Jeg er enig i at det like godt kan være det. Jeg er likevel interessert i å dekke alle muligheter, særlig her i et så og si baissefritt miljø.
Spørsmålet er høyst uaktuelt selv om jeg forstår hvorfor du spør. Jeg sier det basert på hvilke andre medisiner som har fått BTD med langt dårligere resultater enn Nano. Det er tross alt livsviktig medisin vi snakker om her. Jeg tror Merlin fort kan få rett og at vi får en contingent market approval når FDA ser hvor bra ORR og CR er på 15/40.
Hehe, da er vi to!
Kjøpte litt i går og regner med å selge resten av RealFiction posten min i dag og flytte over i Nano… 
Edit: åpner opp 
Ja, jeg ser den Nocturne. Alt peker på at det ikke er hick ups.
Jeg må si meg enig med @Nocturne men det er viktig med et kritisk blikk som du har, viktig å tenke på alle alternativer. Det verste som kan skje er at all kritisk tankegang forsvinner, lett å overse negative signaler som kan koste da. 
Jeg forholder meg til fakta:
-
15/40 = overlegen effekt
-
konkurrenter har fått BTD med langt dårligere resultater
-
antall pasienter i Paradigme økt
-
primary end point i Paradigme har endret seg fra AR til TU
-
guidingen på oppstart Paradigme har IKKE endret seg
-
CMD om 10 børsdager
Så dette er artikkelen jeg referer til: http://www.bloodjournal.org/content/early/2016/10/24/blood-2016-05-715094?sso-checked=true
Kopierer inn det de sier om CD37 uttrykk fra IHC “CD37 surface expression was scored in 5% increments and CD37 staining was evaluable for 527 cases in the discovery cohort. Fig. 1A and B show representative CD37-negative (CD37−) and CD37-positive (CD37+) immunohistochemistry results, respectively. Staining for CD37 was positive (≥5%) at variable expression levels in 40% (212/527) of the
discovery cohort (Fig. 1C). The ABC-DLBCL subgroup had a higher frequency of CD37+
patients than the GCB-DLBCL subgroup (46.8% vs. 33.6%, Table 1), and a higher mean level of
CD37 protein (P = .002; Figure 1D) and CD37 mRNA (P < .0001; Supplemental Figure S1A).” Så alt under 5% uttrykk blir scoret som negativ. Før har man jo sett at man gjerne må over en hvis terskel verdi for å se effekt (f.eks PD-1, EGFR/HER2 etc.) Det med CD37 tap i DLBCL diskuteres også her: https://www.jci.org/articles/view/81041
“Approximately 32% of GCB-DLBCL tumors and 46% of ABC-DLBCL tumors expressed ample CD37 protein at the cell membrane, whereas up to 68% of GCB-DLBCL tumors and 54% of ABC-DLBCL tumors totally lost CD37 protein expression (2 representative CD37+ and CD37– GCB-DLBCL tissues are shown in Figure 7A).”
Min tanke er da at hvis NANO vil expandere inn i DLBCL så burde de ha noen inklusjonskriterier først kanskje? Som f.eks bruk av CD37 tilstedeværelse eller nivå detektert på IHC.
Edit: Noe jeg ser at de ikke gjør nå. Dette er bare fase I studie for å finne dose, men de burde jo kanskje tenke på dette for fase II : https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02658968?term=Nordic+nanovector&rank=1
Takk skal du ha. Det kom en enda nyere artikkel fra januar i år som viser at CD37 er det proteinet som mest av alle regulerer kreftutvikling - da der er proteinet som styrer IL-6 signaleringen. For RIT behandling vil det dermed være aller mest interessant å ha patent som retter seg nettopp mot CD37.
Fra din artikkel (begge punkter nedenfor viser altså viktigheten av CD37):
Key points
-
CD37 positivity predicts significantly better survival in DLBCL treated with R-CHOP, predominating other prognostic factors in GCB-DLBCL.
-
CD37 loss is a potent risk factor for R-CHOP resistance in both GCB- and ABC-DLBCL.
