Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector ASA - Generell tråd (NANO)

Jeg prøver meg på ett par spørsmål;D

Conditional Marketing Authorisation: CMA er europeiske EMA sitt program.
(Betinget markedstilgang Europa)
Accelerated Approval: AA er amerikanske FDA sitt program.(Betinget markedstilgang USA)

Men det er vel AA Nano også skal søke om nå etter ASH eller så fort de har nok pasienter/ fase2 data?

Betinget markedstilgang kan gis til medisiner som fyller et “unmet medical need”. De gjør Betalutin, som har blitt tildelt “orphan drug designation”.

Bayer fikk jo Accelerated approval fra FDA based on overall response rate (ORR) of 104 adult patients with relapsed follicular lymphoma (FL) from the Phase II CHRONOS-1 study

Men hvorfor søke AA og ikke CMA ? er CMA noe man kan søke etter PARADIGME data foreligger?

1 Like

Håper Nano lykkes med denne kreftformen. (DLBCL)Den er svært aggresiv og mange dør kort tid etter diagnotisering. Nå tenker jeg altså ikke aksjekurs, men på familier som blir rammet. Håper virkelig Costa får frem en god kombi-treatment for denne kreftformen.

5 Likes

Det å utvikle et legemiddel tar tid. Rekruttering, behandling og oppfølging av 130 pasienter er ikke akkurat gjort over natten. Fram til selskapet melder noe annet, basert på tidligere godkjente medisiner som Keytruda og Copanlisib og det faktum at Lymrit 37-01 inneholder pasienter i fase 2 kohorten som ikke er kvalifisert for deltakelse i PARADIGME , tyder infoen jeg har sett på at Nano sin søknad (ihvertfall effektdata) vil baseres på PARADIGME. Altså en ny separat studiepopulasjonen.

For sammenligningen sin skyld tok det Bayer over to år å rekruttere alle pasientene som ble behandlet i Chronos-1, studien godkjennelse av copanlisib var basert på.De 142 (de 104 med FL inngikk her) pasientene ble rekrutterte fra november 13 til februar 16. Preparatet fikk AA i høst (september 17).

Du trekker frem Copanlisib sin godkjennelse basert på 104 pasienter, som et argumement for at Nano vil kunne sende inn søknad tidligere. Det mange ikke ser ut til å vite er at Copanlisib var prøvd ut i både en fase 1 og en fase 2a før pivotale fase ble gjennomført. Den siste pivotale fasen hadde 104 pasienter, men totalt sett hadde Copanlisib blitt testet ut i en langt større lymfompopulasjon. Dermed er det ikke sånn at Nano er 20-30 pasienter unna studiepopulasjonen til Copanlisib.

Jeg syns det er besynderlig at mange tilsynelatende kun stoler på ledelsen, når det passer egne synspunkt. Når Nano guider innsendte søknad H2 2019, så er det en for defensiv holdning, mens når selskapet sier at de behandler de vanskeligste pasientene tror man på ledelsen. Likeså med 20/40 vs. 20/100. Når resultatene fra 20/40 nevnes er stemningen ekstatisk på tross av kun tre pasienter, men når data fra de første pasientene behandlet med 20/100 velger man å ikke vektlegge det pga. lavt pasientantall.

Selv om Betalutin er en lovende behandling med stort potensial trenger vi ikke miste bakkekontakt helt enda. Så får vi heller bli positivt overrasket hvis ting endres.

20 Likes

"The bigger risk of having or not having a product, to me, honestly it does not exist anymore"

5 Likes

Takk for godt og grundigt svar igjen- derfor jeg må slenge ut tanker som kan høres rett fram og greit ut for meg, men jeg vil gjerne ha andres meninger og tanker om det.
Jeg er fersk med biotek, veldig bra å ha så mange dyktige folk her på forumet som kommer med tanker og kunnskap! :slight_smile:

Du kom med mye nyttig info nå om Keytruda og Kopanislib sine studier som hvertfall ikke jeg har lest før.
Greit å ha et edruelig syn på tidslinjen framover. Vi ser jo at det viktigste går veldig bra, altså at medisinen Betalutin virker meget bra!
Og på en større og større populasjon av pasienter, da er dataene mer og mer til å stole på :slight_smile::+1:

1 Like

Bra @boykie, viktige momenter å ha i bakhodet.

Angående copanlisib så burde du se en gang til på fase 1 og 2-studiene. Så vidt jeg kan finne er det behandlet veldig få med indolent lymfom i de studiene. Nano ligger nå godt foran skjema i forhold til grunnlag for pivotalt studie. Men så ønsker jo de også breskthrough therapy, fikk copanlisib det?

