Jeg lagde en liten oppsummering av den nåværende situasjonen til NANO, mest for min egen del, av det som jeg ser på som positivt og negativt ved selskapet. Oppsummeringen er delvis basert på pressemeldingene til NANO, men mest på svarene og hjelpen jeg fikk i denne tråden. Det kan såklart være noen feil i den relativt korte oppsummeringen da jeg ikke er like biotekdreven som veldig mange av dere, mine medaksjonærer. Legger den ut også her, kanskje noen finner den interessant.
Postitivt:
- Nordic Nanovector er i en pivotal fase II (registreringsstudie) som vil gi godkjenning og markedsadgang om den når effekt og safetymål som ble avtalt med FDA/EMA før studien.
- Nå i august kom NANO seg gjennom den første kritiske milepælen som var foreløpig/interrim avlesing på 50 pasienter som bekreftet og ga både gode effekt- og safetydata.
Dette er en betydelig derisk og verdidriver. - Betalutin nå har kommet inn i fasen der store farmasiselskaper (Big Pharma) seriøst vurderer caset, og utviklingsselskap som NANO ser ofte interimavlesning som et gunstig tidspunkt å inngå en (partner)avtale.
Slike avtaler er ofte verdifulle med god up-front betaling. - En slik kapitalinnsprøyting kan videre føre til at andre muligheter (archer/mzl) og resten av pipeline (alpha-37/humalutin) også kan tas tak i for å maksimere aksjonærenes verdier ytterligere.
- Dataen presentert i studien LYMRIT 37-01 del A i American Society of Hematology-tidsskriftet “Blood Advances”, bekrefter potensialet av Betalutin, en enkeltdose radioimmunterapi.
- NANO har fått innvilget et EU-patent som dekker bruk av Alpha37 for behandling av kronisk lymfatisk leukemi (CLL) og Non-Hodgkins lymfom (NHL).
- Selskapet har fått tildelt “fast track” av amerikanske FDA for betalutin i behandlingen av voksne pasienter med tilbakefall eller “refractory” marginal sone-lymfom (MZL) som har mottatt minst to tidligere systemiske behandlinger.
- Nytt management som har tatt flere fornuftige grep.
- Ledelsen bekrefter også dialog med flere selskaper.
- Markedet for Betaluting er på ca. 60.000 pasienter årlig bare i USA med global gjennomsnittspris per behandling på 150.000 USD.
- Den første indikasjonen kan nå markedet i 2022.
Negativt:
- NANO aksjen shortes og det fører til at kursen blir presset ned.
- Lav tillit til selskapet grunnet historikken.
- Pengene strekker til kanskje januar og selskapet må muligens kjøre ny emisjon. Aksjekursen gjenspeiler emisjonsfrykten.
- Som mange andre biotekselskaper så sliter NANO med rekruttering pga. covid-19. Det kan føre til forsinkelser i rekrutteringen av nye pasienter.