Meldingen selskapet sendte ut har kvernet rundt i hodet en god del dager nå. Jo mer jeg tenker over det og deretter leser meldingen med fokus på hva jeg tror de formidler, så kommer det mer og mer frem at jeg “misforstod” meldingen når den først kom ut.
Min første tanke, og som satt i noen dager og gjorde meg litt uvel, var at nå skal alle steiner snus for å se hvordan de kan speede up Paradigme og evaluere hva er det de gjør / ikke gjør på klinikkene som stanser opp. Jeg tolket et snev av panikk fra styret.
Deretter slår det meg; de trenger ingen uavhengig komitee og må børsmelde en slik prosess.
Dette er det daglige ansvaret som alle i ledelsen sitter på, de har egne ansatte som evaluerer fremdriften i Paradigme og som skal motivere / bistå sitene med god rekruttering.
Beslutningen virker til å ene og alene være drevet av å ha en legitim grunn til å presentere data fra Paradigme. Jeg tror selskapet er svært frustrert over å sitte på så gode data uten å komme videre. Styret har følgelig tatt en stor beslutning om å stole på datapakken og ta dette med ut til markedet. Med markedet menes venturefond, big pharma / fundingpartnere og selvsagt aksjonærer, nye som ferske.
Data skal ut og det må gjøres på en legit måte. Hensikten er åpenbar; verdiene må synliggjøres, det gjør de ikke i dag. Markedet er kun utelukkende skeptisk til alt selskapet foretar seg.
Jeg sliter med å forstå AP-fondenes beslutning om å gå all out på dette, og tenker at rasjonalet for nedsalget må være at de har fokusert på at Paradigme har stoppet opp, slik det også står i meldingen. Men det har det gjort siste 6 måneder, det er ikke det denne børsmeldingen forteller som er nytt!
Her er headingen fra børsmeldingen: to Conduct a Comprehensive Review and Independent Data Evaluation. Avslutnings skriver de: Dette gjøres for å optimalisere veien videre innenfor en tidsramme som er finansielt og kommersielt levedyktig.
Blir det noe mer levedyktig og kommersielt ved at de evaluerer rekrutteringsprosessene, noe de allerede har gjort og orientert om på flere caller? Det er heller ikke kommersielt fornuftig å fremskynde uthenting av data hvis de med det grepet mister verdifull statistikk ved å ekskludere de siste 12 pasientene som mangler. Det kan jo være at de i så fall setter nådestøtet på seg selv ved å rushe frem data som blir svakere fordi studiet ikke er komplett, det er rimelig amatørmessig gjort i så fall.
Kan derfor ikke skjønne annet enn at de må være meget trygge og komfortable på hva dataene vil vise.
Tror vi skal tenke at meldingen har kun et formål ved seg og det er at styret ønsker å vise at de tar aksjonærenes verdier seriøst og at tiden er overmoden for å hente ut verdiene som ligger i datasettet Paradigme. Til det trengs et uavhengig ekspertpanel som kan verifisere de, samtidig med at studiet pågår rekrutteringen.