Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2 2020 - 2021 (NANOV) 1

  1. Juni 12:00 CEST
1 Like

Godt å se litt positiv bevegelse i kursen idag! Håper flere kjenner på litt fomo og skal inn, slik at shorten får en litt tøffere oppgave når de skal dekke inn. Noe jeg forøvrig tror de har gjort idag :ok_hand: Nærliggende og tro at vi i løpet av 14 børsdager har fått svar på både rekruttering, archer-1 og dlbcl. Går det slik man håper så er nok ikke en ny kursdobling langt unna :blush:

4 Likes

Positive data fra Archer-1 kohort 2 og DLBCL samt at rekrutteringen går som guidet på Q4 presentasjonen, så er nok en kursdobling et faktum før man vet ordet av det. I den grad shorten heller ikke dekkes inn før Q1 presentasjonen, så kan, jeg sier kan, vi få en eksplosiv kursutvikling i etterkant av Q1 presentasjonen. Kombinasjon av at selgere tørker bort, tvilere hopper ned fra gjerdet og shortere som skal ah 1,2 mil aksjer, kan gjøre underverk på kursen. I tillegg vil det gi shorterne en lærepeng, uten at jeg tror at de vil ta lærdommen til seg.

5 Likes

Blink, gutsy spådom gitt mens 27 fortsatt lå et stykke unna.

1 Like

Enn imorgen? hva sier spåkula…

Driver ikke med spådom, kun vitenskap :grin:

Umulig å forutse retningen før man ser hvordan algoritmene jobber. Det var åpenbart at i dag var de stilt inn på kjøp, og da har NANOV en tendens til å komme bra mot slutten av dagen.

4 Likes

Good morning all! I’m no expert on algorithms… but sure feels like hardly anybody wants to sell… have a feeling it will explode soon!

Good luck everybody!

12 Likes

Jeg er heller ingen ekspert på algoritmer. Men tror de bare er stilt inn på å tjene penger, hver eneste dag. Altså at de bare tilpasser seg hva som legges i boka av reelle ordre. Og at den reelle “kurtasjen” vi betaler ved handler er til algoritmene som stiller seg imellom reelle kjøpere og selgere. Tror de har lite agenda utover det. Og jeg vil tro de har liten innvirkning på trender og retning. Hvis det bare var å skru på en algoritme trengte man neppe støttekjøp etter IPO’er f eks.

Ser at det i nettforum er populært å skylde på algoritmer når det går motsatt vei av man håpte. Hadde vært kult om noen med utviklingserfaring eller innsikt kunne si noe om dette!

2 Likes

Der er jeg langt fra enig. Se på bevegelsen ned fra 29 til 24 kroner for noen uker siden. Det var så og si ingen bevegelser blant topp 50, allikevel korrigerte aksjen ned nesten 20 % på ingenting.

Denne aksjen er usedvanlig enkel å styre dit man vil, nettopp fordi ordreboka ofte er veldig tynn. Se på de postene som ligger 20 øre unna fra bid og ask-nivåene. Titt og ofte ligger det 40 - 50K aksjer her, som forsvinner for dugg for solen hvis hensikten er å forsøke å påvirke kursen den ene eller andre veien. ( As we speak 68 000 aksjer for salg på 27.24. Se hvor lenge den ligger der hvis aksjen snur noe opp nå…)

Observasjonen, slik jeg ser den i dag, er at algoritmene fortsatt er på kjøperen, og de går ikke lengre ned med de største salgspostene enn til 27 blank.
Det er der de ønsker å kjøpe, og vil derfor ikke selv operere med salg lavere enn det. Det kan se ut som det er et klart ønske om å ta inn aksjer nå, om det er på grunn av Q1 eller ikke blir bare en spekulasjon på hvorfor, annet enn å slå fast at nå dekkes det inn / økes fra annet hold.

2 Likes

De har selvsagt ikke BARE en marketmaker rolle, nei. At de legger inn fiktive ordre er kjent. Og de skiller mellom reelle og fiktive ordre ved hjelp av små pings, småhandler. Men for trender og retning utover de aller korteste tidslinjene er det tilbud og etterspørsel som gjelder. Vil ha mer dokumentasjon før jeg tror på at shorterne bare kan skru på en algo og få det som de vil ved inndekning, f. eks.

1 Like

Jeg tror så absolutt ikke at de får det som de vil når ting skal dekkes inn. De kan ikke dekke inne ved å flippe poster seg i mellom intradag som gir netto 0, de må hente det i markedet.

Så poenget mitt var at gårsdagens oppgang viser veldig godt hva som skjer når de faktisk er på bruttokjøp i boka. Da går det ikke an å styre kursen lengre, fordi de skal faktisk gjøre handler av andre enn seg selv. Med over 1 mill aksjer som short skal netto dekkes inn en gang (?), og man får kanskje en haug med andre som også skal øke beholdningen, eksempelvis etter betryggende Paradigme-guiding neste uke, så kan vi raskt få se bevegelser som vi hadde etter Q4 hvor det gikk fra 15 til 35 kroner på tre dager. Jeg blir ikke overrasket om vi i løpet av kort tid passerer 40 - 45 kroner hvis de nå leverer varene grunnet at algoritmene handler uten følelser, de handler ut ifra en ordre. Det kan dra kursene langt i alle retninger.

2 Likes

Skulle hatt en overraskende EGF med innkalling av short nå, da hadde det blitt party ^^

1 Like

Får vi bekreftet rekruttering på Q1 så blir det nok trangt i døra for short

1 Like

Poenget med short eksemplet var bare at det er det utroligste hva man ser folk tillegne algoer skylden for.

Bevegelsen ned fra 29 til 24 tror jeg var basert på tilbud og etterspørsel. Det samme med bevegelsen opp i forkant. Tror kollektiv oppførsel til tradere er stikkordet, mer enn algoer med en agenda. Det ligger spenning i lufta og naturlig at det bobler litt i perioder med så mange som følger aksjen. Når kursen snudde på 29 forsvant kjøperne før man atter kunne få på støtte rundt emikurs.

2 Likes

Det er nok innehaveren av algoritmer som har agendaen. Når omsetning tørker inn er det fritt spillerom ved å “flippe” aksjer seg imellom i et algo oppsett og de kan kjøre kursen som de ønsker.

2 Likes

Men det må jo være måter å utnytte det på igjen? Om det er tilfellet.

1 Like

Om du har 15 millioner du ikke vet hva du skal bruke på så :smiley:

1 Like

Teller 300 sultne tekinvestorer? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Ja, det kreves muskler til å drifte et algo oppsett.
Det ligger nok nøye kalkyler for volum aksjer de kan tilegne seg på et drag nedover for så hva kurs de må ha for break even på returen oppover.
Man kan spekulere i det legitime i slik virksomhet og det er vanskelig. At aktiviteten er manipulert styrt er vel åpenbar.

1 Like

Nja, tror mye kan forklares av at veldig mange tradere følger samme TA også.

3 Likes