Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector ASA - Generell tråd (NANO)

Du har nok misforstått meg en smule. Jeg sier kun at beholdningen til ftf og DNB er interessante, sett opp i mot synlig short, ikke at de nødvendigvis sier noe om hvor stor totalmengden short er.

At det finnes en god del aksjer short utenom de aktørene vi ser i registeret er vel alle enige i, tipper det finnes titalls og hundretalls retail folk som driver med femsifret og mer antall aksjer short.

Håpet er jo å klare å identifisere så mange aktører som mulig fra topp 50 som driver med utleie, foreløpig er det kun ftf og DNB som skiller seg ut.

1 Like

Veldig interessant. Ikke for å virke konspirerende men i lys av hva ledelsen har uttalt ifht. å holde kortene tett til brystet og at konkurrenter og BP følger med så gir det litt mer mening :wink:

2 Likes

er det ikke lett å identifisere om man bare tar ut nok lister?

Dette blir spekulasjoner, ja.

Mitt største poeng er at når Pierre Luigi Zinzani står på CMD og bruker god tid på å sammenligne de ulike studiene, UTEN å bruke noe tid på / ta forbehold om ulike pasientpopulasjoner, så tror jeg at dette er et moment som vi skal legge liten vekt på.

Den subjektive ledelsen er en ting, Zinzani er nok forholdvis objektiv.

8 Likes

Her er vi enige, @sparkonge.

Vi kan sammenligne med inklusjonskriteriene til krampa tar oss, men til og med da vet vi ikke hvordan tilstanden til populasjonen faktisk er, eller om det i noen grad har påvirket resultatene.

Etter å ha prosessert all informasjon er ihvertfall jeg av den oppfatning at Betalutin er det beste legemiddelet for 3L FL p.d.d. Jeg har enda til gode å se informasjon som diskonterer det faktumet.

6 Likes

Jeg tolker dette fra Kolstad på CMD at ledelsen i Nano har hold i sine meninger om “vanskeligere” pasienter er brukt i Lymrit-studiet. Men er enig at det er vanskelig å gå i delalj på dette da alle har ulik sykdomshistorie. Kolstad er vel den spesialisten som har behandlet flest pasienter med Betalutin, som ekspert på området så vil jeg også tro han har kunnskap om andre medikamenter og disse pasientenes historikk. Fortsettelsen blir mildt sagt spennende…

1 Like

Fryktelig mange poster å lese her etter helgen! :slight_smile:

Her er en post jeg nettopp la i insider knyttet til mye usikkerhet rundt faser i det kliniske løpet. Har postet mye av dette her for lenge siden, men kanskje er det noen her som ikke har sett dette før.

Noe av utfordringen er nok at man snakker litt for mye om hverandre når man snakker om fasenummer. Tror det er lett å blande sammen hva som er “normalen” for kliniske løp, med hva ulike selskaper omtaler sine løp som.

Det enkleste er nok å forholde seg til de begreper som FDA benytter; Hele utviklingsløpet for medisinen deles i 5 steg. Steg 3 er det kliniske løpet som igjen deles inn i 4 faser. De fire fasene er “Normalen” og av disse gjennomføres fasene 1-3 FØR man eventuelt får markedsgodkjenning. Fase 4 gjennomføres ETTER at produktet er godkjent for markededet.

Denne lenken gir et godt utgangspunkt for å sette seg inn i dette:
https://www.fda.gov/ForPatients/Approvals/Drugs/default.htm

En pivotal studie er en klinisk studie ment å gi grunnlag for markedsgodkjenning. Dette innebærer altså at den pivotale studien normalt er fase 3. Under gitte forutsetninger kan imidlertid markedsgodkjenning gis etter fase 2. Da blir altså fase 2 å anse som pivotalt.

Slik jeg forstår det, betinges dette av man får Accelerated approval som er et av flere privilegier som FDA kan gi et selskap for at deres produkt skal komme raskere på markedet. Får Nano Accelerated approval (AA) slipper de å gjennomføre fase 3-studium, men de må likevel gjennomføre fase 4 “confirmatory trials” som normalt. Det foregår da mens produktet er på markedet.

