Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector ASA - Generell tråd (NANO)

Stille og rolig i NANO i dag. Folket venter på nyheter og i mellomtiden er nok fokus på BergenBio som har levert gode nyheter og får betalt for det.

Tror nok at det er en del som tar gevinst i PCIB og NANO i dag og setter pengene over i BergenBio. Vi har jo tidligere sett hvordan investorene hopper fra den ene bio aksjen til den andre avhengig av hva som går for øyeblikket.

Nå tror jeg ingen trenger være i tvil om at tiden også kommer til NANO, før eller siden.

Ser at det har vært spekulert på HO hvorvidt det nye opsjonsregimet i NANO kan være med å påvirke ledelsen til å holde igjen info for å hindre at kursen løper for mye nitiden før tegningsperioden er over. Der sier seg selv at dersom snittkursen de siste 30 dagene før tegningsfristen utløper ligger på dagens nivå, så vil det være langt enklere å oppfylle 60% kursstigning frem til innløsningsfristen utløper, enn om startkursen ligger på kr 200,-. Dette er satt på spissen, men teknisk sett vil det være en fordel for ledelsen å holde kursen nede inntil perioden begynner å løpe. Hvorvidt dette er en aksjonærvennlig politikk kan dog diskuteres.

Etter mitt syn burde det vært etablert et opsjonsprogram som trigget ledelsen til jobbe for å innfri sunne delmål både fundamentalt og kursmessig, og som ikke var utformet på en måte som gjør det fordelaktige for ledelsen å holde kursen så lav som mulig for på den måten å gjøre 60% stigning enklest mulig å oppfylle.

1 Like

NANO: Nordic Nanovector ASA - Allocation of PSUs

Oslo, Norway, 29 January 2018
The Board of Directors of Nordic Nanovector ASA (“Nordic Nanovector” or the
"Company") has on 29th of January 2018 decided to grant 216 550 Performance
Share Units (“PSUs”) to employees in accordance with the authorisation granted
at the Extraordinary General Meeting held on 20 December 2017 (the “EGM”).
The terms and conditions of the PSUs, which are part of the Company’s new long
-term incentive plan for employees, are described in the Board of Directors’
amended proposal for share based incentive program, available in English and
Norwegian at www.nordicnanovector.com/investors-and-media/corporate
-governance/general-meetings.
The PSUs are granted without consideration. The PSU are non-transferable and
will vest three years after the date of grant subject to satisfaction of the
applicable vesting conditions described in appendix 3 to the summons to the EGM
and the PSU agreements. Each vested PSUs will give the holder the right to
acquire one share in the Company at an exercise price corresponding to the par
value of the shares being NOK 0.20.
In accordance with the resolution at the EGM the PSUs and the options previously
granted are secured by a corresponding number of free-standing warrants. The
sole purpose of the warrants is to ensure delivery of shares in the Company upon
exercise of the PSUs and options. The warrants do not give the PSU holders or
the option holders a right to subscribe for any additional shares in the
Company.
Primary insiders that were granted PSUs on 29th of January 2018 have the
following holding of PSUs, options and shares in the Company following such
grant:
Luigi Costa, CEO holds 30,000 PSUs, 1,338,106 options and 81,115 shares
Rosemarie Corrigan, CQO holds 20,000 PSUs, 0 options and 0 shares
Jostein Dahle, CSO holds 12,000 PSUs, 150,000 options and 204,958 shares
including shares to related party
Anniken Hagen, CTOO holds 5,000 PSUs, 177,000 options and 63,858 shares
Rita Dege, CHRO holds 6,500 PSUs, 67,000 options and 4,754 shares
Tone Kvåle, CFO holds 20,000 PSUs, 315,000 options and 179,608 shares including
shares to related party
Marco Renoldi, COO holds 25,000 PSUs, 464,137 options and 74,000 shares
Lisa Rojkjaer, CMO holds 25,000 PSUs, 375,000 options and 4,186 shares
The PSUs allocated to the management of the Company is in accordance with the
amended Board of Director’s declaration on salaries and other remuneration to
the senior executive management, as approved by the Company’s EGM. The total
number of outstanding options and PSUs are now 3 482 843 and 216 550
respectively. Subject to all vesting conditions being fulfilled exercise of the
options and PSUs would create a 7.1 % dilution of the outstanding shares on a
fully diluted basis.
For further information, please contact:
Ludvik Sandnes, Chairman
Phone: +47 907 43 017
E-mail: lsandnes@nordicnanovector.com

ikke den meldingen jeg håpet på.

