Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Aksjonærlister og shortaktører (NANOV)

Hestku*?:thinking::laughing:

1 Like

@Hallakis?

Ja @Savepig?

@hakon?

Hva har alt dette vissvasset med Nano aksjonærlister å gjøre?
No må dok pinade skjærpe dokker båis ænd gørls! :rage::joy:

4 Likes

@pdx. Opprette egen tråd for insidere og quiz ?

27 Likes
4 Likes

Ser jo ut som at det lave volumet gjør at shortere må betale det det koster å komme seg ut!

2 Likes

Alle netto shortposisjoner over 0,2% er rapporteringspliktige til finanstilsynet. Finanstilsynet oppgir kun posisjoner over 0,5%, dvs at de sitter på en veldig interessant database med 0,2-0,49% posisjoner som hadde vært ekstremt verdifull for oss.

Jeg kontaktet finanstilsynet og spurte dem om det var mulig for oss å få vite noe om disse posisjonene; f.eks antall posisjoner, eller total størrelse, jeg bad ikke om info om hvem som har posisonene, hvor store posisjonene er, eller dato etc. Jeg bad egentlig om hva som helst av info…

Dette er svaret:

SSR er et EU-harmonisert regelverk, og det er derfor begrenset hva vi kan tillate oss å gjøre lokalt i Norge.
For short-posisjoner mellom 0,2% og 0,5%, så er det vår tolkning at vi ikke kan publisere informasjon om disse, inkludert antall posisjoner eller aggregerte data.

7 Likes

Drit og dra :fu:

7 Likes

Bra initiativ Sala! Jeg er rimelig sikker på at det spekuleres i å ligge rett under 0,5, spesielt mtp omsetningen som har vært, ser ikke helt hvordan short aktørene skal ha klart å dekke inn mye mer enn akkurat under 0,5. Tror det er 4-5 aktører som ligger rett under grensen. De skal få kjørt seg de som har 0,49 når nyhetene kommer utover høsten :slight_smile:

2 Likes

Så kan man jo spørre seg hvorfor? Er det hensynet til privatlivets fred a la de fulle aksjonærlister vi heller ikke får? Hvis jeg sier k k kk k, så skjønner alle at jeg stammer og skal til å si kriminelt. HK kan jeg nesten ikke si hva betyr, men det har mening.

Plottet litt. Var mens både OM Holding og FTF hadde lav beholdning at shorten var på max. Blir spennende å se FTF sin rapport straks.

3 Likes

OM H er kanskje ikke helten vi så for oss. For en HK!

Har han lånt ut sine aksjer tror du , og selger seg ut nå som han da skal ha fått dem tilbake…?? Her blir det mye synsing …

…så var det det med humoren igjen;)

Mulig det er påpekt før.

Men fra 2 til 18 mai shortet GSA noe voldsomt med aksjer. Kursen lå på 50 og under.
Kan ikke skjønne annet enn at de må ha tapt mye penger. Og de dekker inn fortsatt på kurser rett under 70.
Selvsagt en hyggelig gest til oss som plukket på sånne kurser :slight_smile:

Når det gjelder OM Holding er jeg ganske sikker på at det har blitt redusert i Laks nå som kursene er høye. Og inn i Nano på lave kurser.
En perfekt timing.

1 Like

Jeg har hatt en følelse av at OM har lånt ut til de i shorts.
Jeg har beholdt buksene på og doblet min lille post i går, men ikke basert på at OM øker.

Mem hvorfor hente tilbake, og hvorfor nå?