Her er enkel oversikt over ulike privilegier som kan gis underveis i forskningsløpet:
https://www.fda.gov/ForPatients/Approvals/Fast/default.htm

Her beskrives disse mer inngående:

Jeg kan forøvrig ikke se at contingent market approval (CMA) er et begrep som FDA benytter i disse prosessene. Så vidt jeg kan se er det Accelerated approval som Bayer har fått for Copanlisib:
https://www.fda.gov/Drugs/InformationOnDrugs/ApprovedDrugs/ucm576098.htm

Det er flere ting som spiller inn for om AA gis. Selv om Nano har bedre effekt-tall med Betalutin enn Bayer har med Copanlisib så kan for eksempel produksjonskapasitet og markedsføringsevne også være en avgjørende faktor i vurderingen. Er vel ikke helt usannsynlig at Bayer kan være raskere på dette.

At Bayer har fått markedsgodkjenning KAN gjøre det vanskeligere for NANO fordi “The accelerated approval regulations state that accelerated approval is available only for drugs that provide a meaningful therapeutic benefit over existing treatments”. Det er imidlertid flere ting som kan innebære slik benefit, for eksempel enkel administrasjon av medisin/behandling.

Fast Track gir mulighet for raskere gjennomføring, men ingen direkte innvirkning på fasene. NANO satser forøvrig på Breakthrough therapy designation (BTD). Da får man Fast track-fordelene i tillegg til ytterligere fordeler som BTD gir.

Orphan Drug Designation (ODD) har heller ingen innvirkning på antall faser, men gir selskapet en slags garanti for høyere inntjening pr pasient enn det som er normalt (litt fritt etter husk fra Radiumpodcast). Dette for å stimulere til forskning også på særlig sjeldne sykdommer. Se videre her:
https://www.fda.gov/ForIndustry/DevelopingProductsforRareDiseasesConditions/HowtoapplyforOrphanProductDesignation/default.htm

“Orphan designation qualifies the sponsor of the drug for various development incentives of the ODA, including tax credits for qualified clinical testing”. “The granting of an orphan designation request does not alter the standard regulatory requirements and process for obtaining marketing approval”.

Så altså…mye avhenger av Accelerated Approval slik jeg ser det :slight_smile:

10 Likes

Takk Aksjesnila for en “biotech for dummies”. :ok_hand: Topp at det finnes folk med evne til å forklare.

2 Likes

Ja, Nanos guiding for et pivotalt studie 2 gjelder med forustening av Breakthrough therapy designation. Mange mener det er en walk in tha park, men som @Aksjesnila presiserer så er det flere faktorer som spiller inn. Legger vi derimot resultater, QoL, og lite bivirkninger til grunn så ser det lyst ut for Nano., Men intet er sikkert før noe er vedtatt.
Bra innlegg @Aksjesnila

3 Likes

Ja, enig! Her er det mulig å tolke ulike faktorer på positivt og negativt sett med NANO-øyne, men det blir veldig fort spekulasjoner. Det er i hvert fall fullt mulig å få AA selv om Bayer har fått det. Skal jeg gjette så handler det mest om Bayers ressurstilgang at de tilsynelatende fikk det veldig tidlig for Copanlisib.

1 Like

Hei, jeg er forholdsvis ny på dette forumet. Er ikke inne i Nano selv, men prøver å lese meg litt opp og følge med på denne tråden. Da er jeg ute etter både fordeler og ulemper i selskapet. Men må desverre påpeke at det er tungt å prøve å filtrere ut det saklige og gode poengene med all “kranglingen”. Ikke meningen å tenne på bålet, men det er sikkert et ønske fra flere enn kun meg at vi prøver å holde forumet saklig. Slik at “noobs” som meg kan ta til seg alle det gode erfaringen til mange av dere, i tilegg til all den gode informasjonen om Nano som blir publiert her.

6 Likes

Blir litt mye diskusjon. DEt vi egentlig krangler om er hvor lang tid Nano har igjen før de har en medisin klar for markedet.

Det vi dog er enige om er at Nano har nok penger til å nå FDA approval ( som er siste steg før medisinen kan selges til alle) ( de har ca 900mill NOK på bok).