1 Like

Det går troll i ord, der kom meldinga om allokeringer :stuck_out_tongue:

Syns nå at 60% er en pysete grense for ytelsene.

Hva skjer om NANO selges før 3 årsperioden er over?

de kan jo kjøpe opsjonene sine nå de vil.
denne PSU ordningen har de hatt i 1mnd oxo bruker de 40% av den med en gang ja, og dette børsmeldes, men ingenting annet !!! :face_vomiting:
trodde det var prestasjons basert, hva er prestert da ???

Prestasjonene kommer i etterkant!

Som London skriver så er det bare bra det dette blir koblet til individene som skal yte så tidlig som mulig, slik at det ikke blir et spill om å holde kursen nede.

1 Like

Må ærlig innrømme at jeg ikke kan si meg helt fornøyd med den opsjonsordningen slik den bel vedtatt i desember, men samtidig skal det sies at det er mulig jeg ikke helt ut skjønner innholdet. Men jeg leser at en av forutsetningene for at ledelsen skal få innløse aksjer til kr 0,2 pr aksje, er at aksjekursen skal stige med minimum 60% i løpet av perioden frem til innløsning. Vel, den enkelte må få mene det han vil, men en 60% stigning fra kr 81,- tar oss til kr 129,60. Da kan det være verdt å minne folket om at NANO ble omsatt på kr 129,- i desember 2016! Og som vi vert har det skjedd mye i selskapet i løpet av 2017. Så her imponerer ikke styret meg vesentlig.

Men dette ble vedtatt i desember 2016 imot mine stemmer, så det er neppe mer å gjøre med den saken.

Vi får heller glede oss over at når ledelsen nå har fått forært sine PSUer, så kan de begynne å sende ut kursdrivende meldinger uten fare for å ødelegge inntjening for seg selv. Jeg er klar over at grådighet er normalen i næringslivet, men enkelte har dessverre ikke noe magemål på grådighet. Men man kunne da i det minste håpe på at styret hadde evne til å balansere dette en smule bedre enn det de hittil har gjort. Jeg har ikke noe imot å betale dyktige personer det de fortjener. Men like lite som jeg synes det var greit å gi Nobels fredspris til Barak Obama rett etter han var blitt president, så synes jeg man i NANO kunne ventet til ledelsen har levert varene før man formelig sprøytemaler dem med våre penger.

Kun et hjerteukk mandagsmorraen.

Nå får ledelsen hive seg rundt og sørge for at eierne får valuta for hva vi aksjonærer betaler. Eller er det for mye forlangt?

NB. Skulle det være at jeg har misforstått noe, så er jeg selvfølgelig villig å trekke utsagn tilbake.

1 Like

Får håpe dette er den første av en serie med meldinger. At de sender denne først som en tease også kommer godbiten senere i dag/senere i uken.

3 Likes

For å refreshe litt, vilkårene for PSU er todelt.

Om aksjekurs opp 60% = tillatelse til å innløse 50% av PSUene.

Om operasjonelle mål designet for å øke aksjeverdi er oppnådd = 50% av PSUene.

Hadde vært interessant å vite hva de operasjonelle målene blir satt til underveis.

Hvis teorien stemmer om at aksjekursen er kunstig holdt nede for å få lavt snitt så går ikke kursen før om minst 30 dager:

“Den aksjekursbaserte multiplikasjonsfaktoren vil være basert på utviklingen i Selskapets aksjekurs
gjennom en treårsperiode, basert på volumveiet gjennomsnitt av aksjekursen de første 30
handelsdagene etter tildeling og de siste 30 handelsdagene før utgangen av opptjeningsperioden”

Det vil sannsynligvis si at de har tre - 3 - år på seg til å nå ATH igjen.
Nice deal.

Enig, 60% var ikke rare ambisjonen. Det burde stått en null til der synes nå jeg!

1 Like

Ja, hadde man ikke visst bedre skulle man tro at avtalen ble inngått på NANO sitt julebord og at aksjonærene som fikk den i hende for avstemming var servert noe salige joints før avstemmingen fant sted. Men som sagt, her kan være ting jeg ikke har fått med meg, og det håper jeg da virkelig at det er. For slik jeg forstår denne avtalen så er det som de pisser på aksjonærene.

