Tenker du må bruke TA som hjelpemiddel, ikke noe du følger blindt.
TRVX, PCIB og NANO gikk sammen hardt ned fredag, og har sammen hatt stigning i dag(nano svakest). Det tilsi der er fundamentale faktorer eksternt som påvirker.
Og siden børs tenderer til buy on rumor sell on news, hva er ‘rumor’ i markeder som korrelerer eller mot-korrelerer til biotek?
Den harde uventede nedgangen, hvor våre kjære biotekaksjer dro rett ned å så på støttene sine, uten noen tydelig årsak til dette(reduksjon i frykt til oljepris eller forventninger dertil kanskje? har ikke fulgt med), var kanskje grunn nok i seg selv til å tro det kommer tilbake?
Jeg kan ikke TA, men se sammenhenger, å bruke forståelse ligger i kortene.
Tenker på TA som ‘hva gjør de andre i markedet forutsatt informasjonen tilgjengelig’. Nyheter og forventninger i helt andre markeder kan skape bevegelser siden vi er et begrenset antall interessenter som forflytter penger, og vi har øyne til flere markeder.
Viktig moment for meg, er “ikke trade når aksjekurser er lavt mot en nedre støtte” ‘risk/reward’ faktoren er ikke gunstig da. Om du lot deg lokke til trade av alle de som skrev om kurser på 60 og 70 tallet på hegnar forum, kan du jo notere deg navnene deres, og vite at du kan nettopp ha blitt manipulert av nevnte personer. Ikke galt å gjøre feil, galt å ikke lære av feilene mann gjør(skriver jeg og sitter og ser på børs når jeg burde studere
).