Google:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28633365/

2 Likes

Er forsåvidt enig. Jeg har nevnt at jeg stoler på ledelsen. DVS som Costa presiserer, at de må få Betalutin på markedet snarest mulig av pasienthensyn. Jeg stoler altså på målet deres om søknad i 2019. Samtidig er jeg verken bastant på 20/100 vs 15/40. Jeg er faktisk fornøyd med over 80 i ORR. Så for meg blir det å diskutere enda bedre resulater med 20/100 dose samt en mulig tidligere adgang til markedet rein bonus i mine øyne. Jeg venter gjerne et drøyt år til, da er vi i 2019 og mye ser annerledes ut. Men jeg har samtidig full forståelse for de som vil spekulere rundt dette. Derfor er det fint med denne balansen og litt “wakeup callen” vi får fra @Boykie Men verken han eller andre kan spå fremtiden, så hva som skjer med den regulatoriske prossesen og en mulig fremtidig snarevei vet vi ikke. Så ja, vi må forholde oss til guidingen fra selskapet, men synes gjerne det er greit å spekulere og spørre. En muligens tidligere adgang til markedet er etter som jeg har forstått ganske så ny ordning så ingen vet vel helt hvordan dette vil bli de neste måndene og årene. Men spennende bli det :grinning:

2 Likes

Nano guider innsendte søknad H2 2019 for Betalutin.(slik jeg forstår det foreligger vel PARADIGME data da på det tidspunktet.)

Hva slags søknad snakker vi da om AA, CMA eller full markedstilgang m/godkjent produkt?

Jeg har antatt at det er full markedstilgang da de har operert med FDA approval i diverse sammenhenger, men nå som diskusjonen dreier seg om AA og CMA er jeg neimen ikke sikker :slight_smile:

Jeg har også hele tiden trodd at man kunne få innvilget CMA / AA underveis i Paradigme, men @Boykie legger frem gode argument for hvorfor dette ikke er tilfelle. Om han har rett gjenstår å se, men en ting vil jeg ta opp:

Likeså med 20/40 vs. 20/100. Når resultatene fra 20/40 nevnes er stemningen ekstatisk på tross av kun tre pasienter, men når data fra de første pasientene behandlet med 20/100 velger man å ikke vektlegge det pga. lavt pasientantall.

20/40 må selvfølgelig tas med en klype salt - på samme måte som 20/100 pr. dags dato. MEN; under CMD sa Costa noe interessant: de første 6 pasientene med 15/40 hadde tilsvarende ORR / CR som 20/100. Og vi vet hvordan disse tallene nå har utviklet seg på en større pasient populasjon, over tid. Jeg velger her å tolke ledelsen dithen at de har en plan og et mål med 20/100 som markedet ikke har fått med seg, og som ikke er innbakt i kursen. Når vi får data på flere pasienter (allerede på ASH, men enda flere til Lugano, neste år) så har jeg tro på at kursen er høyere enn det den er nå :wink:

It’s a marathon people, not a sprint.

4 Likes

Jeg har denne blekka som jeg skal lese gjennom som muligens kan gi noen svar. Men akkurat nå om dagen har jeg ikke tid, Legger linken ut her om noen vil fordype seg i regulatoriske prosseser i EU og USA.
http://cddf.org/files/2017/06/0850-Jan-Gross.pdf

Edit. Det som også taler vår sak er at ledergruppen i Nano har vært gjennom disse regulatoriske prosessene fra før i de resepektive selskapene de kommer i fra. Vi skal altså ikke undervurdere kompentansen og kontaktene Costa & co har i denne bransjen.

4 Likes

det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor NANO må avente med AA søknad til PARADIGME data er kommet inn når Bayer fikk sin godkjenning på sitt FASE2 studie ?
Accelerated approval fra FDA based on overall response rate (ORR) of 104 adult patients with relapsed follicular lymphoma (FL) from the Phase II CHRONOS-1 study

Paradigme er et fase 2 studie

1 Like

Etter hva jeg har forstått, så er Betalutin på markedet i 2019 basert på at Nano får invilget AA eller liknenende. Om de får det, så har jeg også forstått det slik at paradigme/pivotalt fase 2 er en endelig fase med dertil godkjent produkt(om søknaden innvilges). Og da blir Paradigme et fase 2/3 studie. Men så har disse ryktene dukket opp om CMA/og tidligere adgang. Nano nevnte selv “seamless” studiet på CMD og i det så fikk jeg intrykk av at man kan inkludere data fra Lymrit arm 1 samt kommende data fra de to Armene vi skal inn i i Paradigme.

