Nice, da slipper dem fase 3. Men det regnet jeg egentlig med uansett.
Det eneste jeg ikke har funnet svar på er følgende.
Om man har en sykdom uten medisin. Og flere selskaper forsker på medisin. Slipper alle igjennom fast track med dårlige resultater. eller er det bare de første. ( dvs for nano som er litt etter de andre, slipper de igjennom selv om de ikke har supre resultater. Eller må de ha bedre enn de andre).
@Evilfreud Nano går inn i siste fase 2/3 i disse dager. Skal på markedet med betalutin i 2019. Med nye FDA reglerer muligens tidligere, altså neste år.
Når det gjelder analyser, ja også uavhengige analyser som ikke var med på emi. Les f. eks denne:
Nano - Gullegg
Blir overrasket at du mener så mye om NANO, uten å ha vært klar over at Betalutin har orphan drug godkjennelse.
Jeg har ingen problemer med at folk har ulikt syn på ting enn meg, men du må jo ha kontroll på det essensielle før du hiver deg ut i rollen som überkritisk til NANO… (Ja jeg er klar over at du er positiv i det lange bildet).
NANO guider selv at de skal ta Betalutin på markedet så kjapt som overhode mulig. Og de mener at det skal la seg gjøre i løpet av 2019.
Den dagen Betalutin kommer på makredet, står ikke NANO-kursen i 80 for å si det slik.
Hvor er jeg uberkritisk til Nano? har du lest noe av det jeg har skrevet.
Kan gjenta det jeg skrev for 28min siden.
Jeg glemte det viktigste. Jeg er ikke negativ til Nano. Jeg har bare ingen tro på 1-2års horisonten som mange her har. Jeg tror på 5år++ horisonten.
Så man har 2 valg. Kjøpe Nano legg dem i skuffen.
Eller trade hardt. Kjøpe og selge på alle topper og dipper.
Så får du heller velge om det er uberkritisk… Men i mine øyne er det ikke uberkritisk.
Poenget er jo at du har basert disse uttalelsene på feil premisser. Orphan drug godkjennelse er jo en nøkkelfaktor - som du tydeligvis ikke har vært klar over.
Det er lov å være kritisk, men da må man jo jammen sette seg tilstrekkelig inn i caset.
Men for all del, jeg kan også ta feil ang. NANO. Time will show.
Kan du nevne hvilke utalelser? Jeg mener fortsatt Nano er høyt priset med orphan drug. og jeg tror fortsatt Nano er et 5års case mer enn et 1-2års case.
Er NANO rett priset hvis Breakthrough Therapy Designation blir tildelt?
Jeg tror det i stor grad er priset inn at de får dette godkjent. Hele studieløpet til Nano virker å være rigget for å få dette godkjent. Det kan bety at Nano gambler eller at de har fått muntlige guidinger.
For å si det på en annen måte tror jeg kursen faller endel om de ikke får dette godkjent.
Greit @Evilfreud, vi har ulikt syn på NANO.
Når det kommer til prissetting i denne fasen, så har ikke jeg kompetanse til å si hva som er riktig og galt.
MEN, når jeg leser analysene som har kommet, og setter det opp mot det ledelsen har kommunisert det siste året, mener jeg at det er stor sannsynlighet for at NANO er sterkt underpriset.
Den danske analysen virker solid. Der omtales Betalutin som et gullegg. Og de mener prisen skal opp på vesentlig høyere nivåer innen kort tid.
Første test får vi etter Q3 og CMD, andre test får vi på ASH. La oss gjøre opp status da.
Det som skremmer meg med analysene som er kommet er det stuntet DNB kjørte. Som var å pumpe it en megabull analyse. RETT FØR emisjonen som ingen så komme.
For Nano sin del var dette en genistrek da de har nok cash til å holde på lenge.
For de som ventet på kort gevinst var dette kjipt.
Generelt når det kommer til legemiddelforskning bør man ta alt av analyser med en klype salt. Rett og slett fordi ingen vet hvordan medisinen slår ann før den er ferdig forsket. Handler mest om man har trua. ( jeg tror nano gutta klarer det, men jeg tror ikke kursen står i 500kr i 2019).
Der er jeg tildels enig. Men jeg vektlegger den danske analysen mye mer enn den DNB kom med. Har du lest denne?
Jeg så over den danske nå, har ikke lest den i dybden ei heller hørt om det danske meglerhuset/firmaet før. Skal lese den når jeg er ferdig å skrive den store pensjonstråden.
Ja gjør det. Jeg ser frem til å høre hva du mener om den. 
Den analysen er fra mars i år. Vi har blitt betydelig derisket siden den ble laget. Ikke minst med en større populasjon som nå viser ORR på 80.
Så alt ble priset inn i aksjen i det DNB gav en bull analyse for ett år siden? Så du ikke hvor fort kursen gikk bare folk leste ordet ASH i forrige børsmelding? Jeg har mer tro på risikovillighetsteorien din.
Medfører det riktighet at Artic hadde 140k aksjer har de kun 3000 aksjer igjen.
Det er slike uttalelser jeg mente når jeg skrev at folk ville tatt innleggene mer seriøst om det var fundert i fakta. Dette er en løs påstand, en tro. På vår side har flere regnet ut ulike scenarioer på hvorfor kursen bør komme opp i alt fra 500 til 1000 kr om de får FDA approval, basert på hvor mange markedsandeler de kan ta av det totale markedet. Når du ser resultatene så langt for 15/40 og sammenligner med konkurrentene som har blitt godkjent, er det rart man blir optimistisk?
Når du i tillegg har et marked på over 100 mrd. kroner å ta av hvor det pr.d.d. er et stort behov,
er det far fetched å tenke de kan klare å ta 30-50% av dette markedet?
NHL is an indication with substantial unmet medical need and orphan drug opportunities, representing a growing market worth over $12 billion by 2018.
Hva synes du et selskap som kan omsette for 30-50 mrd. årlig om, si 2 år, burde prises til? 
Om man tenker at alt går bra medisinen har effekt osv. så forutsetter det fortsatt to veldig viktige ting.
- Medisinen er klar om 1-2år.
- De klarer å ta 50% av det markedet.
Jeg tror ikke de er 100% klar om 1år. jeg tror heller ikke de klraer å ta 30-50% av markedet på kort tid. Se på Photocure, de har meget bra produkt, men sliter med markedsandeler.
Hvis man tenker seg at
- BTD er priset inn
- Oppstart av pivotal fase 2 er priset inn
- Kombinasjonsstudie for et større marked i kombinasjon med markedsleder er priset inn
- (Liten) Fase 1-hype for første linje er priset inn.
- De skal ikke ha partnerskap / akseptere bud på selskapet
- De kommer til å bruke lengre tid på det kliniske løpet enn de tror selv
- De kommer ikke til å vinne særlig med markedsandeler fordi andre norske selskap ikke har greid det
- Det er liten risikovilje på børsen fordi markedet er høyt priset og alle venter på en korreksjon.
så skjønner jeg også at man ikke tror kursen vil bevege seg det neste året. Svaret får vi i løpet av desember.