Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector ASA - Generell tråd (NANO)

Begynt i ny jobb ganske nylig. :slight_smile:

NANO er fremdeles min hovedposisjon.

2 Likes

Flere som har fått innkalling til GF i posten i dag?

1 Like

24 mai? Fikk på mail, ikke post enda.

1 Like

Vel…skal ikke ta mye av æren for den oppdagelsen. Tok et bingolodd på bakgrunn av en Hegnar-artikkel om forslag til nyttårsraketter :joy: Begynte å lese meg opp da den plutselig gikk 100% litt ute på nyåret i 2016. Kjøpte meg så opp i flere omganger på vei til 55kr og har siden tatt ut noe slik at long-posten vel er ca gevinsten. Hadde egentlig tenkt da å bli sittende med alt til suksess/fiasko med Betalutin er et faktum.

Endret taktikk fordi Nano ble den aksjen jeg kjenner overlegent best. For meg fremstår derfor risiko egentlig mindre i den fremfor andre såkalte “trygge” aksjer. Begynte derfor å gå litt ut og inn av Nano med en andel. Det har funket bra egentlig. Jeg synes også det er mye lettere å sitte long i Nano hvis jeg samtidig kan leke litt. Tross alt det som er min fremste intensjon med dette her… :slight_smile:

5 Likes

Skulle ønske jeg begynte med aksjer ett år tidligere, i januar 16 :smiley: hadde nok kjøpt en del Nano da, og mer etterhvert som jeg hadde lært om de og utviklingen gikk som den har gått. Men men, er fullastet der nå da :+1:

3 Likes

Kommer alltid en ny Nano. Bare å finne seg en høyrisiko aksje det og håpe på det beste :slight_smile:

1 Like
4 Likes

Er solid lastet i Nano nå da, stor tro på god fortjeneste der. Enda mer etterhvert som tiden går og caset blir sikrere. :smiley::+1:

1 Like

Konkurrent? https://lymphomanewstoday.com/2017/05/01/fda-gives-tazemetostat-fast-track-status-for-treating-follicular-lymphoma/

2 Likes

Fast track allerede i Fase I ? Sterke saker…

Du kan legge Tazemetostat til lista di @Boykie :slight_smile:

Er uten tvil konkurrentene som bekymrer meg på NANO sine vegne. Lymfekreft begynner jeg å bli mindre redd for. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg syntes Epizyme virket så spennende, så jeg tok en rask titt på selskapet og Tazemetosat.

Ser ut som et meget spennende legemiddel og ikke minst selskap. Tazemetostat er visst en “first-in-class” EZH2 inhibitor. Selskapet utvikler legemidler innenfor epigentikk. Kort fortalt omhandler epigenetikk hvordan endringer i kromosomet og “pakkingen av DNA” påvirker aktiviteten og uttrykkingen av et gen uten av selvet DNA-sekvensen endres. Tazemetostatvirker på et enzym, en spesifikk histon methyltransferase som er involvert i DNA metylering og som resulterer i transkripsjonell represjon. EZH2 hemmer en rekke “tumor suppresor” gener og er derfor et attraktivt terapeutisk mål.

Selskapet ser ut til å ha en bred pipeline.

Innenfor NHL ser de ut til å ha tre pågående fase 2 studier.

• 5 arm fase to studie med Tazemetostat som monoterapi mot flere typer DLBCL og FL.
  • Tazemetostat i kombinasjons med R-CHOP mot DLBCL
  • Tazemetostat i kombinasjon med anti PD-1 eller PDL-1 mot DLBCL.

Det virker at DLBCL er hovedfokuset deres innen NHL, men at de likevel bruker en del ressurser på FL.

Resultater så langt

Fase 1:

Tidlige fase 2 data med Tazemetosat som monoterapi:

Oppsummering
Epizyme og Tazemetosat virker og være et selskap det er verdt og følge med på. Enten som konkurrent til NANO eller for å investere i. Foreløpig har de sluppet meget spennende resultater innenfor FL, men på et veldig lite pasientgrunnlag. Hvis dataene de slipper i Lugano er like gode kan det bli en konkurrent for NANO. Samtidig er det et helt annet legemiddel en betalutin med en helt annen virkningsmekanisme. I tillegg virker Tazemetosat som en hemmer av et mutert enzym. Dermed vil trolig pasienter uten denne mutasjonen ha begrenset effekt av legemiddelet. Mens stråling, som NANO benytter seg av virker på kreftcellene uansett. Dermed anser jeg sameksistens som svært mulig, selv om det selvsagt vil kunne bli kamp om markedsandeler, hvis begge legemidlene ender opp med å bli godkjent.

Epizyme har en bred og spennende pipeline innenfor et felt som er i vinden og Tazemetosat ser ut til å vise tidlige tegn på effekt allerede som monoterapi. Personlig vil jeg tro det største potensialet foreligger som kombinasjonsterapi. De slipper nye effektdata fra samtlige armer fra studien med Tazemetosat som monoterapi under Lugano, så det kan bli en merkedag for selskapet. Gode klinisk data her, vil være veldig positivt for selskapet tror jeg. De har også selv sagt at 2017 blir en utrolig viktig år for dem.

Ved utgangen av 2016 hadde de 242,2 millioner USD i “cash and equivalents”. I følge selskapet selv har de kapital til å fortsette driften til ihvertfall Q3 2018. Dermed vil jeg tro selskapet trenger mer kapital for å ta Tazemetosat eller noen av sine andre kandidater på markedet. De har også partneravtaler på flere legemiddelkandidater og indikasjoner og har hittil hentet inn 208 M USD gjennom “non-equity funding per 22.03.17”. Dette anser jeg som en sterk ekstern validering av selskapet. I tillegg viser det at selskaper evner og skape partneravtaler.