Edit. Etter å sett intervjuet med Costa på Nordnet, så nevner han ingen forbehold om FT, AA eller andre fordeler. Han sier konsekvent at de vil søke om godkjenning etter Paradigme/fase 2B. Han legger nok til grunn at de får dette, han hevder også at “that the risk don’t exist anymore” Bold statement, spør du meg.

2 Likes

ok takk skal du ha , jeg har hele tiden trodd Paradigme var fase 3 studie :blush:

Phase IIB
Definite dose range finding study in patients with efficacy as
primary endpoint.
Exceptionally, Phase II studies can be used as pivotal trials, if the
drug is intended to treat life-threatening or severely-debilitating
illnesses as in oncology indications

A pivotal trial is a clinical trial or study intended to provide evidence for a drug marketing approval,[1] e.g. by the United States Food and Drug Administration. Phase III trials are assumed to be pivotal so the phrase is often used for the rare pivotal phase II trials.

1 Like

Vet du om det regnes som 2a eller 2b?

2b

Åtte tegn

2 Likes

Kan forøvrig legge inn denne fra DK, som jeg også har brukabr tillit til. Han glemmer å ta med “seamless” temaet i innlegget sitt, men synes dette var enkelt og greit forklart om CMA-temaet, jeg kan også legge til at historisk sett har det vært vanskeligere å få godkjenning gjennom EMA enn hos FDA, så first we take Manhattan then we take…:

Forvirrelsen råder rundt CMA (Conditional Marketing Authorisation) og AA (Accelerated Approval). Det er helt unødvendig, så jeg prøver meg med en oppklaring. Selvsagt med forbehold om feil, og jeg tar gjerne imot innspill.

Conditional Marketing Authorisation er europeiske EMA sitt program. Accelerated Approval er amerikanske FDA sitt program.
Begge oversettes til “betinget markedstilgang” på norsk, og programmene er forholdsvis like.
Det fremgår av ordlyden at markedstilgangen er betinget. Betingelsen er at man gjennomfører en kontrollstudie på betalende pasienter - se nedenfor.

Betinget markedstilgang kan gis til medisiner som fyller et “unmet medical need”. De gjør Betalutin, som har blitt tildelt “orphan drug designation”. (Et annet regulatorisk privilegium).

Betinget markedstilgang gis basert på surrogatendepunkt. I NANO sitt tilfelle er surrogatendepunktet ORR. (Overall Response Rate). Det er et surrogatendepunkt som regulatoriske myndigheter har mye erfaring med.

Grunnen til at FDA/EMA gir betinget markedstilgang basert på bla. ORR, er at det anses som rimelig sannsynlig at mindre svulster representerer en faktisk klinisk fordel for pasientene.
Det tar selvsagt mye kortere tid å lese av svulststørrelse enn det tar å gjøre studier på om pasientene faktisk lever lenger.

NANO sin tidslinje (som er ambisiøs), har alltid vært basert på at Betalutin skal få betinget markedstilgang. Planen har vært å få dette basert på resultatene i PARADIGME, for deretter å gjennomføre en fase 4-studie.(På betalende pasienter!). Formålet med denne studien er og bekrefte at mindre svulster faktisk forlenger livene til pasientene.

Forvirrelsen bunner nok i at FDA har blitt mer og mer strømlinjeformet, og man ser en tendens der ulike medisiner får betinget markedstilgang tidligere og tidligere. Noen skribenter har derfor tatt til orde for at NANO/Betalutin kan få betinget markedstilgang tidligere enn forventet.

I dette innlegget skal jeg ikke spekulere i om Betalutin kommer til å få Accelerated Approval / Conditional Marketing Authorisation før 2H 2019, men det kan være en mulighet.
“Only the data will tell us” :slight_smile:

5 Likes

Vi har en medisin.
Selv om den skulle havne på tredje eller fjerdeplass vil den være et alternativ der de andre svikter fordi den har en særegen virkemåte.
Men så langt ligger vi i ledelsen.
Når denne erkjennelse siger inn i markedet tror jeg kursen bevege seg mot DNB sitt kursmål.
Så vll det fokuseres mer på hvilke muligheter NANO har for å bli en salgssuksess…
Det kan også bli en humpete vei.

3 Likes

takk Sokrates :smiley:

ASH er vel 10 des. så jeg trenger en julekalender som går bare 10 dager :rainbow: :christmas_tree::trophy:

2 Likes