav prosent og evt maks kurtasje hvis man kjøper store poster. Spørs litt hva man handler.

Hvis man gjør 20 handler i mnd til 79kr pr stk, blir det 18 960kr i året. Halvparten hos Nordea med 20 handler opptil 100k.

Har flyttet fra Nordea til Nordnet. Aksjedesk har alltid vært bra som Premium-kunde. Problemet med Nordea er utviklingen av kurtasje fra 0,04 %, min. NOK 1,00 maks kr 99,00 til i dag 0,04 %, min. kr 39,00 maks kr 149,00 og utvalg og pris på indeksfond.

3 Likes
  1. November stenges Nordea Investor. Kjøp og salg av aksjer og fond vil da være på mobil-og nettbanken.
    Hva tenker dere som i dag bruker Nordea Investor ?
    Nordea Investor er jo ikke akkurat superduper som det er i dag, men å ta det helt bort vil vel være dårlig valg av Nordea ?
    Hva tenker dere her ?
2 Likes

Jeg har brukt det siden det kom, og bytter nå bank til Pirato og Infront Webtrader via dem. Mye bedre, har tenkt på det lenge, men tar steget nå. Må vel ha vært en av Nordeas beste Nordea Investor kunder. Stilt et spørsmål på mange mange år og betalt 75k i kurtasje :stuck_out_tongue:

Løsningen var crap og buggy, men siden jeg kunne alle bugsene til fingerspissen så var det 0 stress og egentlig features andre ikke hadde :stuck_out_tongue: Men skjønner at det ikke var helt optimalt for nye kunder. Realtidskursene var ikke realtid streaming, men øyeblikksbilder som man måtte oppdatere selv, det var kanskje det verste.

Mobiltraderen funker ikke fordi man ikke får et interaktivt trading-vindu, vanskelig å se hva som egentlig skjer med aksjen og postene. Mye bedre hos Nordnet.

Og sist men ikke minst, dyr kurtasje.

5 Likes

Takk for svar.
Har vært kunde i Nordea en år rekke, og naturlig at jeg bruker Investor der når jeg startet med aksjer for en del år tilbake. Kult med 1 kr i kurtasje , men nå er det jo ikke billig i det hele tatt.
Hva er inkludert hos pareto ? og hva koster det der kontra andre banker ?
Kjekt med realtime på aksjene. Du skriver at du må oppdatere for å få realtime hos Nordea. Jeg trenger ikke det hos meg.

På Nordea Investor? Da er kursbildet sånn: 1 rad og oppdater, hvordan ser det ut hos deg?:

Infront kan du få via mange, blant andre Nordnet også. Det som er bra med Pareto er at de ordner alt veldig raskt. Skulle shorte Tesla for en tid tilbake og de ordnet shortavtale for USA på en halvtime opp til 100k. Servicen der er veldig veldig bra og de man prater med vet hva man spør om.

2 Likes

Dette bildet her , oppdaterer seg ikke automatisk hos meg heller. Da må jeg trykke på Snapshot, 5 nivå knappen. Men på hovedsiden når jeg har Investor oppe, så blinker det rødt og grønt og kursen er live der.

Morsomt at vi har så forskjellige visninger haha. Samme hos meg på indeksoversikten osv. Men ikke når jeg skal handle en aksje eller i listene jeg har laget selv. Og så virker det random om man får 1 eller 5 nivåer i ordredybden på en aksje, og skulle jo helst hatt mye mer.

For en tid tilbake (mulig et par år siden) så forsvant realtime. Da ringte jeg inn og klaget på det. Til svar fikk jeg, at så lenge jeg ringte inn og klagde, så fikk jeg realtime tilbake sa han :slight_smile: Tror mange ikke gadd og ringe inn som fortsatt i dag ikke har realtime hos Nordea Investor. :slight_smile:

1 Like

Ja, haha jeg har ikke ringt :stuck_out_tongue: Er på på noen av oversiktene automatisk da :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg handler i Nordea mens jeg ser kursene på Nordnet.
Eneste årsak til å beholde Nordea er at jeg flytter penger fra ASK til høyrente når jeg har solgt og tilbake til ASK når jeg ønsker å kjøpe.
Passer på å la nok bli stående på ASK til å ikke utløse skatt.

De har vel ikke høyrentekonto hos Nordnet?

Fucker ikke det til skjermingsfradraget? :stuck_out_tongue:

Gjør nok det :thinking:
Så spørs det hva som blir størst - skjermingsfradrag eller renter

1 Like

« Utbytte og aksjegevinster skattes med inntil 37,84 prosent i 2024. Det er noen formkrav, du må blant annet eie aksjene ut året for at du skal få opparbeidet skjermingsfradrag. – Eier du en aksje fra mai til oktober, da vil gevinsten skattlegges med 37,84 prosent, sier Ganji.»

Det betyr vel at hvis man trader (kjøper og selger flere ganger i året) så blir det ikke skjermingsfradrag ?
Eller får man av det man har 31 desember?

I løpet av et inntektsår kan det forekomme mange innskudd og uttak på kontoen. Skjermingsgrunnlaget settes til den laveste innskuddssaldoen på kontoen i løpet av året, tillagt ubenyttet skjerming fra tidligere år.

Så, la oss si du har høyrentekonto med 4,5%
Skjermingsfradrag 3,3%
a) Du har 100k i cash som du har 50% av tiden på høyrentekonto og 50% av tiden i aksjer. Du får da 2250 kr i rente før skatt, 1755 etter skatt og 0 i skjermingsfradrag
b) Du har 100k i cash som du har 100% av tiden på ASK. Du får da 3,3% skjermingsfradrag eller 3300 kr som du kan trekke fra på skatten du ellers skulle betalt når du tar ut pengene.

Så sant du går med overskudd og ikke sitter i cash vesentlig mer enn 50% av tida, så lønner det seg bare å ha pengene på ASK til 0% rente.

3 Likes

Også om man går ut og inn av samme aksje flere ganger i året?

Det kommer an på hvor mye du er utenfor aksjer. Er du utenfor 80-90% av tiden så er det vel rundt break even.

Dette kan tolkes som at man må eie aksjene hele året for å få skjermingsfradrag

Jeg postet over, de ser på den laveste innskuddsaldoen.