Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2 2020 - 2021 (NANOV) 1

Ajaj, nå er det spennende dager foran oss. Personlig har jeg stor tro, og har i dag lastet opp i båten for siste gang, så vidt den holder seg flytende nå🚣‍♂️. Briste eller bære👌

1 Like

På tide å dra frem en gammel klassiker og glede oss til Q1

nano for liten, nano for stor! - YouTube

God helg :slight_smile:

3 Likes

Oppdateres 15.30 daglig
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010597883
Ingen endring på synlig short siden 06.05
Tror WORLDQUANT ligger like under grensen på 0,5% også

Kan være at shorten økes idag…

Sjelden pris diskuteres, og jeg vet lite om prissetting. Antar at prisen vil være forskjellig alt etter hvor medikamentet skal benyttes, og at prisen f.eks. ikke kan bli den samme i 2L der det finnes rimelige alternativer. Selv om effekten er større så ville man neppe starte med en “million-behandling” hvis det finnes alternativer til 50.000. I mange land vil man vel uansett ikke kunne betale slike priser. Vet som sagt lite om dette, men har på følelsen at det fører feil av sted hvis man multipliserer opp den prisen man kan sette innenfor de indikasjoner der medikamentet er siste mulighet til livsforlengelse.

Voleon øker faktisk. Oppdatert i dag.

voleon økte shortposisjonen med 103 K aksjer i går faktisk…

Javisst, hadde vist ikke oppdatert siden :joy: :joy:
Lovende når dette skal dekkes inn

Måtte de bare brenne inne med shorten deres :gem:

5 Likes

Har vel sikkert lånt mer i forsøk på å dumpe prisen, håper de brenner kraftig på onsdag!

2 Likes

De satser nok på fall etter Q, som har vært vanlig i gamle Nanov. Skulle bare visst bedre nå :smiley:
Kan bli morro neste uke for oss i positiv retning hvis shorten dekkes inn

1 Like

Nei, hvordan de gjør det mhp prising vet ikke jeg heller, men skulle kombo styre inn til 2L så drypper d nok noe på oss skal du se.

De økte shorten i dag jeg tok prinscreen se over , da hadde de 1.21% og nå 1.31%
Så de øker for og presse prisen ned.
Hvis vi fortsetter og kjøpe kan det blibra.

Aha så dere så det samme :+1:t2:

Vi får ta en gamestop …:joy:

2 Likes

Jeg skjønner ikke hvordan disse selskapene som driver med shorting på denne måten, i lengden kan tjene penger? Det virker jo som om de ikke gjør noen forhåndsundersøkelser i det hele tatt…?

De prøver vel å snitte oppover mor forventninger mot Q1 og satse på fall. Tror og håper de får svi, gir opp og må dekke inn. Rally

Les her : https://shortnordic.com/ så ser du hvordan og hvor mye dei tjener på shorting.

1 Like

Tydelig at det er det de satser på. Men poenget mitt er jo at de da må ha et konkret grunnlag til å forvente et slikt fall. Hadde jeg kjøpt aksjer ut fra samme strategi og tilfeldighet, så hadde jeg gått konk på kort tid.

Husk at tallene er en dag forsinka, så det som publiseres 15:30 er det som er innrapportert dagen i forveien.

Tror disse er robotstyrte og baserer med på historikk. Korriger meg gjerne hvis dette er feil.

Siden det er mange påstander som er feil om short-registeret tenkte jeg å forklare litt:

Posisjonene oppdateres 15:30 basert på dataene de sitter med der og da. Innrapporteringen kan ha skjedd mellom 15:30 i går og 15:30 i dag, men selve handelen kan ha skjedd før det igjen, men at shorteren ventet med å rapportere inn/ble forsinket av en eller annen grunn.

Det eneste man vet sikkert er at 15:30 i dag holdt de den posisjonen som står der short i Finanstilsynets register og hadde ikke meldt inn andre endringer.

Siden det er mye spekulering om dette registeret er det ihvertfall greit at vi har oversikt over hvordan det fungerer.

2/3 shortaktører har shortet store deler av Europas Biotechmarkeder. De har laget en portefølje og ifølge deres egen strategi er det basert på noen indikatorer de følger. Det er altså ikke ultranøyaktig oppfølging av hvert selskap som vi driver med her, men del av en større strategi for en portefølje. Vi kan ikke anta at de engang er klar over at Q1 blir viktig for kursen.

Av samme grunner som over. Ingen grunn til å spekulere i spesifikk intensjon basert på det vi vet, når bildet er mye større fra deres synspunkt.
Når det kommer til om dette kan skape et rally? Ja helt klart en faktor som kan styrke kursutviklingen om vi når deres stoploss på oversiden eller short blir innkalt pga. en potensiell framtidig ekstraordinær generalforsamling.

Kursene de baserer seg på for short-salgene her er usikre, så vi kan ikke være sikre på at tap/gevinst her er korrekt, men veldig nyttig verktøy da posisjonene ser ut til å være korrekte over 0,5% grensen. I tråd med Finanstilsynets oppdateringer.

Det er ikke helt korrekt. Tallene er ofte tidsforskjøvet, men grunnen til det er ikke en fast 24t forsinkelse. Forsinkelsen = Shortposisjonen blir satt + tid til rapportering+tid til neste 15:30 oppdatering.

Nei og nei, de har bare en strategi de må følge og justerer posisjonene utifra den. Om man skal anta noe her er det naturlige at de ikke har tenkt på Q1 på samme måte som oss. De har titalls-hundrevis av selskaper short og sier selv at de handler utifra en bred strategi for å oppnå god risikojustert avkastning.

Sorry for rant. God helg :slight_smile:

16 Likes

Har eg forstått det riktig at oppgitt shortposisjo kan være heilt feil. Med det mener eg at aksjene nødvendig viss ikkje er solgt i markedet men det er aksjer som shorteren har kontroll på og han kan selge i markedet om ønskelig. På den måten har vi ikkje oversikt på om aksjen faktisk er shortet. Berre hvor mange aksjer som er lånt ut som kan være shortet.

Riktig?

1 Like