Aktørene som sitter short har ingen problemer med å selge ned kursen. Nesten utrolig at det ikke er gjort et forsøk på å løfte denne, som en trade om ikke annet. Blør sakte ut og sommeren har såvidt begynt. Trist sorti.
Det er ikke shortaktører som kjører kursen ned, det har selskapet greid helt fint selv med elendig rekruttering over flere år. Kursen synker som oftest på lav interesse(likvidite) samt dårlige nyheter, og de har det vært mange av.
Det ene utelukker ikke det andre, og at kursen daglig blør er forventet, men som jeg også skriver, er jeg overrasket over at det ikke er forsøkt å gjøre noen gode trades fra litt større aktører. Ordreboken er tynn, og det er dermed lett å kjøre kursen.
Den ble jo kjørt fra 2.6 til 3.7 for en uke siden.
Jeg for mitt vedkommende har funnet en slags indre fred i å se på NANOV-aksjene på samme måte som jeg gjør på lottokupongen. Enten går det veldig bra, en får kanskje igjen innsatsen, eller så går det svært dårlig.
Det er jo ikke bare de siste negative nyhetene som gjør at en begynner å spekulere. Det var jo unektelig merkelig at Braun forsvant ut før han hadde funnet riktig justering på kontorstolen. Den gang spekulerte jeg i at han forsvant ut fordi det allerede var samtaler i gang om oppkjøp, og det var ikke interessant for ham om han hadde andre tilbud på hånden. I dag vet jeg ikke…
Jeg tenker slik - og dette er som alt annet ren skjær spekulasjon:
A: Medisinen fungerer ikke som tenkt, eller med dårligere effekt. Ledelsen jobber for å redde stumpene.
B: Kassen er tom, og med magre muligheter for å finne ytterligere penger i et knusktørt kapitalmarked, så vil NANOV få “anerkjennelse” for resultatene til nå. Hensikten er kun for å hente penger for å fortsette studiene.
B: Det er samtaler i gang om partnerskap/overtagelse, men partner styrer mye av kommunikasjonen for at ikke aksjekursen skal fyke til værs og gjøre selskapet for kostbart. Dette er heller ikke ledelsen i NANOV veldig interessert i da de ikke har muskler til å kommersialisere produktet alene.
Det er vel ikke andre muligheter?
Synes jeg var en god oppsummering.
Selv ser jeg kun alternativ C (din B nr 2 ) som en opsjon. De kan ikke kapitalisere videre drift på MCAP 300 MNOK.
Skal de beholde de ansatte, få noe ut av pipen og få fart på sakene må andre overta. De har feilet i sin strategi om “stand alone” og stadig komme tilbake til aksjonærene. Herfra og ut vil de kun “minimize shareholders values” skal de holde på slik. Tiden er overmoden for salg slik at alle stakeholders, inkludert pasientene, får glede av forskningen som er lagt til grunn.
(Selvsagt med forbehold om at Betalutin virker. Noe jeg egentlig ikke er så veldig bekymret for, det må bare forvaltes på riktig måte og på egnede pasienter)
Ang. kurs kan alt skje, siden vi har store volum for tiden og nok kapital gående inn og ut til å få bevegelser hit og dit. Men som utfall til slutt er det nok sånn at Nano vil presentere dette så positivt de kan så lenge FDA fortsatt holder ved fast track og er med på enten 108 eller 120 pasienter fortsatt. Worst case er at FDA ikke lenger er positive til at studiet går videre. Da er det nok selge selskapet/teknologien som er caset, eller ta en runde til potensielle investorer/fond etc. med det de har. Ser sannsynligheten for dårlig utfall som stor, men selve prisingen av selskapet nærmer seg lukurativt for selskaper som kan benytte seg av det framførbare underskuddet, siden de nå er priset til langt under det. Man kan jo ha en drøm om at de blir solgt til cash+framførbar skattefordel og da rundt 700M nok eller at teknologien får noe verdi i et slikt salg og at prisen blir høyere, men det er nok ikke for mye godt å vente her. Kjedelig at over 2mrd investert i studiene blir til mindre enn halvparten til slutt, men vanskelig å be om mer sånn markedet er nå. For de som har kjøpt under 5kr er det dog oppside bare basert på skall-selskapet, så er litt rart at den holdes så langt nede. Skjønner dog at mange er lei og trekker seg ut+short-press. Regnskapsmessig er aksjen billig, så lenge de faktisk gir opp eller får et godt treff hos FDA. Mellomtingen er egentlig worst case, siden de da vil forsøke å kjøre emisjoner uten at caset har blitt bedre tror jeg.
Gjentar:
+ca. 70M hittil i 2022.
Totalt er selskapet 642M i framførbar skattefordel+ ca. 256M i cash nå+assets(medisin+patent).
Her tror jeg du tar grundig feil hvis du drømmer om 700 mill!
De selger ikke selskapet til den prisen og big pharma opererer heller ikke slik.
