Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat '22 (NANOV) 3

Jeg tror dette fordi de ved oppdateringen i juli fortalte at fremtiden til selskapet lå gjennom å utvikle pipens øvrige fire assets. Neste oppdatering på kommunikasjon rundt Betalutin + FDA skulle komme om 7 uker, dvs 31.august.

Halvveis i denne korte fasen (alle venter fortsatt på tilbakemeldingen fra FDA) så tar plutselig en aktør 7 % av aksjene og selskapet snur 180 grader i strategien fra å være langsiktig til å engasjere 2 rådgivere for å makse verdiene.

Mitt rasjonale, det kan være feil tenkt, er at det minste man burde ønske å avklare før man tar en beslutning om fremtiden og verdien av øvrige pipe, var om det fantes partnere for Betalutin gitt tilbakemeldingene fra FDA.

For meg virker det derfor som om noen har stukket frem nesen sin og gjort et tilstøt mot selskapet. Jeg vurderer det dit hen at dette er såpass interessant / attraktivt for eierne at styret ser på det som et rasjonelt utfall å vurdere, men ikke før eventuelle andre interessenter er avklart.
Derfor engasjerer de profesjonelle til å avklare evt andre exit-strategier, ref det vi nå ser med oppdraget som er tildelt Carnegie og Selmer.

Man kall vel alle være enige om at siste ukers meldinger er av en annen karakter enn det de signaliserte på callen. Det ble sagt minste fire ganger, samt skrevet i meldingen, at de vil søke å finne partnere for Betalutin, dog avhengig av dialogen med FDA.

Nå fremstår det som om selskapet plutselig har fått hastverk med å optimalisere verdiene og lande en løsning.
Dette er noe helt annet enn det man ser i eksempelvis PCIB. Der går alt i sirup og de venter ut prosessene veldig, uten at man helt skjønner hva de venter på.

Enten har styret i NANOV mistet det helt og glemmer hva de skriver fra børsmelding til børsmelding, eller så er de blitt «tvunget» til å agere mens det foreligger en sunn interesse der.

Tiden er ikke til gunst for NANOV, så et nogenlunde oppegående styre vil agere slik som dette hvis dette er beste måten å sikre mulige, gode verdier på. Men at de løper foran vurderingene til FDA, når vi tross alt snakker om biotek, virker forhastet. Noe må ha trigget hastigheten vi ser.

Det er summen av disse omstendighetene, sammenfattet med verdiene av fremførbart underskudd og en mulig attraktiv pipe som får meg til å anta at det skjer noe strategisk som tvinger styret til å løpe foran tidslinjene de presenterte tidlig i juli.

10 Likes

Nei det har de nok ikke, men de trenger jo ikke rare kursen før de har god gevinst.

2 Likes

Hva med at ingen potensielle partnere har meldt seg? Ingen interesse, dermed hastverk med å stoppe å blø cash og utforske andre muligheter?

At HC rømmer skuta og North tar over kan vel umulig være et kvalitetstegn? Det må vel være negativt i forhold til verdien av teknologi/pipeline? HC er vel bedre rustet til å vurdere det enn North, eller?

Det vil i såfall stemme godt overens med fraværende/manglende interesse fra BP/andre?

3 Likes

Jævlig viktig å sparke en CEO og gi lønnen hans til Marlene samtidig som ho soper inn IR lønn, for nå kommer det et snarlig oppkjøp :upside_down_face:

7 Likes

Er bare å slappe helt av. Carnegie rydder opp i alt og får verdiene tilbake :sweat_smile::see_no_evil:

1 Like

Tror du ikke Skullerud ønsket gå selv.muligens? ’ slippe unna .? Og en CEO må dem vell ha om det så bare er for noen uker…da er alternativet malene ’ hun er vell lønnet som en CEO allerede??

2 Likes

Alt det du skriver er like sannsynlig som det jeg tror kan spille seg ut.

Jeg har jo et personlig håp om at ting vil «ordne» seg på et vis, det har vel ikke du, du er vel ikke aksjonær slik jeg har skjønt.

Gitt dagens kurs og ikke minst omstendighetene for selskapet MÅ ma ta høyde for at det finnes ingen partnere, det finnes ingen takere av pipen og det fremførbare underskuddet er lite å få tilbakebetalt for.

Styret og ledelsen har gjort svært lite som skaper tillit til at dette har de «kontroll» på. Kommunikasjon og strategi har vært lavmål, de fleste gruer seg til kommende børsmeldinger og skvetter hver gang de får en mail om siste nytt. Min tiltro til et særdeles hyggelig utfall av dette er lav, men jeg tillater meg selv å stole på et rasjonale tuftet på at Archer er attraktivt, det samme er Alpha37 og muligens next gen Car-T. Jeg håper det er begrenset hvor mye faktisk substans de klarer å la renne bort mellom fingrene sine til sorg for aksjonærene.

Det kan fort hende at dagens fremdrift fra styret skyldes at de ser at alt renner bort og ingen vil ha noe, men det er jeg mentalt innstilt på, gitt at brent barn skyr ilden.