Ellers er også alle enige at foreløpige resultater på studiene Nano har har vært veldig gode og ser ut til å være bedre enn konkurentene. Men man vet ikke helt hvilken type pasienter konkurentene har brukt og om tallene kan direkte sammenlignes.

Ellers har Bayer som er Nanos største konkurent allerede fått godkjent CMA (som betyr at de får selge medisinen mens de fullfører forskningen). Man håper også Nano skal få godkjent dette men det er ikke garantert.

Biotek har genrelt VELDIG høy risk.

Nano skal igang / er igang med fase 2b, hvor iføgle FDA ca 30% selskapene som starter kommer igjennom. Dvs at studien gir gode resultater.

https://www.fda.gov/ForPatients/Approvals/Drugs/ucm405622.htm

Så får andre fylle på med resten.

2 Likes

@Yngsta Skill ut de seriøse skribentene. Dette vil ta litt tid. Her inne i motsetning til på HO vil jeg si er betydelig bedre kvalitet. Les alt om Nano, det negative og positive. Sett deg inn i de ulike betegnelsene. Du trenger ikke være ekspert, men med egne penger involvert, så mener jeg man bør passe ekstra godt på. På Nanos hjemmsider finner du veldig god informasjon, lurer du på noe så slå det opp. Jobb opp din forståelse og se presentasjonene. Du har mange timer med kosearbeide foran deg. Og så gjør du noe riktig allerede, du spør. Advarsel, man kan lett bli hektet på Nanotoget :wink:

2 Likes

Fin oppsummering av situasjonen det synes jeg :slight_smile:

Bortsett fra:

Har du en referanse (annet enn at noen her har sagt) til dette? Jeg kan ikke se annet enn at det de fikk var Accelerated Approval fra FDA.

Såkalt Contingent Market Approval (CMA) virker som noe noen har plukket opp litt tilfeldig?

Edit: CMA synes å skulle stå for Conditional Market Approval og er et privilegium som gis av European Medicines Agency og ikke av FDA. Takk til @larosaleda og @Nocturne for oppklaring i innsidertråden :slight_smile:

1 Like

@Savepig @Nocturne Har dere mer?

Sitter på mobil så stress med copy / paste men står en del her:

Jeg tolket følgende:
Continued approval for this indication may be contingent upon verification and description of clinical benefit in a confirmatory trial(1)

…som at de kan begynne å selge medisinen men må gjennomføre en «confirmatory trial» (fase 4) for å bekrefte dataene…

1 Like

Fase 4 gjennomføres alltid etter at man har fått approval. Det skal være standard for alle. ( ref FDA siden).

Tror ikke Bayer fikk CMA. De har vel fått AA. Det er vel nevnt gjentatte ganger at CMA er hypernytt og at få til nå har fått slik tilgang til markedet. Mener Keytruda har fått CMA, men er ikke helt sikker.

Contingent market approval er et begrep jeg ikke er kjent med, men som jeg har sett blitt brukt noen ganger. Virker som folk blander dette med conditional market approval (CMA)?

Slik som jeg tolker CMA er det EMA (European medicines agency) sin form for accelerated approval (AA). Denne presentasjonen fra i sommer diskuterer en del aspekter ved AA/CMA, og har blant annet denne sammenligningen av AA og CMA.

AA/CMA muliggjør godkjennelse av Betalutin på bakgrunn av mindre omfattende dokumentasjon + surrogat endepunkt. Per dags dato er Nano avhengig av AA for å kunne levere på foreløpig guiding. Ettersom Nano ikke har guidet noe på godkjennelse av Betalutin i Europa har vi ingen foreløpig guiding på det området, men det er vel naturlig at de går for CMA i Europa. Slik som jeg forstår AA og CMA er det ikke en prosess som kan ytterligere forkorte det regulatoriske løpet til Betalutin. Derfor er det heller urealistisk at preparatet skal være på markedet før Q4 2019/2020. Det er også dette Nano guider på. Innsendelse av søknad på Betalutin i H2 2019 vil innebære godkjennelse tidligst i slutten av 2019, men mest sannynlig i 2020.

4 Likes

Takk. La akkurat en edit på det i mitt innlegg over her :slight_smile:

1 Like