Nei, ikke tvil om at en gjennomført emisjon hadde vært avklarende og forløsende for mange invesorer og at kursen i etterkant ville løftet seg betydelig. Samtidig er det en realitet at dess lavere emisjonen settes, dess mer vil eksisterende investorer bli utvannet. Eneste måten å unngå det på er å kjøpe sin andel nye aksjer, noe som nødvendigvis ikke er like enkelt for alle.
Ettersom styreformann i sine innledende ord på torsdag nærmest beklager det investorene hadde vært gjennom siste året, så tror jeg at styret og ledelsen gjerne vil se aksjekursen på et betydelig høyere nivå før alternativet emisjon benyttes.
Samtidig må vi være klar over at ved alternativet en partneravtale vil det gjelde at dess større andel som en partner skal ha, dess mindre blir aksjonærene sin andel av fremtidig inntjening. Og den kan bli formidabel. En partneravtale, uansett hvor interessant det ser ut i dag, kan komme til å koste investorene dyrt på litt sikt.
Jeg tror derfor st vi som investorer vil være best tjent med en emisjon som settes på et så høyt kursnivået som mulig. Følgelig tror jeg selskapets ledelse vil presentere en til to juicy og kursdrivende nyheter før en siste emisjon settes. Det vil bidra til minimal utvanning og maksimal eierskap til fremtidig verdiskaping.