Tenkte jeg skulle dele et utdrag fra en korrespondanse jeg hadde med selskapet 30.juni i år. Det refereres stadig vekk til at jeg bare ser blå himmel og sol, og er konstant bull til det selskapet sier og gjør.
Fakta er at jeg har vært veldig skeptisk en god stund og har uttalt direkte til ledelse og styre at de må ta rev i seilene før alt av pipe og forskning forvitrer.
Det var derfor veldig gledelig for meg å se at de lytter / agerer slik jeg med flere ønsket det og iverksetter en prosess som har den hensikt å maksimere verdiene som ligger igjen. Jeg har uttalt like klart at jeg forventer at kapitalmarkedet gjennom emisjon er utelukket, det er kun realisasjon av selskapsverdiene som vil gi en form for payback.
(Det skal understrekes at dette ble sendt avgårde 1 uke før den mest nedslående meldingen kom med tanke på endelig effekt, datert 5.juli):
In most discussions I have with investors and other persons in Norwegian biotech, the time is come for you to speed up and make profit of the potenial that lays within the pipe.
With a market cap of 300 MNOK you will be the last runner up in the future if todays and new shareholders through private placements are the future funding partners.
I think it’s time to evalute and conclude that the sum of all events and strategic descisions over the years didn’t succeed.
The pipe should be implemented into a big pharma company that has all the resources needed to go on with a fase III, Alpha37, Humalutin, Car-T.
Don’t let Spetalen, Fredly and other financial cowboys destroy the remainings of Nanovector. It would lead to a result where the value lays in how much the negative tax profit is worth.
The shareholders are exhausted, it shouldn’t be that way if the science in this company is as good as we should believe.
Etter denne mailen har riktignok finanscowboyene (?) i North tatt et solid jafs, men dette har heldigvis ikke styret tenkt å sitte stille og se på. De går proaktivt ut og plasserer et oppdrag til meglerhus og et veldig kompetent advokatmiljø som kan forfølge de dialoger og leads som er der ute. Jeg antar at de allerede har hendvendelser å ta stilling til, men at det ønskes å få frem så mange potensielle takere som mulig for å maksimere verdiene, i tråd med styreleders uttalelse i torsdagens børsmelding.
De som automatisk resonnerer seg frem til at North handler på innside fra prosesser Carnegie skulle bli tildelt mener jeg spekulerer for mye. Tenker North slik jeg gjorde i mailen 30.juni er det god grunn til å anta at de har handlet opportunistisk og lagt til grunn at resten av pipen kan selges for godt over dagens mcap. I tillegg ligger det et solid fremførbart underskudd der, selv om North ikke trenger det.
Så når det påstås at jeg konstant tar feil, så mener jeg dette kanskje heller viser at noe forståelse av strategi og riktige grep finnes et sted langt der inne