Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector ASA - Generell tråd (NANO)

Takk godt innlegg @babyrage! Tror din tilnærming er ganske så riktig. Har en plan om å lage meg en strategi som den du postet i en annen tråd! Må bare lære mer om TA først :sweat_smile:

1 Like

Det er umulig å finne svar på. Avtalene som er mellom de ulike short utlånerene og shortehusene er hemmelig

Mener jeg leste en plass at alle shortede aksjer skal leveres tilbake/løses inn før 1/1 hvert år. Og folketrygdfondet krever sine inn før hver generalforsamling, vet ikke om alle gjør det.

Folketrygdfondet henter de nok igjen før genfors. At ting skal nullstilles før 1/1 tviler jeg på.

shorten øker.

Øker, men ikke spesielt mye. 81k aksjer på 1 uke.

Fant denne på HO : http://www.folketrygdfondet.no/getfile.php/131255/Dokumenter/Temaartikler/Aksjeutlån-FTF.pdf

“Våre aksjer skal ikke være utlånt i den perioden da
selskapenes generalforsamlinger holdes. Folketrygdfondet
utøver selv sine eierrettigheter fullt ut.”

Det betyr at FF skal ha tilbakelevert sine aksjer før nest GF. Som Hugoil påpeker kan de jo allerede være kjøpt/delvis kjøpt tilbake, men vil ikke bli tilbakelevert før friste utløper neste år? Om da ikke…

Hugoil skriver:

1. Lykkes NANO kjøper de det opp og innfrir shortene (som kan stå ute til the-sweet-end) til seg selv, og tjener enda mer.

Jeg mener å ha lest at lånte aksjer må tilbakeleveres ved årsskiftet, de kan altså ikke sitte short til “the sweet end” eller over årsskiftet slik som jeg oppfatter det. Det betyr at den 1/1 2018 må det 0% short bak alle selskaper listet hos Short registeret? Fant dette hos Skatteetaten:

•For aksjer og egenkapitalbevis (grunnfondsbevis) i selskaper hjemmehørende i Norge, må identiske verdipapirer være tilbakeført til utlånerens verdipapirkonto per 1. januar i året etter utlånsåret. Om konsekvensen av at dette ikke er gjort, se pkt. 4.

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/skatte-abc/kapitler/v/?mainchapter=249606&exp=249606#toc249606

1 Like

Ser jo unektelig ut som om det stemmer da.

2 Likes

@robertih - kan man tolke det som at samtlige short aksjer må være dekket innen 31.12.17? :hushed:

Jeg synes det er mye. Husk at det etter alt å dømme kommer en generell korreksjon ila høststormene, og da slipper ingen selskaper unna. ATH på verdens børser er et salgssignal

Den kommentaren bør man jo da paste inn i samtlige tråder på forumet eller hva?

Men ja, en generell korreksjon på det internasjonale aksjemarkedet eller til og med et krakk (sort svane a la krig i korea eller annen trump galskap) er faktisk helt ærlig den eneste tingen som bekymrer meg i nano akkurat nå.

1 Like

Kan det ha noe sammenheng med kurstoppen vi så desember i fjor?

Vanskelig å si, etter emisjonen og innsidesalget var det jo fullstendig crazy hawaiihandel.

Hvordan kan du tolke det når dette ikke er tilfellet?

Kan også være at folketrygdfondet har inngåt avtale hvor de shorter ut aksjene men stemmerettene er gitt tilbake til fondet av shorter slik at man ikke må levere aksjene tilbake.

Det finnes mange praktiske løsninger på hvordan man kan løse dette uten å dekke inn shorten for de store aktørene som låner nok aksjer til at man inngå spesial avtaler.

Er vel lett å tolke det sånn, når de sier de krever tilbake alle aksjer før generalforsamling?
Edit: ser dere diskuterer årsskiftet. Men det står vel at de skal tilbake før det og?

1 Like

Delvis enig. Men store shortavtaler pleier ofte å ha egne vilkår blant annet på tilbakelevering ( i utgangspunktet kan man kreve aksjene tilbake 1 dags varsel).

Dog føler jeg det kokes mye suppe på rare påstander fra HO. Tar en email til Pareto eller Nordnet for å få fakta rundt shorting. ( skal sies jeg har sendt noen mailer allerede) :stuck_out_tongue:

5 Likes

Det skal sies at jeg stoler like mye på HO som at Norsk tipping skal ringe meg hver onsdag i vinter :sweat_smile:

Skal ha syk flaks for å vinne vikinglotto så jeg spiller heller vanlig lotto.

1 Like

Spiller begge delene for dobbel flaks!

1 Like

Alltid gøy å se hvor likt aksjer beveger seg. Svart Targovax, Lila NANO … :smiley:

7 Likes