Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat '22 (NANOV) 3

Yup, er der vi alle sitter og lurer egentlig. Kan underskuddet brukes? Hvis ja er Nano veldig billig, hvis nei er det dyrt fortsatt.

1 Like

Og om resten av pipen har noen verdi. 10 år med forskning/testing til 2.3 mrd må da være vært noe.

I konkursbo markedet er det nok en del konkurranse på Biotech-området etter bølgen med nye selskaper for noen år siden :stuck_out_tongue: Men kanskje Nano har noe noen vil bruke til noe. Markedet ser dog ut til å prise dette veldig lavt per nå.

Fortsetter Lars Nieba utover oktober ? :thinking:

Hvordan ser aksjonærer listen ut på top 10? Noen store endringer? Har North kjøpt ytterligere?

Kan ikke se at North har kjøpt mer men det er en nykommer på listene: SKY HIGH RISK AS :sweat_smile:

3 Likes

Aldri før har vel en eiers selskapsnavn vært mer treffende :joy:

SKY HIGH RISK AS er forøvrig heleid av en lege, Jan-Øyvind Lorgen. Så spørs det om han fortsatt ser noe fundamentalt i caset, eller om det er bet på at slakteverdien er større enn kjøpskursen.

3 Likes

Ny? Jeg har jo vært aksjonær siden 2017 :rofl::rofl:

5 Likes

Lurte på hva folket tenker om kommentarene / innsatsen som gjøres mot Alpha37?

På callen bekreftet Nieba, med den største selvfølgelighet(?), at de fortsatt er partner med Oranomed og at teamet rundt Jostein Dahle jobber «full speed ahead» and are doing an excellent job.

Man kan vel lese dette som at om ikke så lenge er prosjektet klart til å gå i klinikk og det vil skje i partnerskap. Dette er betryggende å høre, det jeg lurer på er hvordan andre vurderer dette i den konteksten selskapet står i.

Man kan i noen sammenhenger tenke at selskapet handler i panikk og at verdiene er kun smuler. Når de selv snakker om hvorfor de fortsatt tror på Betalutin / Humalutin og er veldig begeistret for jobben rundt Alpha37, så kan man få et inntrykk av at de ser verdi i sin forskning og data som de mener er attraktivt for tredjepart.

Diskusjonene rundt fremførbart underskudd vet vi betinger av at det må overtas av noen i samme bransje, det er skattereglenes begrensninger. For et big pharma som Bayer eller Novartis kan de bare sette opp et norsk datterselskap som kjøper alle aksjene med dertil underskudd, så er de home free. Våre kjente hjemlige spekulanter som Fredly, Spetalen med mer kan bare glemme en slik manøver.

Er det signalene rundt pipen som gjør at North tør å handle når andre løper avgårde, eller har de forregnet seg og er på et mer amatørmessig nivå enn mange på TI?

Uansett, essensen min er at jeg synes ikke det virker som et selskap som er døden nær når de holder såpass trøkk oppe på Alpha37.

Hva tenker dere?

1 Like

1 Like

Vanskelig å la være å enten være spydig, hånete eller sarkastisk? Hva er det du får ut av TI?

Kan du ikke heller svare på hva du mener signalene rundt Alpha37 betyr? Det er lov til å være negativ til uttalelsene til Nieba, men det 12-årings vaset her kan du vel kutte ut?

4 Likes

Nye regler gjør vel at denne «bakveien» inn på børsen for selskaper fra andre bransjer ikke er like aktuelt da de ikke får nyttet det enorme fremførbare underskuddet.

Kun selskaper i samme bransje (biotek) som kan bruke det fremførbare underskuddet på 2,3mrd om jeg har forstått det rett.

De har nok ikke kastet Alpha37 ut døren og jobber nok med det de kan (om noe) på den fronten.
Men å tro noe vil skje der før fremtiden til Nano som selskap er avgjort tror jeg ingenting på.

Er ganske sikker på at begge parter sitter litt på gjerdet og venter akkurt nå. De må jo ha vært klare for lenge siden til å gå videre.

edit:
og med det antar jeg også at det ikke kommer noen avtale hvor Oranomed kaster bøtter med penger over til Nano, men at planen er å ta det videre når begge parter er i stand til å betale for seg.

1 Like

Jeg er seriøst spent på hvor dette ender.

Tro om de ca 200 millionene til å stenge paradigme, dekker lønnen til de gjenværende ansatte + eventuelle fallskjermer/bonuser til de som har blitt bedt å om fratre sin stilling. Frem til enden av året.

Eller om personal kost skal taes av de skarve 100 millionene som er igjen.

Samt hva er et realistisk utfall her.

• kan de selge pipe / rettigheter til noen.
  • børs notering m/fremførbart underskudd til noen.
  • å hva betyr cash, er det de 100 millionene frk Broberg siktet til.

Kan vi håpe på at dette ender på rundt 600 millioner totalt. Å at vi får kr 6 pr aksje.

Eller er det bare en ønsketenkning :smiling_face_with_three_hearts:

1 Like

Det er beløpet ex beregnet kost for nedstengning av Paradigme.

Tidligere kvartaler gikk 85 % av 110 mill til Paradigme / CMC. Det betyr ca 15 - 16 mill til annet.

Med 70 % reduksjon i antall ansatte bør 100 mill strekke godt til med tanke på runway i den pågående prosessen.

Det burde være minst 80 mill igjen av posten på 100 mill pr 31.12.2022

Vel, min tiltro og tillit til hva ledelsen sier er nå ikke-eksisterende. Så jeg tenker er at de nå prøver å sminke de grisene de har, og at målet er salg. Jeg tror også de innser at de ikke vil klare å skaffe penger i markedet til nye runder, og at Nordic NanoVector slik vi har kjent det snart er over.

Du #TheObserver er nok langt mer en «glasset er halvfullt»- type enn meg. Jeg tror de store kjøpene som skjer nå, er av de som satser på at slakteprisen er høyere enn det de kjøper for nå.

5 Likes

Jeg tenker det samme som deg; North, Urbanium er kun inne for å profittere på en sliten aksjonærbase med lite håp igjen. Antakeligvis så slitne at de ikke «bryr» seg om at de selger en krone for 50 øre eller lavere.

Emisjonstiden i NANOV er nok over.

Vi bør se et salg i en eller annen form; være seg fusjon, ren overtakelse av alt selskapet består av eller salg asset by asset for de som ønsker forskning / pipe, det fremførbare underskuddet eller kjapp access til Oslo Børs.

1 Like

Skjønner ikke helt det du skriver om Urbanium, etter mine beregninger må de sitte med et solid tap pt. i motsetning til North.

1 Like

Det er mulig, men de økte med 1 mill aksjer i forrige ble det sagt. Jeg har ikke tracket deres beholdning selv, så det kan jo selvsagt bare være snakk om den klassiske «when in trouble double»