At HC takket for seg når Betalutin ikke lengre løser et unmet need i markedet er veldig forståelig slik jeg ser det. Hvorfor skal de bruke tiden sitt på et opphørssalg med tross alt begrenset oppside. De er profesjonelle biotekinvestorer, de tar tapet og kommer seg videre og bruker ressursene fornuftig. De trakk seg fra styret i mars var det vel, de luktet vel musa på gangen og har sett dette utfallet som veldig sannsynlig. North er 100 % en opportunistisk investor, dog med mange tiårs erfaring fra børs. De vet at caset er binært med nedside på 1 - 1,5 krone med minimumsverdi fra cash, pipe og fremførbart underskudd og tenker kanskje at med en god salgsverdi på pipe, partnerskap og skallet kan man kanskje i beste fall få tilbake 10 - 12 kroner?

NANOV er i dag utelukkende et veddemål. Det er både bull og bear ved det, det er poenget med et veddemål: utfallet er Yes or No.
Det blir muligens noen gode 100 % opp, eller vi faller 50 % til.

5 Likes

Den vanligste grunnen til at CEO går, er uenighet med styret om strategi. Det virker som blir litt borte i diskusjonen her. At det er for å spare lønn noen måneder er i hvert fall bare tull.

5 Likes

Det stemmer, jeg har ingen økonomisk egeninteresse av om det ordner seg eller ikke…

Ja, NORTH har lang erfaring på børs, det har vel egentlig ikke gått så bra. Men ja, lang erfaring.

Når det kommer til nedsiden, så blir det stadig mindre cash, det er ikke sikkert man får noe for pipen eller noe nevneverdig for det fremførbare underskuddet. At noen skal gi 10-12kr aksjen for dette med den forhandlingsposisjonen NANOV er i, har jeg absolutt ingen tro på.

1 Like

Vanskelig å si hva som vil skje her, men å tro at det er noe stort på gang her mener jeg faller på sin egen urimelighet.
Dette er en ryddesjau som må gjøres før dørene lukkes. Sjelden det kommer mange vinnere ut av en slik situasjon utenom bobestyreren da.

7 Likes

Tipper Skullerud som ganske fersk CEO og som valgte å takke goodbye til sin forrige trygge stilling så for seg å bli pensjonist etter en god karriere i NANOV.

At han fratrer er som skrevet på fredag et tegn på at selskapet i dagens driftversjon går mot slutten. Verdiene skal «maksimeres», og det på raskest mulig tid. Da blir de fleste ansatte overflødige, vi er i en ren asset play situation med ulike indikasjoner og muligheter til salgs. NANOV er ikke et IT-selskap med smarte hoder, det er 100 % forskning som et hvert farma med kjennskap til nisjen kan overta og bringe videre hvis ønskelig.

4 Likes

Det er nok riktig, men det har dessverre liten verdi for Nano slik jeg vurderer det.

3 Likes

Men alt annet likt, så ville det vært mye bedre for alle parter (inkludert potensielle kjøpere!) om denne prosessen ble gjennomført med en CEO som fortsatt var i selskapet.

3 Likes

Jeg har vært borte i slike prosesser i andre sammenhenger. De fleste lederne kommer seg videre og lar styret og tilretteleggere / profesjonelle ta hånd om dette.

Som man hørte på callen er Skullerud altfor følelsesmessig attached. Hans interesser er ikke de samme som styrets, som representerer eierne. Jeg hadde blitt negativt overrasket hvis de hadde satt CEO til å lede dette.

4 Likes

DET er selvfølgelig utelukket. Men at CEO ikke lenger jobber i selskapet når potensiell kjøper skal kikke i skapene for å se hva de evt. kjøper, så er det negativt at han ikke er der for å åpne dem opp.

1 Like

Aksjonærene, disse 10.000+ herjede og mange long aksjonærer gjennom flerfoldige år og gjerne gjennom flere emisjoner, må få forklart bakenforliggende effekt for Betalutin når de vasker vekk stamcelle- og covid infiserte pasienter fra siste oppdateringene av datasettene.
Forventer det kommer fyldig nok meldinger i løpet av man. - onsdag.

Eller blir Q2 en tidsbegrenset opphørs seanse i regi av styreformann og CFO…

2 Likes

Nå er det rene data som skal selges, det vil si forskningen. Skullerud har ikke noe ekstra å tilføre her.

De som kan tilføre verdi i DD-prosessen er forskere som eksempelvis Jostein Dahle og Roy Larsen. Jeg hadde mye heller fulgt med på hva Roy gjør med sine aksjer enn å legge vekt på at CEO fratrer.

Ingen i markedet hadde brydd seg om Roy valgte å sikre sine siste millioner kroner ved å selge seg ut på 2 kroner, løpet er uansett «kjørt», i negativ forstand.

Så lenge han sitter i ro er det grunn til å anta at han håper på å få bedre betalt for sine aksjer enn hva dagens MCAP ville ha gitt.

Han bør ha en bedre formening om dette og mulige underliggende verdier i pipen og Betalutin enn alle oss andre.

6 Likes

Hvorfor ikke bare annonsere det på Q2 (som for alle praktiske formål er det samme som fredag etter close)?

Godt spørsmål det. De skulle jo holde helt k…… frem til 31.august, men har kommet med 3 - 4 meldinger allikevel.

De er vel pr-sjuke da og elsker å plage aksjonærene sine. Fullstendig ufullstendige i kommunikasjonen, her kan man absolutt ikke forholde seg til noe som helst.

Dog er de på børs, og når CEO velger å si opp så må det meldes til markedet, selv om det er få dager til Q.

Er vi heldige på Q så blir fokuset hva skjer med Betalutin og hvorfor har de endret strategi igjen kun fire uker etter forrige strategiendring.

2 Likes

Malene er jo der :face_with_hand_over_mouth:

1 Like