Men nå er ikke jeg annet enn en ussel småaksjonær og de store, tunge investorene må jo tydeligvis godtatt avtalen. Noe som enten skyldes at dette er kontyme i denne typen selskap, eller at de ser fordelene med å dagens ledelse så stor at en slik opsjonsavtale vil lønne seg på sikt. Men ikke spør meg hvorledes. Dog jeg skjønner at man må betale dyrt for den rette kompetansen.

1 Like

Her er jo hva FTF mente ved GF i fjor:

Deretter lånte de ut millioner av aksjer til shorting.

Og her er hva de mente i 2016:

1 Like

med “aksjonærenes interesser” mener de selvfølgelig “våre interesser”.

1 Like

Det var voldsomt så negativ folk her var. Det koster å både ansette og beholde et lederteam i verdensklasse. Man må gi et incentiv til at Costa & co skal fortsette i jobben. Jeg sier tommel opp til opsjonsprogrammet ettersom dette gir muligheten til å sikre oss et av de beste teamene i verden. Har dere sett på cvén til Costa, Renoldi, Corrigan, Rojkjaer og resten? De jobber ikke gratis. Opsjonene er vel til for å kunne matche lønnen disse kunne fått i store selskaper som Roche og Bayer?

Tror vi må legge dette bak oss. Ingen ting vi kan få gjort med det nå uansett.

Se fremover!

3 Likes

Jeg er enig, det koster. Men jeg er mer opptatt av faktiske resultater enn av CVer. Det faller ikke i god jord for min del at kursen går sidelengs, resultatene uteblir samtidig som det kastes aksjer etter ledelsen. Det koker vel ned til en følelse av at man får lite bang for the buck.

Her diskuterer vi detaljer til døde i påvente av en melding, og når en melding først dukker opp handler det om PSUs til direktørene. Det er enten det, eller så skal man presentere på en investorkonferanse om ei uke. Det skuldertrekkes hardt for min del.

1 Like

enig! ikke no vi kan gjøre fra eller til, unner dem aksjene og har STOR tro på at NANO kommer til å bli en suksess.

Vi fikk iallefall en børsmelding :rofl:

Hallakis
Jeg er ikke uenig i at NANO må betale for å kunne tiltrekke seg og beholde kompetente medarbeiderer i ledelsen.
Men det må da kunne finnes ordninger som ikke er skrudd sammen på en slik måte at det lønner seg for ledelsen, dersom de kan bidra til å holde aksjekursen nede. Og ut fra de kriteria som foreligger i denne opsjonsavtalen, så ser det unektelig ut som at det vil gjøre nettopp det. Og i spå tilfelle er det kontraproduktivt for aksjonærene, altså eierne. Men er det ikke eierene sine interesser styret er satt til å ivareta?

Ja, det er riktig for styret å legge opp til ordninger som gjør det mulig å tiltrekke seg og beholde kompetente ledere og medarbeidere.

Nei, det er ikke i eiernes interesse at styret legger opp til ordninger som gjør det i ledelsen sin interesse å holde aksjekursen nede.

Det burde vært mulig å finne en ordning som både sørget for å tiltrekke seg og beholde kompetente medarbeidere og som i tillegg motivere ledelsen til å sørge for at aksjekursen får en positiv utvikling.

Men dette må balanseres p\å en slik måte at vi ikke ender opp med ordninger der ledelsen sin motivasjon blir å fokusere på å blåse opp kursen mest mulig, på bekostning av å utvikle det fundamentale i selskapet.

Og ja, jeg skjønner at det er bedre for selskapet i nåværende posisjon å kompensere/utjevne langt høyere lønninger i BP med bruk av opsjoner , enn om de skulle betale slike summer ut i lønninger.

Og for alt hva jeg vet så kan det ha foregått en tautrekking mellom ledelsen og styret om nettopp hvordan kompetente medarbeidere skal holdes i NANO.
Men fra utsiden så virker det en smule naivt og forsiktig å stille som et av prestasjonskravene å få kursen fra kr 81 til kr 129 i løpet av de tre kommende årene. Da kan man jo begynne å lure på hvilke ambisjoner styret i NANO har.

1 Like

Til nå i år har forumgravere meldt om:

  • Patent på Betalutin + Rituximab
  • Nyansettelse av CHIEF QUALITY OFFICER med lang fartstid i bransjen

Nordic Nanovector meldt om tildeling av PSU’er