Alpha37, next gen Car-T og et velfungerende Betalutin er minst verdt 10-gangen over det anslaget. Å se på dagens aksjekurs gir ingen verdi i forhold til reell verdi, det har man sett gang på gang i andre oppkjøp innen farma. Men skal de drive og surre med dette videre selv vil bare verdiene blir lavere og lavere for hvert halvår. Aksjene må bytte hender og kraftige ressurser må til for å lykkes med rekruttering, nye studier, posisjonering overfor sites med mer.
Ja, 700M var litt raskt regnet. Blir nærmere 850M for regnskapsmessig verdi før man tar med assets(medisin+patenter+lab+produksjonskapasitet). Hvordan de priser assets får andre svare på. Sier bare at minimums-verdien om man hadde kastet assets ut av vinduet etter å ha snakket med FDA er 850M.
Aksjekurs = verdien over rundt 7,25kr/aksje
Her visualisert:
For å realisere den verdien må man kjøpe hele selskapet og ta det av børs. Det veddes vel på at ingen gjør det fra shorternes/selgernes side, men som sagt, hvis man vil drømme er dette i hvert fall status ved salg av skallet. Så får man verdsette alt annet som man vil på toppen.
Der har du en kort oppsummering av caset på nåværende tidpunktet!
Da får vi ta med i aftenbønnen at det er minst 2 BP som sikler på assetene så det blir budkrig og god pris.
Hvordan vurderer du forhandlingsposisjonen, -sett i lys av at man snart er tom for cash?
Jeg har tatt noen telefoner den siste uken og snakket med mennesker i bransjen som har mer forståelse og innsikt i farma enn jeg noen gang vil besitte.
Det budskapet jeg bet meg mest merke i, og som i lys av hvem som uttalte det bør veie en del, var følgende:
«Du selger ikke til big farma, du blir kjøpt opp!».
I overført betydning at dersom du har noe BP vil ha, får du rimelig / godt betalt for det. Å selge de noe de ikke satser på er verdiløst.
Så lenge NANOV har noe som selskaper innen radiofarmaka kunne tenke seg, er ikke cashsituasjonen i veien for en fair deal. Vi vet de samarbeider med Novartis fra før, Bayer er også en player i feltet. Kan NANOV vise til at det er alldeles ingenting i veien med deres pipeline, både preklinisk og etter 180 - 190 pasienter som har vært testet (Lymrit 37-01, Paradigme og Archer), har de gode muligheter for en god deal. Det kan være opp til Algeta-nivå, det kan bli en god del lavere (ikke mine ord, men sitert fra andre).
Den virkelig gode dealen, som man har håpet på er noe forspilt, dog avhengig av hva dataene og dialogen med FDA viser seg å ende opp i.
Så alt koker ned til om forskningen er spennende nok for BP. Det kan man helt sikkert ha forskjellige tanker om i disse tider, og jeg vet like lite om det som alle andre.
De jeg har snakket med har vanskelig for å forstå at Betalutin ikke virker, men at det handler om subpopulasjoner. Det betyr at neste skritt blir kombo-studier, det er uansett veien de ville ha gått. Spm er om de har mulighet for å få AA nå, eller om godkjennelse først foreligger etter fase III.
De som har hørt på caller vet at Skullerud har sagt at NANOV kan ikke kjøre et fase III alene. I august får vi svaret på veien videre, og det skal ha båret skikkelig galt av gårde siden interimavlesningen i Paradigme hvis fase III ikke lengre er det naturlige neste steget å ta.
Either way, de kan ikke kjøre det selv og de har ikke leverage til å emittere. Da blir det partner eller salg. Slik ting er håndtert tror jeg de fleste ser at pipen i fremtiden vil oppnå mest ved å bli håndtert av en ressurssterk og dreven organisasjon.
Du argumenter godt @TheObserver - jeg håper der er håp i hengende snøre.
Det er kritisk at nano sørger for at de ikke mister kritiske ressurser i denne perioden - og da tenker jet primært på fagpersonene i selskapet.
Om de velger å skalere ned ledelsen i en eventuell mellomfase etter svaret fra FDA, ville fått min fulle støtte.
Jeg sitter på aksjene mine - tapet er så stort, er skattefratrekket neste år den største verdien på min post
Stort sett enig i dette Det meste avhenger av tilbakemeldingen man får fra FDA, selvfølgelig.
Men når det kommer til cashbeholdningen tror jeg det kan bli en stor faktor, for de må lande en partner/salg før man går tom for cash. Det er jo ikke så mange månedene fra august til man trenger penger. Og selv om man har hatt en dialog underveis, er en partneravtale/salg en tidkrevende prosess.
Hva slags personer er dette og hva var begrunnelsen?
Her har jeg lovet full diskresjon overfor de som stilte opp for en prat. Det har jeg tenkt å etterleve, ikke så vanskelig å skjønne at jeg ikke holder det jeg lover hvis jeg starter å namedroppe de på et forum
Nei det skulle tatt seg ut
Dette virker begredelig.
Ledelsen famler i blinde og snur hver en stein for å prøve å finne halmstrået til hvordan de kan få fortsette sin begredelig men godt betalte innsats.
Tydelig at de ikke har noe interesse fra BP, og da kan man vel ikke selge de noe.
Nå er det straks game over. Den blå flammen slukkes snart.
Takk for alt. RIP