Det skal jeg være enig i hvis dette er snakk om 6 promille rente så virker det veldig lavt, så lavt at jeg har vanskelig for å tro at dette er snakk om full tids utlån. (jeg aner og at dette hadde vært lukrativt med høyere renter, da det er kontantsikkerheten her som er innbringende (relativt sett))
Så det er en bra ting å grave i. Når det er sagt, “løsningen” dere ønsker dere er transparens, og likhet for alle aktører i markedet, i alle retnigner. og ikke forbud eller hindre for short eller long
Der jeg mener er tvilsom/påtatt etikk, er som du selv skriver når det omtales som å “kvele” momentum. Det forteller meg at det er ren trading blir “drept” av en større fisk som rett og slett er flinkere til å trade… tynn suppe
Short gir likviditet, pris oppdagelse og mye godt med seg som kanskje ikke er direkte tydelig, men det kan være sunt å se på all handel og likviditet som en god ting. Bedre likviditet gir lavere spread for alle aktører, som gir bedre likviditet. Det er en feedback her som er en bra ting.
Om aksjene var 100% eid av en aktør så hadde du i realiteten ingen prissetting eller handel. Og papiret sånn sett hadde vært rimelig verdiløst ift til et lett omsettelig papir.
Jeg må innrømme at der moderatorer får sin lønn i maktmisbruk og maktfølelse, så får jeg min pyromaniiske behov dekt i heftige flamewars som ikke er sett siden tidene på usenet