Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector ASA - Generell tråd (NANO)

Min bekymring for full panikk i NANO er på nåværende tidspunkt: 4%

7 Likes

Diskusjonen som har oppstått om såkalt avslag på godkjenning fra REK er litt storm i vannglass.

I veilederen for Helseforskningsloven omtales grensedragningen mellom forhåndsgodkjenning etter §10 jfr §9 og vesentlig endring jfr §11. Det er ikke slik at krav om forhåndsgodkjenning er absolutt og sett i forhold til at Nano allerede har fått slik en gang synes det svært lite sannsynlig at kravet om ny godkjenning vil føre til forsinkelse. Som @sparkonge skrev virker dette som formaliteter og det understøttes etter min mening av dette sitatet fra veilederen:

Blir endringene så store at det ikke lenger er snakk om endringer av et prosjekt, men snarere nedleggelse av et prosjekt og opprettelse av et helt annet, nytt prosjekt, kan REK bestemme at det skal søkes om forhåndsgodkjenning etter § 9, jf. § 10, på nytt. På den måten unngås en uthuling av prinsippet om forhåndsgodkjenning.

3 Likes

Jeg er litt enig i deg, jeg tror ikke pasientstopp fra Norge er eller blir et problem. Men kan dette gjøre st de ikke får jobbe med studien fra Norge eller hindrer det dem fra å jobbe med biologisk materialet fra studien i Norge. Det er en større risk enn pasientmangel spør du meg

Høres ut som du tror de ikke får jobbe og forske med Betalutin i Norge lengre? Den må du nok et stykke lengre ut på landet med tror jeg :wink:
Vil også tro at når paragrafrytterne i Norge får kommaene og punktum akkurat der de vil ha det, så vil de få godkjenning også i Norge :slight_smile:

Høres ut som du faktisk ikke leser hva jeg skriver engang.

Men som flere er enige om allerede, så fort de får ut fingern og lager ny søknad blir den sansynligvis godkjent på møte i midten av januar

Det ser da ut som du mener det er en risk for at de ikke får jobbe med materiale fra studien i Norge? Mulig jeg misforsto deg, da beklager jeg det. Rettet for øvrig et par skrivefeil i sitatet jeg brukte fra deg, OCD :joy:

1 Like

Journaldato for søknad og avslag ser ut til å være den samme.
Om dette er tilfellet sier det meg at avslaget var ventet.

Det kan være så enkelt at dagens regelverk ikke gir åpning for direkte godkjennelse av slike endringer, men at den kjappeste veien til mål faktisk er via å anke på et avslag.

I byråkratiets verden er det ingenting som forundrer meg…

2 Likes

Det er altså registrert to dokumenter vedrørende lymfom og betalutin på REK postmottak de siste tre måneder og begge den 28/11. Dersom inngående dokument er søknaden og utgående er avslaget, så var det svært kort behandlingstid.

1 Like

Som sagt så hadde Kolstad vært klar over dette fra før av. Men det er godt at enkelte leter med lupe etter feil så vi er skjerpet til en hver tid.

1 Like

Takk for den @Astrup og @hsvindle , jeg visste avslaget var fra den dato men ikke at søknaden var levert samme dag.
Dette kan ikke Nano legge noen som helst vekt på mener jeg, siden de 3-4 ganger (?) etter dette har guidet at alt går bra og oppstart Paradigme vil være i år, pending approval. Det er vel approval primært fra USA og EU de venter på, selv om også Norge vil være ett av landene til slutt.

Vi får nesten bare vente og se hva de kommer med av info nå framover, jeg mener de må komme med noe innen fredag og årsslutt. Enten en melding om godkjenning og oppstart Archer-1, eller en forklaring på det. Angående Paradigme har de jo guidet 2H 2017 med forbehold om godkjenning i år.

Dette er kun spekulasjoner, som det meste av det vi diskuterer @Oilimp :wink:

Sannsynligvis stammer de ikke fra samme dato, men tiden i mellom mottatt søknad og avslag kan ikke være veldig lang!

1 Like

God sansynlighet søknaden er sent inn rett i forkant av et møte og da avslaget vil komme på førstkommende møte vil jo datoene for begge deler bli nær.

https://helseforskning.etikkom.no/prosjekterirek/prosjektregister?_ikbLanguageCode=n&p_search_string=Arne%20Kolstad

Feil i registeret skrives det her.

Hva mener du?

@Astrup jeg ser heller ikke helt hva du vil fram til?

Jeg antar at komitémedlemmene får tilsendt saksdokumentene før et slikt møte og at det ikke taes ad hoc beslutning på dette. Ville være merkelig om panelet i REK stilte totalt uforberedt til slike viktige møter

Det står i linken at:
Vi har for tiden feil i prosjektregisteret. Prosjekter vises for tiden uten informasjon om behandling i REK og behandlingsstatus kan være feil.

2 Likes

Hehe, hvis det @Astrup skriver stemmer kan det vise seg at en bare må slette de siste 100 innleggene i denne tråden… :roll_eyes:

Da har du ikke lest så mye, neste møte er midten av Januar, Sist møte var når det ble avslag. Lite trolig de har vært gjort behandling i mellomtiden.

Men det kan bety at en klage/ ny søknad ikke viser. Men den behandlingen vil jo først skje i midten av Januar.

Jaja… ingen skal si at det ikke er spenning knyttet til NANO i hvert fall :laughing:

Ut i fra journal fra REK er faktisk alle muligheter åpne og like sannsynlige

  1. Søknad er avslått.
  2. Søknad er godkjent men feil i registeret.
  3. Søknad er ventet avslått med samme dato for å kunne sende anke.
  4. Søknad er avslått, det er “lag” på datoer i journal

Kanskje en avstemming er på sin plass :wink:

Fortsatt god romjul til alle!

2 Likes