Jeg syns dette selskapet virker så spennende at jeg kommer til å følge med på det i tiden før og etter Lugano. Forøvrig ser det ut som alle vitenskaplige publikasjoner, presentasjoner og postere ligger åpent på selskapets nettside. Dermed er det mye lettere og gjøre egen research på selskapet og deres resultater.

Denne posten endte opp med og nesten bare handle om Epizyme kontra Nano vs. Epizyme. Dermed er det kanskje naturlig og flytte den til tråden om amerikanske biotekselskaper.

8 Likes

Har selv lyst å ta et lodd her, men ser mcap er rundt 951.24M. Regner med det er USD @Boykie?

Vet du også om epigenetikk har noe med CRISPR teknologien å gjøre?

Ja, det er USA, så selskapet er priset til nesten det dobbelte av Nano. Samtidig har de jo en brede og mer langtkommen pipelinen samt flere partneravtaler og ser ut til å være ledende innenfor epigenetisk-basert målrettet terapi. Så kan man jo alltids diskutere om det rettferdiggjør prisingen.

Jeg syns epigenetikk er et ganske abstrakt konsept, men veldig forenklet er epigenetikk hvordan endringer i kromosomet og “pakkingen av DNA” påvirker aktiviteten og uttrykkingen av et gen uten av selvet DNA-sekvensen endres. Man kan tenke seg at DNA gjøres mer/mindre tilgjengelig for transkripsjon. Gener som gjøre mindre tilgjengelig hemmes, mens gener som gjøres mer tilgjengelig aktiveres i større grad. Cellene har en rekke metoder for å indusere slike endringer og det er masse proteiner i cellene som har dette som oppgave.

CRISPR /Cas systemet er en metode for genredigering basert på et immunsystem prokaryoter benytter til å beskytte seg mot fremmede genetiske elementer, eksempelvis virus. Kort fortalt fungerer det nærmest som en saks som gjenkjenner invaderende DNA og klipper det. Denne mekanismen har forskere så utnyttet til å skape et verktøy der de selv kan bestemme hvilken sekvens saksen gjenkjenner og kutter. For så å kunne tilføre nytt DNA. Dette muliggjør målrettet redigering av DNA. I tillegg har de gjort endringer på saksen slik at man ikke bare kan fjerne gener, men også aktivere gener eller hemme gener.

CRISPR baserer seg først og fremst på redigering av DNA. Derfor blir CRISPR noe annet enn epigenetikk, som fører til endringer i genuttrykk uten endringer i selve DNAsekvensen. CRISPR er også et verktøy vi har tatt fra prokaryoter også videreutviklet. Mens epigenetikk er et resultat av cellulære prosesser som skjer kontinuerlig i alle våre celler og som kan gi opphave/bidra til sykdom hvis det forekommer feil i prosessene. Dermed blir CRISPR og epigenetikk to veldige forskjellige ting.

Men siden epigenetikk er et resultat av en rekke cellulære prosesser gjennomført av proteiner osv. kan muligens CRISPR brukes til å gjennomføre endringer i epigenetikk gjennom å bruke CRISPR til å redigere proteiner involvert i eksempelvis “pakking av DNA”. Men det er fortsatt en lang vei hit.

Jeg sjekket epizyme sin nettside og de sier at de bruker CRISPR: “Our scientific approach includes using CRISPR, a gene editing tool, to efficiently identify targets where we see a clear signal for selective activity in specific tumor types.” Jeg vil tippe at de bruker CRISPR-baserte screeninger for å identifisere potensielle terapeutiske mål.

Håper dette er oppklarende @Nocturne. Det ble ikke akkurat et kort svar, men det er vanskelig og forklare disse begrepene kortfattet. Forhåpentligvis oppleves det ikke som “helt gresk”.

15 Likes

Takk for utfyllende svar @Boykie!

Du er veldig kunnskapsrik og dette hadde fort vært helt gresk om du ikke hadde skrevet så godt :slight_smile:

6 Likes

Yo, Sorry for sent svar. Har vært helt ‘lost’ i jobb, men følger tettere meg nå.

Nei, jeg har ikke solgt en eneste aksje. Er der jeg skal være i dette caset, og jobber med å bygge neste. Sten for sten :wink:

3 Likes

Tenker å kjøpe en mindre post i Nano til uken. Har dere noen anbefalinger om hvor jeg kan finne mer relevant info om aksjen og hva selskapet driver med? Har lest på nordicnanovector.com og i denne tråden, samt sett litt på nordnet.

Er en wiki her også:
https://beta.tekinvestor.no/t/nordic-nanovector-analyse-wiki/2949?source_topic_id=560
:blush:

Konsoliderer fremdeles sidelengs.

Positive tekniske signaler nå:

Kursen har brutt opp gjennom 20 dagers snitt.
Kursen har brutt opp gjennom 50 dagers snitt.
RSI på 59, trender opp.
Mulig OHS under oppseiling.

Slightly negativ:
Hvor er volumet?
Øvre bollinger bond på rundt 95.

Kursmål uten news denne uken: 93.50
Kursmål med positiv news denne uken: over 100
(taket i den “fallende” trendkanalen går ved ca. 100 kr. pr.d.d).

2 Likes