This is it!:
Ja, det er den samme artikkelen jeg linket til i inlegget mitt (https://www.jci.org/articles/view/81041). Den er fra januar 2016.
Det de to artiklene viser er at det er ca to populasjoner i DLBCL (i både GCB og ABC). En som er i stor grad er positiv for CD20 og CD37, og en som er negative for CD37. De som er negative for CD37 har dårligere prognose, mindre CD20 og responderer dårligere på R-CHOP en de som er CD37 postitive. Til gjengeld så er har de CD37 negative pasientene høyere uttrykk av PD-1 så her kunne jo antistoff mot PD-1 (Keytruda, Opdivo etc) fungert. Om mulig så hadde kanskje en kombiansjon av anti-CD20, CD37 og PD-1 fungert i alle pasienter.
Nordic Nanovector ASA (OSE: NANO) announces that its will host a Capital Markets Day and present its third quarter 2017 results on Wednesday 22 November in Oslo. At the Capital Markets Day, Executive management and selected external speakers will provide insight to the company’s strategy, market landscape and opportunities, and status on clinical development plans.
Venue: Thon Hotel Vika Atrium, Munkedamsveien 45, 0250 Oslo
Time: 10:00 - 13:20 CET, followed by lunch. Registration from 09:30 CET.
The following speakers will present at the Capital Markets Day:
-
Luigi Costa, CEO
-
Tone Kvåle, CFO
-
Marco Renoldi, COO
-
Lisa Rojkjaer, CMO
-
Dr Arne Kolstad, senior consultant in medical oncology and radiotherapy, Oslo University Hospital Radiumhospitalet
-
Prof. Pier Luigi Zinzani, Associate Professor of Haematology, Institute of Haematology, University of Bologna
Ref. “availiability of speakers”: Hvem av disse var det vi måtte utsette CMD for å høre? Og hvorfor var denne personen uunnværlig?
Vi får nok svaret på det og andre ting om 15 dager 
Helt uaktuelt, vi må få vite alt nå! 
http://adisinsight.springer.com/trials/700285282
A Phase 2 clinical study to investigate the potential of Betalutin combined with rituximab in 2nd line Follicular Lymphoma.
Ikke lenge til dette studiet starter opp også.
Litt om Nano fra ca 16.40, ikke noe nytt som jeg la merke til da.
Morsomt at kursen er der den er i dag.
Copanlisib, en av Betalutins konkurrenter, har som kjent fått FDA approval. De fikk også priority review, som tok 4 måneder av godkjenningsprosessen (1). Bayer regner med et årlig salg av legemiddelet på 600 mUSD. Med dagens dollarkurs gir det ca. 4.8 mrd kroner årlig.
Nanos mcap. er i skrivende stund på ca. 3.8 mrd. kroner. De har ca. 800mnok på bok, så selskapet og pipeline er verdsatt til ca. 3 mrd.
Copanlisib fikk godkjenning basert på:
ORR: 59.2%
CR: 12%
(tallene er noe bedre for FL pasienter alene, ORR 58.7%, CR: 14.4%).
Nanos foreløpige tall på 15/40 er:
ORR: 81%
CR: 29%
Basert på overnevnte og forutsatt at Nano får FDA approval er aksjen så til de grader underpriset.
Har sett litt på studiene nå, og de er meget interessante.
Utifra disse studiene virker det som andelen av DLBCL som er CD37+ er mindre enn i FL. Dette er riktignok bare 1 studie, og andre studier har visst at opptil 90% av alle DLBCL er CD37+. Dermed virker det som det er stor variasjon innad i indikasjonen, noe som går sammen med at DLBCL er en heterogen sykdomdsgruppe. I tillegg er disse funnene funnet ved ulike metoder, antistoffer og protokoller. Noe som også kan føre til økt variasjon. Vi trenger definitivt flere studier for å kartlegge CD37 som biomarkør grundigere.
