Jeg tror dette fordi de ved oppdateringen i juli fortalte at fremtiden til selskapet lå gjennom å utvikle pipens øvrige fire assets. Neste oppdatering på kommunikasjon rundt Betalutin + FDA skulle komme om 7 uker, dvs 31.august.
Halvveis i denne korte fasen (alle venter fortsatt på tilbakemeldingen fra FDA) så tar plutselig en aktør 7 % av aksjene og selskapet snur 180 grader i strategien fra å være langsiktig til å engasjere 2 rådgivere for å makse verdiene.
Mitt rasjonale, det kan være feil tenkt, er at det minste man burde ønske å avklare før man tar en beslutning om fremtiden og verdien av øvrige pipe, var om det fantes partnere for Betalutin gitt tilbakemeldingene fra FDA.
For meg virker det derfor som om noen har stukket frem nesen sin og gjort et tilstøt mot selskapet. Jeg vurderer det dit hen at dette er såpass interessant / attraktivt for eierne at styret ser på det som et rasjonelt utfall å vurdere, men ikke før eventuelle andre interessenter er avklart.
Derfor engasjerer de profesjonelle til å avklare evt andre exit-strategier, ref det vi nå ser med oppdraget som er tildelt Carnegie og Selmer.
Man kall vel alle være enige om at siste ukers meldinger er av en annen karakter enn det de signaliserte på callen. Det ble sagt minste fire ganger, samt skrevet i meldingen, at de vil søke å finne partnere for Betalutin, dog avhengig av dialogen med FDA.
Nå fremstår det som om selskapet plutselig har fått hastverk med å optimalisere verdiene og lande en løsning.
Dette er noe helt annet enn det man ser i eksempelvis PCIB. Der går alt i sirup og de venter ut prosessene veldig, uten at man helt skjønner hva de venter på.
Enten har styret i NANOV mistet det helt og glemmer hva de skriver fra børsmelding til børsmelding, eller så er de blitt «tvunget» til å agere mens det foreligger en sunn interesse der.
Tiden er ikke til gunst for NANOV, så et nogenlunde oppegående styre vil agere slik som dette hvis dette er beste måten å sikre mulige, gode verdier på. Men at de løper foran vurderingene til FDA, når vi tross alt snakker om biotek, virker forhastet. Noe må ha trigget hastigheten vi ser.
Det er summen av disse omstendighetene, sammenfattet med verdiene av fremførbart underskudd og en mulig attraktiv pipe som får meg til å anta at det skjer noe strategisk som tvinger styret til å løpe foran tidslinjene de presenterte tidlig i juli.