Ingen tvil om at pandemisituasjonen har skapt stor uforutsigbarhet med hensyn til rekruttering, noe som underleveringen i siste kvartal sikkert var et resultat av.
Det er også åpenbart for alle at de ligger dårlig an til å nå guiding ut fra hvilken som helst tallmessig beregning basert på rekrutteringshistorikken frem til nå. Ingen kan jo heller tro at ikke selskapet også ser det selv, så hva er da grunnen til at guiding opprettholdes?
Jeg tror ikke særlig på reduksjon av totalen på 120. Dette tallet er jo satt relativt nylig etter nøye samhandling og vurdering med FDA. Det er heller ikke noe selskapet selv antyder og det i seg selv tilsier jo at det ikke er den mest nærliggende forklaringen. Jeg ser sammenlikningen med MEI Pharma, men selv om den ble avsluttet tidligere, så var det etter hva jeg kan se likevel med et totalantall som var vesentlig høyere ved sammenslåing av indikasjonene. Det tror jeg har betydning fordi det vel er safety som er den primære årsaken til behovet for et visst minimumsantall av pasienter før AA.
Selskapet selv begrunner altså opprettholdelse av guiding med forventning om rekrutteringsopptakt, og jeg tror det må være større forutsigbarhet pga vaksinasjon som er noe av grunnen. De har også vært gjennom en periode i Q4 som var bra og de vet formentlig noe helt konkret om årsaken til god rekruttering da.
Når jeg tenker konkret, så tenker jeg på kunnskap om land og behandlingsinstitusjoners spesifikke status som stengt eller åpne for rekruttering. Det er et helt annet grunnlag enn våre gjennomsnittsberegninger, og KAN være årsak til “skråsikkerheten” de utviser. Dette var også noe som Einarsson nevnte på Radium.
Jeg heller nok likevel til å tro på en viss utsettelse/forsinkelse, men det er verdt å spørre seg hva selskapet kan tenkes å vite.