I studien visste fargen for CD37 at 40% av evaluerbare prøver CD37-positiv. Dette har de definert som =>5% uttrykk ved IHC. Videre etablerer de CD37 som en prediktor for utfall av R-CHOP. Pasienter med CD37- har høyere sykelighet og nedsatt OS og PFS (dette var validert i en uavhengig valideringskohort også). CD37+ var en prediktor for signifikant bedret utkom fra R-CHOP, og pasientene hadde bedre OS og PFS. De har også funn som indikerer
Videre viser de til funn som kan tyde på at CD37 predikerer bedret OS, uavhengig av CD20, men til en hvis grad avhengig av Rituximab. De konkluderer selv følgende:
“Together, these results suggest that although CD20 levels may partially contribute to the prognostic effects of CD37 status in CD37− DLBCL and CD37+ ABC-DLBCL patients treated with R-CHOP, CD37 positivity predicts better survival (more remarkable in GCB-DLBCL), independent of CD20 expression, but to certain extent, dependent on the use of rituximab.”
I diskusjonen spekulerer de rundt om dette kan skyldes fordi:
_“CD37 might act as a “molecular facilitator” of rituximab action during R-CHOP treatment, especially for antibody-dependent cellular cytotoxicity, cross-linking, aggregation in lipid rafts thereby transactivating tyrosine kinases, apoptosis induction, and long-term T-cell responses”
Dette vil jeg si er et meget spennende aspekt ved CD37, som muligens underbygger tidligere studier som et potensielt terapeutisk nyttig samspill mellom legemidler som virker via CD37 og CD20.
Forfatterne mener at studien kan ha kliniske implikasjoner og at terapier mot CD37 alene eller i kombo med Rituximab kan ha bedret terapeutisk effekt i undergrupper av DLBCL. Videre nevner de sjekkpunkt-blokade hemmere som et terapeutisk alternativ for CD37- DLBCL med påviste immunsupperative mekanismer samt nedsatt uttrykk av CD20.
Utifra funnene til studien virker det som Betalutin kan ha meget god effekt mot noen pasientgrupper med DLBCL (spesielt ABC-DLBCL med CD37+ og CD20+). Pasienter med ABC-DLBCL har ofte dårligere prognose, enn andre typer DLBCL. Samtidig viser denne studiene at det største medisinske behovet er hos pasienter med CD37-. Siden disse er CD37- kan det hende at Betalutin vil ha dårligere effekt mot denne pasientgruppen. Hvor stor innvirkning dette vil ha for utvikling av Betalutin mot DLBCL avhenger av CD37-status innenfor segmentet Nano sikter seg inn på, nemlig R/R DLBCL. Siden CD37- er en prediktor for resistens mot R-CHOP/CHOP (1. linjebehandling) er det absolutt en mulighet at CD37- er vanligere blant R/R DLBCL-pasientene NANO sikter seg inn på. Om disse pasientene ender opp i de kliniske studiene til Nano er en annen sak. Det er mulig at deres dårlige prognose og høye grad av sykelighet fører til en negativ seleksjon av denne pasientgruppen i kliniske studier. Altså at de vil regnes for å være for syk til å være med. På bakgrunnen av denne studien vil jeg tro kartlegging CD37-status kan være nyttig. Per dags dato ser det ikke ut som Nano kartlegger CD37-status, men siden studieprotokollen gir begrenset informasjon er det umulig å være helt sikker.
Alle medisiner vil få det vanskeligere mot CD37-. Det er ikke noe Betalutin spesifikt. Ser Lmrskin skriver noe om at CD37 ikke blir uttrykt idet hele tatt i noen tilfeller - er det riktig lest fra artikkelen? I tilfelle, og de må være veldig skjeldne (siden CD37 er det proteinet som det finnes mest av), så vil ikke Betalutin ikke være like godt egnet som andre medisiner…
Kamerater,
Det snakkes mye om dagen om at paradigme er en milepæl, og en trigger.
Hvorfor er nettopp oppstart av paradigme så viktig, og hvorfor er det kursdrivende? Har vi noen lignende eksempler fra farma hvor oppstart paradigme har ført til en god oppgang?
I all uvitenhet,
Glein