Grunnen til at studien stoppes er nok mer komplisert enn bare dataene. Rekrutteringen tar tid og koster mer enn det smaker. Man ser ikke at det er attraktivt å forsøke å nå markedet i tredje linje FL lenger sett i lys av konkurransebildet der nå og de resultatene som man altså her fikk i monoterapi. Man kunne muligens fått en godkjenning om man fullførte studien siden safety/bivirkninger er så bra, men når efficacy (ORR) ikke er mer enn 30-35 % (som altså får redusert tumor med mer enn 50 %) samt at de som har såpass effekt kun kan forvente 6 mnd før tumor begynner å vokse igjen, så blir nok ikke potensiell populasjon som dette er interessant for stor nok til at det finnes noe økonomi i dette.
Det sagt, så er det absolutt mulig at mange kan finne reultatene interessante selv om monoterapi ikke nådde helt opp i 3.linje nå. At paradigme gis opp betyr ikke at betalutin ikke virker i det hele tatt (virker som det er det du tror).
Det som videre er interessant er hvor godt designet dette produktet er ift kombinasjonbehandlinger. Det er eneste produkt som skal tas kun èn gang, det har klart best bivirkningsprofil som følge av dette ettersom de er forbigående i tillegg til veldig milde, det er eneste produkt som angriper cd-37, det er eneste produkt som er påvist at oppregulerer cd-20 i kreftceller og det er vist synergieffekter og additive effekter i prekliniske forsøk i diverse kombinasjoner i flere indikasjoner.
Jeg tror jo at flere kan se det som interessant å inkludere betalutin i andre behandlingsregimer for å booste totaleffekten av behandlingsalternativet man har. Og det finnes vel også en mulighet for mono i MZL, men alt dette er selvsagt avhengig av om en evnt partner finner dette interessant nok. Dèt er absolutt ikke sikkert. Det må være økonomisk interessant nok ift risk/reward-perspektiv. Det er vanskelig å vite hva BP sånn sett tenker her og totalbildet for dette produktet og aktuelle indikasjoner er komplisert.
Det sagt, jeg mener jo fortsatt at Betalutin burde/kan ha sin plass som del av en kombinasjon i de fleste behandlingsalternativer i linje 2 og 3 i fl og mzl og muligens dlbcl. Jeg tror ihv det hadde vært til pasientenes beste. (uten at BP nødvendigvis er så opptatt av dette)
Og dette er jo alt en del av forskningen som er gjennomført vha de 2 mrd og gir mye som potensielt er spennende å jobbe videre med. I tillegg pipen med alpha37, huma, cd37-cart, cd37 kandidat til bruk mot autoimmune sykdommer etc…
Med det sagt, så er jeg enig i poenget ditt at hvor mye cash som er kastet inn i et produkt ikke gjenspeiler hvor interessant det er.